Totaal aantal pageviews

zondag 11 augustus 2024

Bikinimeisjes

 

Natuurlijk bezochten we op Sicilië een plaatsje genaamd Piazza Armerina. Wereld Erfgoed. 

Dat plaatsje hebben we overigens niet gezien helaas, maar wel, net er buiten, de Villa Romana del Casale, waardoor het Wereld Erfgoed is geworden. 
Die villa is oud, 300 jaar na Chr. en bijzonder om te zien. Maar echt speciaal zijn de mozaïeken op de vloeren die je door de hele villa heen ziet en die uitzonderlijk goed bewaard zijn gebleven. Als je bedenkt dat zo'n steentje 1x1 cm is, krijg je respect voor de makers en niet zo'n beetje ook. 
En het allerleukst zijn natuurlijk de bikinimeisjes


Ik was hier zevenenveertig jaar geleden ook en ik weet het niet zo heel goed meer hoor, maar in mijn gedachte, liep je toen gewoon over en vlak langs de vloeren om de mozaïeken te bekijken. 
Nu word je via allerlei stellages door de villa geleid en bekijk je de mozaïeken van bovenaf. Duidelijk te zien trouwens, dat wel.


Ik heb altijd gedacht dat de bikini een moderne uitvinding was, zo'n beetje jaren vijftig van de vorige eeuw leek mij. Maar niet dus hè. De Romeinen waren denk ik de eersten. 
Ze lieten hier niet alleen de bikini of de vrouwen zien,  het gaat ook om de verschillende (bal)sporten. 

Trouwens, op ander gebied,  waren de Romeinen op Sicilië eveneens nogal  'modern'. Kijk zelf:


Ja en als je dat als toeristenbureau nou allemaal voorhanden hebt, al die mozaïeken, dan gebruik je die afbeeldingen ook natuurlijk:


16 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Die laatste is dan wel weer leuk bedacht :)
Ik vind mozaïeken altijd mooi en vooral knap hoe het gemaakt is.

Judy zei

Mooi bewaard gebleven, die mozaiek meisjes!

Sjoerd zei

Een geweldig stukje kunst, logisch dat daar geen hordes toeristen over mogen lopen.

izerina zei

Mooi om te zien en respect voor de makers

Emie zei

Het grapje op de poster is erg lollig! De mozaïeken zijn fantastisch.

Kitty zei

Niet te geloven dat dat moois al zo oud is en zo goed bewaard...

Aleida zei

Ik was er zo'n 15 jaar geleden. Toen liep je er inderdaad gewoon langs en soms over heen. Ik vind Sicilië ook geweldig. Paar jaar geleden weer teruggeweest en ik wil nog wel een keer. Vind vooral Palermo geweldig

Jolande zei

Ik vind een mozaïeken altijd heel knap. Hier op het eiland sommige straten met mozaïeken van hele kleine zwarte en witte stenen gemaakt, dat vind ik ook zo knap.

sjannesblog.com zei

Ik hou erg van dit soort werk, prachtig en leuk met die bikinimeisjes.

miekequilt zei

Nooit geweten dat de bikini al zo oud is. Prachtig zoals dat allemaal bewaard is gebleven.

Anoniem zei

Wat mooi die bikinimeisjes, zou ook jammer zijn om er overheen te lopen. Gelukkig is men wijzer geworden.

Anoniem zei

Dat was ik, indeweer.

Marthy zei

Prachtig, die mozaïeken, ja, daar moet men zuinig op zijn.

Nietzomaarzooo zei

Niets nieuws onder de zon dus, qua bikini. Al zal men het toen niet die naam hebben gegeven (naar de Bikini-eilanden).

Iris Flavia zei

Very cool! I, too, thought bikini was from the 1950´s, thank you for teaching me!
Our oldest Pizza place, Guido´s, is from Sicily, too :-)
"Argh" on the cell-phone... oh, my... some fun (no irony).

Anoniem zei

Het is goed dat die mozaieken beschermd worden. ze zijn te mooi om te laten afslijten. Maar sfeervol was het vroeger wel.