Totaal aantal pageviews

donderdag 1 augustus 2024

Zeeuwse meisjes

We gingen lekker een weekje naar Zeeland. Groede natuurlijk. Ja, duh. 

Mijn man was net bijgekomen van een Coronabesmetting en ik dacht dat ik de dans zou ontspringen dus niets stond ons in de weg. 
We stopten eerst maar eens even in Goes. Dat vind ik tegenwoordig echt een heel leuke stad. We hadden in een file gezeten, het was warm, dus even wat drinken.  We weten  precies waar we handig kunnen parkeren en waar we wat willen drinken. 
Ha, vakantie begonnen en alle tijd. 

Op weg naar de markt liepen we  langs het museum en daar was een tentoonstelling 'Huisjes in kruisjes'. Even kijken dus. Ältijd mooi, merklappen, borduursels. 
Maar het leukste vond ik een soort mini-tentoonstelling van Zeeuwse Meisjes. 
Niet goed te fotograferen, want ze hingen allemaal in het trappenhuis. 
Ik heb dus ook geen namen van de kunstenaars, maar oh mensen, wat houd ik toch van klederdrachten en zeker van de Zeeuwse klederdrachten


Ik vond dit de mooiste en die toon ik nog even apart. 


En deze, heel anders, maar ook weer niet,  ook:


Een mooi begin van de vakantie!

22 opmerkingen:

Judy zei

Mooie meisjes!

Sjoerd zei

Je ziet ze eigenlijk zelden nog. Meestal alleen als onderdeel van het een of andere dorpsfeest.

Emie zei

Sterke koppen allemaal.

conny's quilts en creaties zei

Fijne vakantie gewenst

conny's quilts en creaties zei

Fijne vakantie gewenst

Charlie zei

Wat een mooi begin van de vakantie!

Kitty zei

Het Zeeuwse moidje linksonder intrigeert mij het meest...

sjannesblog.com zei

Prachtig! Zo kom je in vakantiestemming!

roentare zei

The paintings are so surreal!

Mevrouw W. zei

Een paar jaar geleden kwam ik in een verzorgingshuis in Middelburg en daar was een vrouw van dik in de negentig die nog dagelijks in klederdracht liep. Een zeldzaamheid. Vroeger zag je wel meer mensen in dracht, alleen in Zeeuws-Vlaanderen kan ik me niet herinneren het ooit gezien te hebben.

miekequilt zei

Ha, weer naar Groede. Hopelijk kreeg hij geen corona. Wat een mooie tentoonstelling zagen jullie. Prachtig hè, die zeeuwse meisjes.

miekequilt zei

Ik bedoel: hopelijk kreeg jij geen corona.

Janny zei

Mooi die klederdracht!

Elly zei

Als je van klederdracht houdt. Ken je het boek "between the sea and the sky" van Jimmy Nelson? Hij heeft in corona tijd alle klederdrachten gefotografeerd. Zo prachtig mooi. Het is een duur boek. Echt een koffietafel boek maar op internet vind je ook veel van deze foto's. En op zijn website. De foto's worden ook weleens tentoongesteld.

Elly zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Elly zei

De klederdrachtfoto's van Jimmy Nelson worden op dit moment geëxposeerd in Museum Dokkum.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Heel mooi geschilderd; die vrouwen in klederdracht met die prachtige mutsen

Elizabeth zei

Het genieten is al begonnen! Houd het vast!

Jolande zei

Wat leuk, die mini tentoonstelling van Zeeuwse meisjes.

Marthy zei

Die laatste, daar kan ik naar blijven kijken. De kracht die er uit spreekt.

Lot zei

Met mijn dochter kom ik vaak in Goes, lunchen en wat winkelen. Heb de website van het museum opgeslagen en ga er vast eens naartoe. Vandaag leek het me te druk met toeristen en zijn we naar Terneuzen gegaan, deel waar het niet druk is en het was zelfs heel rustig

Bertiebo zei

Elly, ja dat boek ken ik. Ik bekeek het inderdaad toen ik het bij iemand op de (koffie)tafel zag liggen. Een prachtboek, maar te duur voor mij.