Totaal aantal pageviews

maandag 20 oktober 2025

Een soort van murals

 Op zoek naar elektriciteitskastjes in Leeuwarden stuitten we, al speurend, onverwacht op een paar fraaie, grote murals die ik al eerder liet zien én hierop: 



Zomaar in een soort klein plantsoentje. Ik vond het verrassend en leuk en verder zoeken maakte me duidelijk dat dit gemaakt is door Roy Schreuder. Jaja, daar is-ie weer.  

Dit is een zogenaamde Grienscape. En dat is een groene ontmoetingsplek in een versteende omgeving tussen twee gebouwen van de Hogeschool Leeuwarden. Niet alleen voor studenten, maar voor de hele buurt. Er was nog een derde schildering, een mooie vleermuis, maar die foto was niet gelukt. 

Linking to Sami's Colourful World

zondag 19 oktober 2025

Nog een Joffer

Nóg een Amsterdamse Joffer, namelijk Coba Ritsema. Die van het naaktportret dat ik gisteren liet zien. Lizzie Ansingh, van wie ik gisteren ander werk  liet zien,  schilderde haar ook. 


Deze vrouwen waren dus Joffers. Ze waren collega's, vriendinnen en kenden elkaar al van hun studie aan de Rijksakademie van Amsterdam. 
Ik vind het zo leuk dat die vrouwen zo aan de weg timmerden, toen al en dat was bijzonder en nu dus nog steeds. Ansingh werd geboren in 1875 en Ritsema in 1876


De Joffers kwamen wekelijks bijeen en waren succesrijk. Hun bijdrage aan het accepteren en waarderen van vrouwen in de kunst is heel belangrijk geweest. Wat dat betreft waren ze voorlopers; het heeft heel lang geduurd voor vrouwen in de kunst als gelijken werden gezien. Ook nu nog is dat niet steeds en overal vanzelfsprekend!


Maar terug naar Coba. Ik genoot in het Frans Hals het meest van haar portretten. Ik laat er maar gewoon een paar zien: 


Van dit portret las ik dat Ritsema het vaak exposeerde maar het altijd weer meer terug nam naar haar atelier. Ze bleef er ook steeds aan werken. Op krantenfoto's poseerde ze naast dit werk . Pas in 1941 verkocht ze het. 


Dit werk is getiteld 'Liggende vrouw op bank', (weer zo'n echte museumtitel) en is gemaakt tussen 1900 en 1910


En hier zie je Vrouw met Rode Hoed, maar dan in het Frans, La Femme au Chapeau Rouge/Paris klinkt eigenlijk beter. Het is ook weer een vriendin, Nelly Bodenheim en Coba noemde het zelf 'Mooie Nel'

De laatste twee foto's maakte ik niet zelf, ze komen uit de Persmap van het Frans HalsMuseum. Ik zag dat ineens staan op de site van het Frans Hals  en dacht ik ben ook een soort pers, of niet soms?


De laatste, ook nog uit de persmap heet 'Voor den spiegel' en is uit 1902.

Zelf heb ik erg genoten van deze tentoonstelling, maar stel nou dat je er bent en je vindt er helemaal niks aan, dan is er altijd nog de vaste collectie van het Frans Hals. Die bezochten wij ook weer voor de zoveelste keer en tsjonge, wat is er toch veel moois!

zaterdag 18 oktober 2025

Over poppen en een droomster

 

Dit vind ik zo leuk, een heel sympathieke manier om aan te geven dat je niet op de stoelen mag zitten. 
De stoelen bevinden zich in het Luther Museum in Amsterdam. 
Ik was een keer eerder in dat museum, ben dol op die kleinere musea. 

Toen liepen we er toevallig langs en ja, daar is de museumkaart weer eens, we gingen even kijken. 
Ik vond het toen al mooi, vooral vanwege het gebouw. 
Ooit in 1772, gebouwd als Luthers oude mannen-en vrouwenhuis. 

