Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 augustus 2024

Bruggen + Update


Het barst in Amsterdam van de bruggen, wat logisch is met al die grachten. Soms hebben die bruggen namen. En vaak zijn dat namen die iedereen kent. Soms zijn het namen die niet bij iedereen bekend zijn. 

Zo had ik bijvoorbeeld geen idee wie Geurt Brinkgreve was. Ik ben dan ook geen Amsterdammer en waarschijnlijk zullen Amsterdammers zijn naam wel kennen, want hij heeft veel voor de stad betekend. Hij was beeldhouwer, medailleur, gemeenteraaadslid en publicist. 


Maar de vrouwen naar wie deze brug is genoemd, die ken ik wel. 
Zij zijn de laatste jaren heel bekend geworden door het boek dat Roxane van Iperen schreef: 't Hooge Nest. 
De naam van de brug lijkt mij dus zeer terecht!

Update.
Nog even voor de duidelijkheid en n.a.v. een vraag van Toos, In de weer:
De tweede brug was eerst brug 253 en kreeg de huidige naam in 2022. Het boek, de bestseller,  van Roxane van Iperen verscheen in 2019. 
Janny en Lien Brilleslijper waren Joodse verzetsvrouwen die de kampen overleefden. Zij groeiden op in deze buurt in Amsterdam.

21 opmerkingen:

Judy zei

Heel mooi dat deze mensen in herinnering blijven door hun namen op de brug!

In de weer zei

Had die brug van de vrouwen al die naam vóór het boek van Roxane of had de brug eerst een andere naam ?

Bertiebo zei

Het boek verscheen in 2019 en de brug kreeg de naam in 2022

Emie zei

Mooi om bruggen alsnog namen te geven.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wij hebben geen rivieren en niet veel bruggen in steden. Als ze er zijn hebben ze een naam van een koninklijk persoon. Bv koningin Alexandrine brug .

Nicole Orriëns zei

Nu word ik benieuwd naar het verhaal van die vrouwen!

Bertiebo zei

Dat boek is zeer de moeite waard, Nicole

Kitty zei

Mooi eerbetoon aan de zussen Brilleslijper! Ik moest Geurt Brinkgreve opzoeken en zag dat er een gevelsteen van hem is. Spaarde je daar ook niet foto's van?

Bertiebo zei

Nee, dat niet. Een mens kan niet alles sparen hihi. Maar ik ben wel geïnteresseerd in gevelstenen. Zowel oud als nieuw en soms heb ik er wel eens iets van laten zien hier en zal dat vast nog wel eens doen. Die Brinkgrevesteen zoek ik wel op nu, natuurlijk.

Bertiebo zei

Gevonden! Ik zag het meteen, dat is er een van Hans 't Mannetje. Zo leuk: https://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Amsterdam_C/Geurt.htm

Sjoerd zei

Ik vind het wel fijn dat ze op deze manier in de belangstelling blijven.

Elizabeth zei

Zo karakteristiek..

Kitty zei

Ja precies, dat is 'm.

Ferrara zei

Mooi dat de zussen uit het boek van Roxanne op deze manier herdacht worden. Ik kon het boek amper opzij leggen.
Kitty was me voor met de gevelsteen van Geurt Brinkgreve, je hebt hem al gevonden. Brinkgreve en 't Mannetje hebben op gebied van gevelstenen veel voor Amsterdam betekend.

s.c zei

Ja en leuk dat die brug over de Onbekende gracht gaat. (Woonde ook in die buurt).

roentare zei

There are in deed so many canals in Amsterdam

Karel zei

ha die Bettie , ik kom ff buurten , zag je reactie bij Sjoerd
en hier een heel mooie naam op een brug in m'n geboorte stad
ik loop wel eens van het CS naar Artis , en zag er ook enkele , foto op smoelenboek met de vraag rarara waar ben ik :)
altijd leuke reacties , deze hierboven vind je achter Carré

sjannesblog.com zei

Een terechte naamsverandering om de gezusters te gedenken!

Marthy zei

Mooi dat de vrouwen op deze manier herdacht worden.

Anoniem zei

Mooi eerbetoon. Zo blijven ze leven...

Iris Flavia zei

Ingo told me when he was in Amsterdam (before we knew each other) he remembered he parked the car by a church that got renovated. Not much help as many were. He should´ve remembered a bridge, right? Your info is more than 30 years too late ;-)