Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 augustus 2024

De botanist

 

Dit boek was het vijfde op rij dat ik las van M. W. Craven. 
Ja, het is weer zover, ik ben weer eens verslaafd geraakt aan een thriller/detective-serie. 
Dat ik nu pas wat vertel over de boeken van deze schrijver, dat zegt wat. 
Ik nam er eerder geen tijd voor, eerst verder lezen.  Maar nu moet ik wel, want dit is het laatste boek in deze serie. 
(Craven schreef meer, maar dat werk ken ik nog niet). 
Ik heb de boeken in volgorde gelezen en dat lijkt me in dit geval zeker zinnig. 
Het detectivegedeelte van de boeken kent zeer spannende momenten en fantastische plots en het is ook weer zo (en daar hou ik juist zo van), dat de hoofdpersonen terugkeren, dat je ze steeds beter leert kennen en na iedere keer weer benieuwd bent naar hoe het verder met ze gaat. 

Nou dé hoofdpersoon heet Washington Poe. Ik heb zijn leeftijd nergens gelezen, maar ik gok een jaar of veertig. 
In het eerste boek van de serie blijkt dat Poe, brigadier Poe, ergens geblunderd heeft (of misschien ook wel niet) en daardoor op een zijspoor terecht is gekomen. 
Maar hij is scherpzinnig en intuïtief. Hij laat nooit los en daardoor wordt hij gevraagd om weer (serie)moordzaken te gaan behandelen. 
Poe woont alleen,  ergens op het platteland, met een hond en een buurvrouw die voor de hond zorgt als Poe werkt.   Zijn inspecteur, Stephanie Flynn,  is erg op Poe gesteld en verdedigt hem tegenover meerderen. 
En dan is daar een andere hoofdpersoon: Mathilda (Tilly) Bradshaw. Zij is ongelooflijk intelligent, heeft twee universitaire studies gedaan, maar is sociaal buitengewoon onhandig. Naïef is ze ook.  Tilly  werkt samen met Poe, ze is programmeur en heeft ook inderdaad overal programmaatjes voor. Zelf gemaakt natuurlijk. En ze is dol op Poe en Flynn. 
En dan is Esthel Doyle er nog. Zij is patholoog en helpt Poe waar ze kan. In dit laatste deel heeft zij een heel belangrijke rol. 

Ik vind de serie fantastisch goed geschreven, geestig soms en heel erg spannend. 
Ik ben fan van Poe en Tilly en ik baalde nogal dat De Botanist mijn laatste deel was. 
Nu net zat ik even te googelen en ontdekte tot mijn grote vreugde dat er een zesde deel is. Heb het meteen aangevraagd natuurlijk. Echt iets om me op te verheugen!

12 opmerkingen:

Emie zei

Ben niet zo'n thriller- lezer maar dit klinkt aantrekkelijk. Dus genoteerd!

Annelies zei

Ik ben in dit boek begonnen vanwege de goede recensies maar ik ben niet ver gekomen terwijl ik veel van thrillers houd. Misschien toch maar eens de serie vanaf het eerste boek lezen. Groetjes, Annelies

Karel zei

veel lees plezier

Judy zei

Misschien wat voor mij...

nicole orriens zei

Het klinkt als een mooi en sfeervol boek!

Sjoerd zei

Ik geef het even door aan mijn vrouw, die leest graag detective series.

Griemmank zei

Ik vind Tilly een topper. Goede thrillers en af en toe behoorlijk komisch, die interactie tussen Poe en Tilly.

conny's quilts en creaties zei

Heerlijk zo'n reeks. Anya Niewerra "Nomade" kan ik je van harte aanraden. Ik kon het pas weg leggen toen het uit was.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Die ga i onthouden. Ook hier te kopp/leen! Ik zit helemaal in de boeken van de Deense schrijver Leif Davidsen. Ook zoeiets van alle boeken na elkaar lezen.

Anoniem zei

Ga eens kijken of het wat voor me is. Las op jouw aanraden Repair Cafe en dat was een topper

izerina zei

Je maakt me nieuwsgierig

Kitty zei

Iedere keer denk ik weer 'Ik moet weer gaan lezen'. Ik heb in mijn vakantieweekje eindelijk het boekenweekgeschenk gelezen (Gezinsverpakking) en ben aan een tweede begonnen, misschien komt het nog goed met mij ;-P