Behalve het gebouw dat de moeite waard is, worden er soms speciale tentoonstellingen gehouden en deze keer was dat het geval.
Een tentoonstelling over Lizzy Ansingh ( 1875-1922) en haar werk. Ons bezoek was nu dus geen toeval
Kijk hier zie je de kunstenares in haar atelier. Op een zelfportret dat ze maakte in 1922. 


Ansingh maakte deel uit van de 'Amsterdamse Joffers', een groep vrouwelijke kunstenaars die samen- werkten in een,  tot dan toe voornamelijk door mannen gedomineerde wereld en succes en erkenning kregen. 
Ansingh was in die groep zo'n beetje de spil. Zij kwam zelf uit een kunstenaarsfamilie, haar tante bijvoorbeeld, was Thérèse Schwartze. 


Lizzy was gefascineerd door poppen. Ze verzamelde ze, schilderde ze . 
Met die poppen maakte ze zich een geheel eigen wereld. Ze schilderde veel meer hoor, ze maakte ook landschappen en prachtige portretten. Zoals dit portret van haar vriendin Anna Gijswijt, 1906


Maar de poppen bleven het belangrijkst. 


Oh ja en in de gang hangt nog mooi werk van andere Joffers. Bijvoorbeeld een prachtig schilderij van Coba Ritsema (1876-1961) getiteld Liggend Naakt. Heel bijzonder voor die tijd. Zo'n werk van een vrouw.


  Enfin,  je ging er zo naar binnen:



N.b.: De tentoonstelling is niet meer te zien, het Luthermuseum wel.  
Ik zag toen ik er was dat er van de Joffer Coba Ritsema een tentoonstelling zou komen in het Frans Hals Museum in Haarlem. 
Die tentoonstelling is nu en duurt nog tot maart.  Ik ben snel deze keer en zal er morgen iets van laten zien. 

vrijdag 17 oktober 2025

Gestolen goed gedijt...

 


Ergens in augustus waren we in de Efteling en hadden een heerlijke dag. Ik liep daar volop te genieten. Niet alleen van de attracties, maar ook van hoe het park er uit zag. Van de netheid en van de beplanting. Wat dat laatste betreft genoot ik vooral van perken vol met dit rode plantje. 
En nu beken ik schuld, ik heb er een stekje gestolen. Aan het eind van de dag.  


Ik brak twee kleine takjes af en hield die voorzichtig in mijn hand tot er een flesje meegenomen drinken leeg was. 
Vervolgens deed ik het flesje vol water bij een wasbak in een toilet, stak de takjes erin  en droeg het tot we naar huis gingen. Toen in het zijvak van de auto, gesteund door een boek en zo kwam het aan in Hoorn. Niets mee gedaan, lekker laten wortelen in dat flesje,  op de vensterbank, geplant et voila: 


Het is een prachtig blad en als de zon er op valt...

Maar onze kleindochters zijn er niet zo over te spreken. Zij vonden dat het niet mocht. Ik heb er wel naar ze geluisterd, maar er niets mee gedaan. 
Want het rechter stekje op de foto... is uit Artis.
Je ziet het: Gestolen goed gedijt! 


donderdag 16 oktober 2025

Weer een Street Art Frankey

 

Ik ontdekte weer een nieuwe Frankey in Amsterdam. Street Art Frankey. Deze bevindt zich op het Rokin op een plek waar ik toch echt zeer regelmatig langs ben gelopen. En ook nu zag ik het niet. Dat wil zeggen niet meteen. Hier bevindt zich een smalle steeg, een doorgang eigenlijk tussen twee hoge gebouwen. En wat je dan doet is kijken naar het uiteinde van die steeg. En daar zie je niks bijzonders. Tot je omhoog kijkt:


Frankey heeft daar een bruggetje gemaakt over een Amsterdamse gracht. Met een kenmerkende lantaarn. Erg verrassend vond ik. 
We stonden er een hele tijd naar te kijken en toen werd het nog mooier, want toen werd het een échte brug. Tussen die twee gebouwen. Een verbindende brug


En ineens zagen we er iemand over lopen. Een brug van het ene gebouw naar het andere. Van de ene werkplek naar de andere.
We hebben een hele tijd staan kijken met de camera omhoog gericht. Er kwam natuurlijk niemand. Pas als ik de camera weer liet zakken liep er weer iemand. Heel grappig. 

