Totaal aantal pageviews

woensdag 21 augustus 2024

Memory

 

In onze Cinema zagen we deze film. Degene die een kort inleidend praatje hield vertelde dat de regisseur Michel Franco de hoofdrolspeelster Jessica Chastain de beste filmactrice van de wereld noemde. Waarop die hoofdrolspeelster liet weten dat zíj Isabelle Huppert de allerbeste vindt. Dat vond ik leuk omdat ik ook een echte Huppert-fan ben.

Van Jessica Chastain had ik nog nooit gehoord, maar mensen, wat is zij ontzettend goed. Ongelooflijk goed. Echt! 
Ook de andere rollen vond ik heel erg mooi gespeeld, maar die Jessica sprong er wel uit. 

Ik had al in geen tijden meer een film gezien, de laatste was Montessori en die heb ik eigenlijk niet gezien omdat ik in slaap was gevallen en niet wakker te krijgen. Terwijl het toch een goede film was volgens mijn man en enkele medebloggers

Deze keer viel ik niet in slaap en was vastgenageld aan het scherm. Mijn maatje Marieke had al verteld hoe de film haar gegrepen had en dat snap ik nu helemaal. 
 Wat een film. Geen vrolijk verhaal, dat niet. Hoewel aan het eind toch wel een klein beetje, een beetje hoopvol. Maar het thema is behoorlijk heftig. De thema's moet ik eigenlijk zeggen, die zijn heftig. 

Het verhaal: Sylvia heeft een dochter van dertien, is bij de AA en werkt met mensen met een verstandelijke beperking. Gelukkig is ze niet. Op een dag gaat ze,  daartoe aangezet door haar zus,  naar een reunie van haar middelbare school. Ze zit alleen aan een tafel als er een man naast haar komt zitten. Sylvia is niet geïnteresseerd en gaat naar huis. Ze wordt achtervolgd door die man. 
De volgende dag zit die man nóg voor haar deur en wordt duidelijk dat hij dementie heeft. Beginnende dementie. Saul heet hij en  Sylvia  denkt ineens dat zij hem kent en dat hij haar in haar tienertijd heeft misbruikt. Later blijkt dat hij dat onmogelijk geweest kan zijn. Sylvia maakt nader kennis met hem wordt vervolgens gevraagd overdag voor Saul te gaan zorgen. 
Hoe dan ook, er ontstaat een soort verhouding tussen Sylvia en Saul (en Anna, de dochter). En er komen nog meer trauma's van Sylvia aan het licht. 

Klinkt als wel een beetje veel allemaal hè. Incest, misbruik, verslaving, dementie... maar ik vond het allemaal zeer geloofwaardig en dus vooral ook fantastisch geacteerd. 
Ook door Brooke Timber (Anna) en Peter Sarsgaard (Saul). 

9 opmerkingen:

miekequilt zei

Een heftige film lijkt het mij. Maar voor jou de moeite waard en dat is fijn.

Marieke zei

Een film die me nog dagen bezig heeft gehouden.

Emie zei

Een film die ik zou willen zien als ik de kans heb.

In de weer zei

Misschien hebben we mazzel en komt de film ook bij de FilmLiga.

Karel zei

ik kan me niet heugen dat ik in een bioscoop was

Kitty zei

Dat lijkt me een heftige film.

Sjoerd zei

Ik ben al heel lang niet meer in een bioscoop geweest.

Marthy zei

Behoorlijk heftig.

Iris Flavia zei

I have not heard of her, but also once fell asleep in the cinema (Red October).
Yes,a tough movie. I think too much for me.
My Grandma suffered Alzheimer´s so.... too much for me.