Totaal aantal pageviews

maandag 12 augustus 2024

Maandag: wasdag

 



Het moet bijna wel op een maandag geweest zijn. Een maandag in 1873, want maandag was nou eenmaal wasdag vroeger. Hoe dan ook, H. W. Mesdag legde het Scheveningse tafereel vast. 


Ik vind het zelf echt een afwijking hoor, dat fotograferen van was aan de lijn. Gelukkig weet ik dat meer mensen die afwijking hebben, dus dat scheelt. 
Ik vind het leuk in het echt, maar ook als ik op schilderijen een was ontdek. Zoals hierboven. 
Of hieronder, een mural in San Michele de Ganzaria, Italia


In Italië viel er echt heel veel was te zien buiten. Het is daar extra mooi vind ik, vanwege de kleuren


En zo mogelijk nog leuker vind ik het als degene die de was ophangt of heeft opgehangen er ook bij staat. Zulke foto's zijn een uitzondering, want dan moet ik natuurlijk toestemming vragen en dat durf ik lang niet altijd. 
Wel bij deze meneer en die vond het prima!


24 opmerkingen:

Judy zei

Zo veel schilderachtiger, de was in Italië! Heb trouwens wel eens was aan de waslijn geschilderd. :)

Emie zei

Dat ben ik met die zelfde afwijking. Maak lang niet altijd foto's maar ik geniet me hier suf!

Sjoerd zei

Het heeft wel iets, net als ergen naar binnen gluren...

sjannesblog.com zei

Altijd leuk om te zien!

Charlie zei

Ik vind het een leuke “afwijking”. Er is zoveel variatie in was ophangen : zo vind ik hoe ze de was ophangen in Urk zo mooi, tussen de touwen, zonder knijpers. En zo’n lijn boven een nauwe straat die je kan laten draaien om een lege plek naar je toe te halen!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik heb meteen een was aangezet ;-)

Lot zei

Het was vroeger ook een wedstrijd wie het eerste de was aan de lijn had. Kan me herinneren dat mijn oma (geboren in 1900) daar over vertelde en vaak de winnaar was. Mijn moeder die niet zo'n goede huisvrouw was kon zich daar niets bij voorstellen. Maar we woonden in een hoekhuis op een hoog en geen buiten dus de was ging de deur uit, en dat was vroeger ook normaal

Bertiebo zei

hahaha, ik ben dus zeer inspirerend

Bertiebo zei

Dat het een wedstrijd was wist ik niet, maar ik kan me er alles bij voorstellen!

Janny zei

Leuk die lijnen tussen de huizen zoals in Italië. Ik zie tegenwoordig toch minder was buiten hangen dan vroeger, zouden meer mensen een droger gebruiken? Ik hang de was altijd op.

In de weer zei

Het geeft wel een mooi tijdsbeeld, zo op dat werk van Mesdag.
Vond het vroeger ook mooi als de was op de ‘bleek’ (grasveld) lag. De witte lakens werden dan nog witter !

Anoniem zei

Leo en ik hebben ook die zelfde afwijking. En thuis gaat bijna alles in de droger ;-)

conny's quilts en creaties zei

Hihi ik dacht dat ik de enige met de was-foto's tic ben.... vooral de Italiaanse en Franse was tegen de schilderachtige huizen..... vind ik heel fotogeniek

Kitty zei

Het is net een vlaggetjeslijn soms, die buiten hangende was. Leuk dat je dat ook op schilderijen vond en fotografeerde.

Anoniem zei

Niks geen afwijking. Gewoon een leuke tic. Wij genieten lekker mee. miekequilt

Céline zei

Mesdag heb ik gezien met een schoolexcursie. Leuk om op schilderijen ook de was te zien hangen.
Ik ga nu ook mijn was ophangen!

magiceye zei

Lovely captures of the painting, the mural and street!

Tom zei

...Betty, this is a wonderful post. For many of us laundry has changed.

Sami zei

You'll find a lot of laundry hanging outside windows in Portugal too. Nice photos and nice murals new and old. Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Mae Travels zei

Nice collection on this tempting theme. I love to see the washing lines in Amish country in Pennsylvania — but don’t take photos because it would be disrespectful.
best, mae at maefood.blogspot.com

Ferrara zei

Oh ja, zo leuk. En dan die katrollen om de lijn tussen de huizen rond te draaien. Je bent duidelijk niet de enige met een focus op waslijnen.

Marthy zei

Haha, zo te lezen hebben meer vrouwen die waslijntic, ook ik heb er last van.

GreenComotion zei

Very pretty murals of the Laundry Day!!

Jolande zei

Ik vind het altijd wel leuk om naar was aan de lijn te kijken, maar ik maak er geen foto´s van. Ik zou wel een wasfoto van de dag kunnen maken, want mijn buren aan beide kanten wassen bijna elke dag en hangen hun was dan aan de lijn. Zelf heb ik altijd een droogmolen gehad en hier heb ik naast de droger een superhandig wasrek van Brabantia, dus geen waslijnen voor mij.