We zijn nog even naar binnen gelopen in het rechtse gebouw. Met de vraag of we ook over dat bruggetje zouden mogen lopen. Maar dat was uitgesloten zei de beveiliger. Dat konden en mochten alleen mensen die daar in dienst waren. En mij in dienst nemen voor eventjes vond hij geen optie. 




woensdag 15 oktober 2025

Broooklyn

 

Eerst zag ik de film Brooklyn, mét de hoofdrolspeelster die je hier op de kaft van het boek ziet.  
Ik las niet het boek terwijl dat er eerst was. 
Daarna las ik het vervolg op het boek Brooklyn en dat was Long Island. 

En nu las ik alsnog het boek Brooklyn. 

Tja, soms gaat dat zo. En ik kan nu in ieder geval wel zeggen dat ik van alle drie genoten heb. 

Eilis Lacey is de hoofdpersoon. Ze is Iers en woont met  haar moeder en haar oudere zus Rose in een Iers dorp. De omstandigheden zijn niet heel goed daar en zo besluiten moeder en Rose min of meer dat Eilis dan maar moet emigreren naar Amerika. De pastoor kent weer een andere Ierse pastoor in Brooklyn en zo wordt onderdak en werk voor  haar geregeld. En ze gaat ook nog een studie boekhouden volgen. Er zijn dansavonden daar en het gaat allemaal best goed. En dan is er ook nog een aardige, knappe jongen, van Italiaanse origine, Toni Fiorello. 

Helaas, Rose sterft en daardoor moet Eilis terug naar Ierland. Daar hernieuwt ze wat banden, ook met Jim Farrell. 

Zo'n verhaal dus. Tussen Brooklyn en Long Island zit tien jaar. Zo ook in het leven van Eilis. 
En ja nu vond ik het achteraf toch wel echt heel jammer dat ik al wist hoe het verder ging. 
Doe het dus anders dan ik mensen, maar doe het!

dinsdag 14 oktober 2025

Nomen

 Conny stuurde deze:


En JudyAl weer een tijdje geleden zag ik deze wagen van een transportbedrijf. Ze vervoerden alleen geen kis(t)jes maar pallets.




Dan Marja Koning: 'In het AD las ik dit artikel over John Huis, makelaar'.

Zelf zag ik er ook weer eens een. Wat te denken van Mevrouw Tuin:


Ha Bettie, een klein kookboekje met tonijn, geschreven door Thea Spierings. Spiering is een vis. Groet Tineke Dieks.



En Conny kwam nog een paar keer  in actie, ze heeft er echt oog voor: 




En met deze, die misschien niet helemaal aan de eisen voldoet, maar wel echt grappig is:


Tenslotte Marga. Zij luisterde naar Vroege Vogels 

De zeldzame purperreiger voelt zich helemaal thuis in het veenweidelandschap van Proefboerderij Zegveld. Hier komen de vogels voedsel zoeken en in de naburige Nieuwkoopse Plassen is er meer dan genoeg plek om een nest te maken. Boswachter Tara Woud van Natuurmonumenten neemt ons per boot mee naar die nesten. 


Heel veel dank aan alle inzenders en als jullie er weer eentje zien... bettievdgriend@hotmail.com

maandag 13 oktober 2025

Nobody is not welcome

In mijn woonplaats Hoorn (The Netherlands),  zijn een paar mooie murals te vinden. Die ik ook heb laten zien hier. Vooral die van Collin van der Sluijs natuurlijk. 

