Dat is toch wel bijzonder hè. Het werk van één schilder wordt getoond op drie plaatsen. Teylers Museum in Haarlem, Frans Halsmuseum ook in Haarlem en Stedelijk Museum Alkmaar, je raaadt het al, in Alkmaar.
Die schilder is Maarten van Heemskerck ( 1498-1574). Dit is 'm :
Maarten van Heemskerck: Zelfportret met Colosseum.1553.
Dit zelfportret hangt in Alkmaar. Als ik er zo naar kijk vind ik het een leuke vent, die Maarten.
Wij begonnen in Haarlem in het Frans Hals. Daar hangt het vroege werk.
Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten kiezen van dat vroege werk, ik vond het zo mooi, ik wil wel alles laten zien.
Maarten van Heemskerck: De Heilige Lucas schildert de Madonna. 1532
Alleen al over dit werk valt zoveel te vertellen:
Dat pas sinds kort bekend is dat dit twee doeken zijn, dus zoals je het nu ziet.
Dat bleek pas bij de restauratie. Daarvoor waren ze met een tussenstuk aan elkaar verbonden. Jarenlang leek het een doek te zijn.
Jezus zit op een glazen wereldbol, met een gouden kruis. Een teken van macht, wereldmacht.
De heilige Lucas schilderde volgens de legende Maria met Jezus en wordt daardoor beschouwd als de beschermheilige van de schilders
Lucas werd hier echter niet als heilige afgebeeld, m aar als een gewoon iemand, met een brilletje.
De muts die Lucas draagt is een Frygische muts, een verwijzing naar waar hij vandaan komt. (Frygië is Turkije).
De figuur naast Lucas verbeeldt inspiratie, maar heeft ook een heel gewoon gezicht. Misschien wel dat van Maarten van Heemskerck zelf.
En dan dat briefje onderaan.
Dit werk schilderde Maarten van Heemskerck kort voor zijn vertrek naar Rome. Hij wilde er op dat moment mee laten zien wat hij kan.
Hij schonk het werk aan het St Lucasgilde en hoopte dat zij, als hij onderweg zou zijn op deze spannende en gevaarlijke reis, voor hem zouden bidden.
Goed, Rome dus.
Dát deel van zijn leven en werk wordt belicht in het Stedelijk Museum Alkmaar.
Ondertussen mag ik van mezelf nog een schilderij laten zien en ik koos voor dit werk:
Maarten van Heemskerck: Portret van een vrouw. 1528
Die mooie witte mouwen, die prachtige kleur groen en dat zeer speciale en luxe spinnewiel. Wow!!
19 opmerkingen:
This is.... like photographs!
Mooi als je zo in een schilderij wordt gezogen.
Wat een boeiend verhaal over een bijzondere man. Prachtig werk ook, vooral dat laatste schilderij.
Vooral het laatste werk vind ik heel natuurgetrouw.
Ja wow, wat mooi kon die man schilderen!
Bij de herdenking van zijn 500-jarige geboortedag in 1998 heb ik gezongen met een gelegenheidsgezelschap op zijn graf. In zijn testament liet hij namelijk geld na voor een bruidsschat voor armlastige stellen, die dan moesten trouwen op zijn graf (in de Bavo in Haarlem). Ter ere van de herdenking zijn er toen twee echtparen getrouwd op zijn graf.
Wat een prachtige kunst. En dat hij dat gewoon weggaf aan het gilde.... 😲
Wat een talent, schitterend ?
mogge Bertiebo
ik vind de onderste het mooiste schilderij
geniet de dag
Wat mij opvalt dat het licht op deze schilderijen van rechts komt. Vermeer koos altijd voor links, heb ik geleerd van een gids. Dat zou een beter perspectief opleveren. Deze doeken tonen aan dat dat onzin is, ze zijn prachtig.
Ik vind het schilderij met de vrouw en haar spinnewiel zó mooi! Die mooie kleding, haar blik en het spinnewiel! Wil je toch in het echt zien? Waar zou het gebleven zijn?
Prachtig, vooral die vrouw! Maar zijn zelfportret vind ik ook erg mooi.
Oh dan ben ik niet duidelijk geweest. Het hangt in het Frans Halsmuseum.
Bettie
Wat een schilder. Ik kende hem niet, en vind het prachtig wat je laat zien.
Dat laatste werk, prachtig. Zo knap om zo te kunnen schilderen.
Wat is het genieten van dit prachtige werk, zeker als je er zoveel toelichtende info bij krijgt.
Wat ik mij afvraag. Heb je bij een tentoonstelling als deze veel plezier van je cursus? Ik kan me voorstellen dat je toch met andere ogen kijkt. Meer ziet. Mooi verslag. We gaan zeker in Alkmaar kijken.
Dit zijn zeker prachtige schilderijen, zo fijn geschilderd. Hmmm, Alkmaar he...
Nee, dat geloof ik niet. Ik zou er zonder cursus net zo veel genoegen aan beleefd hebben. Maar er is wel verschil en dat zit hem voornamelijk in de lijn die er is vanaf de Grieken en zo. De doorgaande lijn, die ik in de kunstgeschiedenis net zo belangrijk en interessant vind als in de gewone geschiedenis. En natuurlijk zijn er veel dingen, die ik zonder cursus niet geweten zou hebben. Over de lichtval bijvoorbeeld en soms technische zaken.
Een reactie posten