Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 augustus 2024

Huis Van Eysinga

Als ik alleen dit schilderij had gezien in Huis Van Eysinga in Leeuwearden, een huis van Hendrick de Keyser Monumenten, dat was het al genoeg geweest. Zo'n doek, daar kan ik echt heel lang voor staan en kijken. 


Het huis is een 18e-eeuwse stadsvilla en deze familie woonde er. 
Wie waren zij, wat deden ze? 
Hun namen zijn bekend en als je die leest, weet je al dat ze niet van de straat zijn. Frans Julius Johan van Eysinga, Clara Tjallinga Aebinga van Humalda en de kinderen Catharina Johanna, Schelto Hessel Roorda, Cecilia Catharina en Binnert Philip. 
Dan nog de twee grootvaders. En de hond natuurlijk. 
Helemaal mooi wordt het als ik ook nog een portret zie van Schelto Hessel Roorda. Ook weer met een hond. 
Frans Julius was van adel. Hij was grietman en politicus. 


Een hond op zo'n schilderij verwijst vaak naar trouw of waakzaamheid. Of allebei. 


De keukenspullen, die waarschijnlijk niet door de familie zelf gebruikt zullen zijn. Daar hadden ze vast personeel voor. 

Toen wij er waren werd er muziek gemaakt in het huis, fluitmuziek. We vonden dit ook weer een prettig bezoek. 


En mocht je nou heel toevallig geïnteresseerd zijn in honden in de kunst, ik heb er een heleboel verzameld en die vind je hier: klik


11 opmerkingen:

Judy zei

Grappig, zo'n familieportret. Inderdaad, een hoop op te zien.

Emie zei

Wat een geweldige namen hebben ze in dit sjieke gezin. Julius, Schelto en Binnert zijn meteen favoriet bij mij.

Nicole Orriëns zei

Bijzonder om te zien hoe mensen vroeger leefden!

KnutzEls zei

Een inkijkje in de tijd van toen. Wij vragen ons af hoe het was. Hoe zouden de mensen van toen naar nu kijken...

Iris Flavia zei

Beautiful. But I am happy to live today.

Ferrara zei

Mooi hoe ze vroeger de wandbekleding in de deur lieten meelopen.
Grietman heb ik opgezocht. Weer wat geleerd.

Karel zei

dat waren geen lui die de tonnetjes ophaalden :)
veel te zien in die schilderijen

Sjoerd zei

Je hebt dat schilderij mooi geanalyseerd. Toch zou ik wel eens willen zien hoe de gewone man zijn tijd doorbracht.

miekequilt zei

Wat een prachtig schilderij. Ik snap dat je daar uren naar kunt kijken.

Marthy zei

Rijke namen!

Josephine zei

Schoonheid van een schilderij, daar blijf je letterlijk naar kijken.
En wat een fantastische verzameling heb je op Pinterest Bettie