Maar ik had niet gedacht dat er op muralgebied wat te zien zou zijn in DE winkelstraat van de stad: het Grote Noord. 


En toch is het zo. 
Er is daar, op die plek een verbouwing aan de gang. Wat er  komt weet ik niet. 
Zoals in veel steden is leegstand en verbouwing aan de orde van de dag. Niet bij te houden. 
Wel weet ik dat deze 'murals' er al zijn sinds juni '25. 




En ik weet dat ze zijn gemaakt door de life paint crew SMEER! De namen achter die crew zijn Milan Nowak, Onno Roos en Sthom. 



Inmiddels weet ik wat het wordt, geen winkel meer, maar een woonbestemming. 


zondag 12 oktober 2025

Nog een klein stukje over Egbert Modderman

Egbert Modderman ... ik zou nog wat meer laten zien van zijn tentoonstelling in het Museum van Harderwijk. 
Hij schildert nog niet zo heel lang, een jaar of tien. Hij was eerst binnenhuisarchitect, maar miste zingeving en stortte zich op schilderen. 
Zijn werk is vaak geïnspireerd op bijbelse verhalen. 
Niet speciaal op het gelóóf dus, maar vooral op de emoties die bij de verhalen spelen. En die misschien wel universeel zijn. 


Zoals dit verhaal bijvoorbeeld. Eentje met echt volop emoties.
Het Salomonsoordeel (2021). Twee vrouwen hadden allebei een zoon, maar een van de twee jongens is overleden. De vrouwen  eisen allebei het overlevende kind op als hun zoon. En de wijze koning Salomon moet beslissen. 


Of dit: het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Het overbekende verhaal, door veel kunstenaars afgebeeld trouwens. 
Nog een voorbeeld laat ik zien en dat is het schilderij waarop Modderman zijn oma heeft afgebeeld. Niet gebaseerd op een bijbelverhaal.
Het was net voor Kerst, en de verzorgsters van oma Modderman hadden haar de mooiste pyjama aangedaan. Ontroerend vond ik. 


En zo kan ik doorgaan. Jullie kunnen de tentoonstelling niet meer zien. 
Ja,  je zou in Groningen in de kerk kunnen kijken. Daar schilderde Modderman de Zeven werken van Barmhartigheid. Egbert Modderman - Martinikerk
Maar van een expositie is op dit moment geen sprake voor zover ik heb kunnen ontdekken. 

Maakt niet uit, onthou maar gewoon de naam Egbert Modderman. En als je hoort of ziet dat er weer iets van hem te zien is, moet je gewoon denken 'oh ja... ik ga even kijken'. 
Want Egbert Modderman is al een groot schilder vind ik en dat kan alleen nog maar beter worden. 

zaterdag 11 oktober 2025

Harderwieker specialiteit

 

Op het bankje voor de deur staat geschreven: U zit goed bij de Ouderwetse bakkerij.
We passeerden deze oude bakkerszaak, al sinds 1839 in Harderwijk, toevallig en toerist als we zijn gingen we even naar binnen. 

We keken rond en nog eens en toen zagen we dat er een specialiteit was. 
Een Harderwieker specialiteit. We mochten proeven en het leek ons heerlijk en dus namen we zo'n Zeebeer mee naar huis. 
Het is geen cake, geen koek en geen brood. Ze noemen het zelf een meergranen cake-koek-brood.Erg lekker! 
En de naam? 
In Harderwijk heb je een zeewering en die wordt Zeebeer genoemd. Het broodje is een beetje driehoekig, in de vorm van die zeewering. 


Het regende keihard, anders had ik die zeewering wel even willen bekijken. Nou ja, Harderwijk is echt leuk, ik schreef er al eerder over. Dus misschien komen we er nog wel eens. 


Niet dat ik kwaad ben hoor of boos ben. Helemaal niet!