Totaal aantal pageviews

woensdag 14 november 2018

Klikkie

Al eerder vertelde ik over Klikkie. Een organisatie waar je je foto's van je telefoon kunt laten afdrukken. Vanaf je telefoon. Tien per maand en in verschillende formaten. Die krijg je keurig netjes thuis gestuurd.  De volgende maand krijg je weer een berichtje dat het tijd is om tien nieuwe foto's uit te zoeken.
Ideaal voor iemand zoals ik. Ik heb nu drie keer een zending gekregen. En ik ben er nog steeds superblij mee.


 En nu hadden ze weer iets extra's.
Een uitnodiging voor de Insta-City-Walk.
Bedoeld om beter te leren fotograferen met je mobiel.
Een workshop.
Die werd afgelopen zaterdag gehouden in Amsterdam. Op de Weteringschans, we stapten de metro uit en we waren er.

Eerst was er een ontvangst met een glas rosé en een cupcake. Dat was al erg gezellig.
Daar na kregen we een uur les van een professionele fotograaf.
Je ziet haar op de foto:
Ze heet Wendy van Aal en ze had echt wat te vertellen.
Tips en Tricks, gelardeerd met voorbeelden.
Ik ga ze niet allemaal opnoemen hoor, maar een leuke tip vond ik: zoom met je benen!
Daarmee bedoelde ze dat zoomen met je telefoon meestal geen mooie resultaten oplevert, dat je dus beter dichterbij je onderwerp kunt gaan staan.
Verder heb ik veel geleerd over de instellingen van de camera. Ik had zelfs nog nooit gezien dat je daar op je telefoon iets aan kan doen.
Maar nu weet ik hoe je de belichting aan kunt passen. Ik weet wat HDR is. Ik kan een lijnenverdeling vinden en ik weet dat je als je op de knop blijft drukken, dat er dan een heleboel foto's achter elkaar worden gemaakt. Hoef je alleen nog de beste uit te zoeken.
Het ging verder nog over nabewerken en ik vond het allemaal erg duidelijk en nuttig.
Wat ik ook nog erg grappig vond was dat ze een paar trucjes gaf waardoor je beter op een selfie staat. Tips die ze zelf geleerd had van een bevriend model. Kin vooruit, tong tegen gehemelte, met je ogen lachen, ruimte tussen lichaam en armen laten, wegdraaien of wegkijken. Ik maak nooit selfies, maar Frits zet mij wel eens op de foto. Die ik dan vervolgens afgrijselijk vind.

Nou, na de les moesten we op pad met een aantal opdrachten. Daarna moest je dan je beste foto op Instagram zetten en die beste foto's werden vervolgens besproken. Met een prijsje voor de mooiste.
Ik zat naast een leuke jonge vrouw (het waren bijna allemaal jonge vrouwen) en zij had de beste. Vond ik ook.


Dit was mijn beste foto. Die werd ook goed bevonden. Ik was onmiddellijk de metro ingedoken want het stortte werkelijk. (kwamen ze trouwens meteen met paraplu's op de proppen, zo attent)
Er waren vijf opdrachten in een beperkte tijd en ik merkte dat dat helemaal niks voor mij is.
Dan schiet ik in een stress en dan komt er niks van terecht. Met een papier met de opdrachten in de hand en een paraplu en de telefoon en hartstikke druk daar...En dan ook nog denken aan de zojuist geleerde zaken.

Dus ik heb lang niet alles gedaan. Gaf niet. Ik vond het ook heel leuk en leerzaam om de foto's van de anderen te bekijken.
Het was een mooie middag. Gratis ook nog eens trouwens. Klikkie... dank!

14 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Wat een leuke workshop!En zo nuttig!

Judy zei

Handige workshop! En leuke foto heb je genomen!

Sjoerd zei

Dat is leuk zo'n workshop. Ik heb er ook een ene gedaan met een week lang iedere dag een andere opdracht. Allen jammer dat het daarna stopt...

Jeanne zei

Wat leuk, zeg, zo’n workshop.
En dat je er zoveel hebt geleerd, super!
Dat vrouwtje komt zeker niet afzakken naar het Zeeuwse?
Want in dat geval doe ik absoluut mee.

Jeanne zei

Hele mooie foto van jou, trouwens!

pieke zei

dank voor de klikkie tip! denk dat ik mijn dochter namens de sint een abonnement cadeau ga geven

Jeanette Renting zei

Wat een leuke workshop.
En naar dat Klikkie ga ik toch eens kijken.

Anoniem zei

Zo’n workshop zou ik ook graag bijwonen! Toch weer iets bijgeleerd hier.

Emie zei

Wat een heerlijke en leerzame ervaring!

Els04 zei

Oh zo cool!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

dat zou wat voor mij zijn!!
En wat betreft die selfie: goeie tips!
Ik vind zelf dat ik nogal vreselijk op selfies sta. Ik delete ze vrijwel meteen.
Maar ik ga straks na mijn blogrondje jouw tips even uitproberen.
Ben benieuwd!

dag!
Groetjes van Marlou
.

Mrs. T. zei

Ik zal je eens gaan volgen op insta.

Saralien zei

Mooi foto hoor!

Marthy zei

Leuk, zou ik ook wel willen, wil nog wel wat leren over fotograferen met mijn phone.