Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 november 2018

Becoming Astrid. Over een film en een boek

De laatste film die ik zag tijdens de Hoornse Filmdagen, was deze: Becoming Astrid.
Over de jonge jaren van Astrid Lindgren. (1907-2002)
Ik ben een groot fan en ik heb geen seconde geaarzeld toen ik, wat betreft de films die ik wilde gaan zien,  keuzes moest maken.
Ik kreeg er geen spijt van. De film is sfeervol, mooi gefilmd en goed gespeeld.
Het gaat over de jeugd van Astrid Lindgren  op het Zweedse platteland. Opgroeiend in een gelovig gezin, in een kleine gemeenschap.
De film begint met beelden van de oud geworden Astrid Lindgren die bezig is met het beantwoorden van fanmail. Een vraag die ze vaak krijgt is 'Hoe komt het dat u kinderen zo goed aanvoelt.?'.
Door die vragen gaat ze terug naar haar jeugd. Ze groeit zeer beschermd op en als ze een jaar of zeventien is gaat ze werken bij de lokale krant. Zij en de (getrouwde) hoofdredacteur worden verliefd en ze raakt zwanger.
Een schande natuurlijk in die tijd, zo rond 1925. Astrid gaat haar kind, een jongetje, dan ook in het geheim krijgen, in een ziekenhuis in Kopenhagen. Ze moet haar jongetje vervolgens achterlaten bij een (lieve en goede) verzorgster, maar ze gaat zo vaak als ze kan terug om hem te zien. De vader van het kind wil uiteindelijk wel met haar trouwen, maar ze wijst hem af en gaat zelf voor de kleine Lasse zorgen.  Later trouwt ze met iemand anders.
Een sterke, onafhankelijke vrouw, die heel goed in staat blijkt om voor zich zelf te zorgen. En voor haar kind.
In deze periode uit haar jeugd werd de kiem voor haar schrijversschap gelegd.

Bij thuiskomst kreeg ik meteen zin om weer eens een van haar boeken te herlezen en ik koos voor De gebroeders Leeuwenhart.
Wat mij betreft het op een na mooiste boek. Na Ronja de Roversdochter. 
Over Karel en zijn slimme, leuke, dappere broer Jonathan. Karel is klein,  bang en ernstig ziek.
Als er een brand uitbreekt, redt Jonathan Karel, door met hem in zijn armen uit het raam te springen. Jonathan overleeft het niet en een tijdje later gaat Karel ook dood. De broers komen dan terecht in Nagijala, De broers Leeuwenhart.
Echt heel mooi.
Maar dit tussendoor, ik las het boek ook weer even snel tussendoor, maar dat gaf niet want ik heb het vaak (voor)gelezen.
Enfin,  terug naar de film. Was die de moeite waard en zal ik dus de trailer laten zien? Het antwoord is beslist ja.
Verwacht geen spectaculaire film, verwacht gewoon een mooie film over een deel van het leven van een bijzondere vrouw: Astrid Lindgren.



14 opmerkingen:

Els04 zei

oh, wil ik ook zien!

nicole orriens zei

Ik ben dol op de boeken van Astrid Lindgren. Je review maakt me heel nieuwsgierig naar de film!

Antoinette van Schaik zei

Dank je wel voor de tip!

Katrien zei

Prachtig!

Nietzomaarzooo zei

Lijkt me een mooie film.

Ageeth Mooij zei

Bedankt voor je tip!

Jolande zei

Haar boeken zijn geweldig en tijdsloos. Toen Jasmine ging verhuizen kwam het boek De kinderen van Bolderburen boven water en dat heb ik toen ook weer eens gelezen.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... na het zien van de trailer denk ik ook, dat het een film naar mijn hart is.
Ik ga 'm beslist kijken, als ie hier in de filmschuur komt.
Ik heb al een aankondiging gezien, dus even afwachten en dan...

Lijkt me echt een ontroerende film...

Dag!
Heb het goed vandaag...
Marlou

.

mar zei

Bedankt voor de filmrecensie.

Marthy zei

Ik reserveerde juist vanmorgen een film bij ons filmhuis en keek even in de agenda voor de komende tijd. Daar stond deze film ook bij en omdat ik, zoals zovelen een fan ben van deze schrijfster heb ik even gelezen waar de film over ging en trok de conclusie dat ik deze film wel wilde zien. Nu ga ik nog even naar de trailer kijken.

Neeltje zei

Je brengt mij weer op een idee. Top!

KnutzEls zei

Ik facht ook al "die wil ik wel zien"

Judy zei

Lijkt me een mooie film!

Mrs. T. zei

Lijkt me een mooie film. En de gebroeders is een van mijn favoriete kinderboeken.