Totaal aantal pageviews

dinsdag 6 augustus 2024

Waar kleur is, is leven

 

Van Tineke Hendriks las ik eerder een boek, over Betzy Berg. En dat beviel me zeer. Klik

Toen ik een tijdje geleden iets las over een ander boek van deze schrijfster, over een andere schilderes, reserveerde ik het meteen in de bieb. Ik heb er heel lang op gewacht, was het al een beetje vergeten, maar ineens was het er. Het boek is nieuw, uit 2024, dus ik denk dat ze het nog niet eens hadden toen ik het reserveerde. 

Dít boek gaat over Bep Rietveld. Zij is de dochter van Gerrit Rietveld. 
Bep houdt van haar vader en ze bewondert hem. Maar als hij meer en meer optrekt met mevrouw Schröder (Truus Schröder van het Schröder- Rietveldhuis), thuis niet vaak meer aanwezig is,  zijn gezin min of meer in de steek laat, verandert dat. 
Bep wordt dwars, ook op school. Pas als een van de kunstenaarsvrienden van haar vader,  de schilderes Charley Toorop,  haar dan wel schilderles wil geven,  gaat het wat beter. 
Bep is nog hartstikke jong en  stort zich in een huwelijk met een van die oudere vrienden. Ze krijgen een kind, maar het huwelijk gaat niet goed en eindigt. Bep gaat naar Nederlands-Indië omdat ze ten huwelijk wordt gevraagd door een vage kennis. Ze trouwen en krijgen twee kinderen, maar ook nu is er geen sprake van een gelukkig huwelijk. 
Internering in een Jappenkamp volgt. Bep tekent daar portretten van kinderen in ruil voor voedsel. Gedraagt zich dapper. 
Weer terug in Nederland volgt een derde (beter) huwelijk. Met nog drie dochters. 
En Bep gaat weer schilderen. 

Er staat nog veel meer in het boek. Meer dan wat ik nu zo even in het kort vertel. 
Een bijzondere vrouw was zij, een interessant en intrigerend leven. Een sterke, levenslustige vrouw.

Tineke Hendriks brengt die sterke, levenslustige vrouw tot leven op een prettig leesbare manier. Zoals ze zelf zegt: een verhaal geweven tussen de feiten. 

Tenslotte: 
Toen ik de tentoonstelling POV bezocht,  waar ik het eerder over had, hing daar het zelfportret van Bep Rietveld en er naast het zelfportret van Charley Toorop. Beide portretten als voorbeeld van vrouwen die hun eigen leven bepaalden en daar geen concessie aan deden.
Ik vond het wel weer toevallig, ik had het boek net uit. 

Als je geïnteresseerd bent geraakt in leven en werk van Bep Rietveld: klik


12 opmerkingen:

Marieke zei

Sterke vrouwen.💪

Emie zei

Lijkt me (alweer) een heerlijk boek over een boeiende vrouw.

Anoniem zei

Wat hebben sommige vrouwen toch een strijdlust om alles uit het leven te halen. En vooral om creatief te kunnen zijn. Lijkt me een mooi boek en het gaat op mijn lijst.

Anoniem zei

Dat was ik, miekequilt

Sjoerd zei

Ik ben meer een liefhebber van Gerrit Rietveld, maar dat doet uiteraard niets af aan het boek over zijn dochter.

Iris Flavia zei

A difficult one. Ingo and I have our ups and downs, Ingo is chronically sick with his pancreas, but... I am there, WE are there.
His Brother has 4 children (four!!!) and his ex-wife left him for another man.
We have no children, but... how can you leave the father of your children? That book sounds kinda... sad to me. If you love each other enough to make babies... maybe I am naive...

Kitty zei

Interessante vrouw, ik ga dat linkje nog lezen. Dat portret van Charley Toorop vind ik geweldig. Wij hebben in museum Kranenburgh werk van haar gezien.

In de weer zei

Zal eens kijken of men het hier ook heeft !

Charlie zei

Wat een mooi zelfportret op de voorkant en het boek lijkt mij erg de moeite waard, noteer de titel. Ken je site: ciao tutti.nl , staat erg veel over murals!

sjannesblog.com zei

Ik ben zeker geïnteresserd! dank voor de tip.

Marthy zei

Een sterke vrouw die heel wat meegemaakt heeft.

Ferrara zei

Ik dacht meteen een reservering te plaatsen, maar beide boeken zijn uitgeleend en zouden van elders moeten komen.
Ik wacht nog wel even.