Totaal aantal pageviews

zondag 25 november 2018

Edith Cavell

Edith Cavell, St Martin's place, London.
Altijd als ik in London ben, zie ik vlakbij Trafalgar Square, dit standbeeld.
Het barst in London van de standbeelden, voor deze of gene, maar dit beeld viel me heel erg op, omdat er altijd, maar dan ook altijd, als ik er ben,  een duif op haar hoofd zit.

Verder kom ik de laatste tijd op een of andere manier steeds in aanraking met sterke, onafhankelijke vrouwen en zij was er een, dat kan ik je verzekeren.

De vorige keer in London, waren we in het Florence Nightingale-museum en daar zag ik toen ook een en ander over de vrouw van het beeld,  Edith Cavell. Zij was net als Florence  verpleegster.

Ook omdat WO1 de laatste tijd heel erg in de belangstelling staat, vond ik het tijd om er eens wat over te lezen.

Edith Cavell (1865-1915) was een Engelse vrouw.
Haar vader was dominee en Edith kreeg een goede opleiding en leerde onder andere Frans.
 Ze ging naar België, naar Brussel, als gouvernante. Toen haar vader ziek werd, keerde ze terug naar huis en verpleegde hem.
Haar vader werd beter en Edith had haar passie ontdekt: verplegen. Ze kreeg haar opleiding in Engeland en werkte in verschillende ziekenhuizen.
Tot ze werd gevraagd om terug te gaan naar Belgie om daar een opleiding voor verpleegsters te leiden. Dat deed ze en was succesvol.

Toen de  eerste wereldoorlog uitbrak, was ze net op bezoek bij haar ouders in Engeland, maar ze keerde onmiddellijk terug naar België om daar te helpen wat ze kon.
Ze maakte geen onderscheid en verpleegde met haar team  vriend en vijand, soldaten in deze bloedige oorlog.
Maar ze deed nog iets.
Ze smokkelde via een ondergrondse gang in haar ziekenhuis, Britse, Belgische en Franse soldaten naar het neutrale Nederland.
Maar haar werk kwam uit, ze wilde niet liegen.
En zo werd ze ter dood veroordeeld. Hoewel ze dus ook Duitse soldaten had verpleegd hè.
Geen medelijden; in 1915 werd ze geëxecuteerd.

Nou? Wel zeker een standbeeld waard, toch?



Eigenlijk meer dan Nelson, Maar ja, wat zou Trafalgar Square nou zijn, zonder Nelson?

14 opmerkingen:

miekequilt zei

Merken jullie iets van de Brexit?
Wat een interessante vrouw. De tekst bij haar beeld is ook nu nog belangrijk.

Onliemie zei

Die duif hoort er zeker bij. De vredesduif... een beetje een symbool voor een vrouw die geen onderscheid maakte tussen vriend en vijand.

anne zei

Een mooi beeld van een mooi mens.Bedankt voor het verhaal. Veel plezier in Lnden!

Sjoerd zei

Deze vrouw verdient zeker een standbeeld, maar zeker ook in België...

Sjoerd zei

Oeps, ook in België: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Edith_Cavell_-_Uccle.jpg

Ageeth Mooij zei

Er is steeds meer aandacht voor vrouwelijke rolmodellen, met name in boeken voor meisjes! Dat juichen we natuurlijk toe en Edith Cavell is ook zo’n sterke, rechtvaardige vrouw.

Anoniem zei

Een held deze vrouw. Er waren nog meer vrouwelijk helden, helaas kregen de meesten geen erkenning achteraf.
Interessant logje!

Marthy zei

Het is goed dat je zo'n sterke vrouw 'in het zonnetje' zet.

sjannesblog.com zei

Zij moet ons voorbeeld zijn, mooi verhaal!

Jolande zei

Ik ken het standbeeld, en de duif :-)

Nietzomaarzooo zei

Die duif ken ik wel, het standbeeld en de vrouw niet. Interessant verhaal. Geheel anders dan dat van onze eigen Mata Hari.

Happy Earl Grey zei

Wat heb je haar mooi in het zonlicht gezet, ik kende het verhaal niet. Wel dat van Florence, ik vond haar biografie fascinerend als jong meisje. Heerlijk dat je weer in Londen bent, geniet ervan! Groetjes en nog veel plezier

guusje zei

Ja ik ken haar verhaal (the story of a Norfolk nurse), een bijzondere moedige en onbaatzuchtige vrouw. Nou dacht ik Londen "een beetje" te kennen maar het is me nooit opgevallen dat er daar een standbeeld van haar was. Maar ja er zijn er inderdaad ook zovele. Wel heb ik haar graf en Memorial gezien in Norwich. Geniet van je trip. Wel een bijzonder tijdtip om in Londen te zijn. Nu gaat het toch echt gebeuren deal of no deal. Ik voel me een beetje sad.

Judy zei

Zij verdient zeker een standbeeld! Mooi om haar verhaal te lezen.