Totaal aantal pageviews

zaterdag 24 november 2018

Op weg naar London

Als we gaan, gaan we vroeg. De Thalys naar Brussel vertrekt om kwart over twaalf, maar wij willen, door ervaring wijs geworden, zo min mogelijk  risico lopen. En dan, daarbij vinden we het heerlijk om op het Centraal Station in Amsterdam koffie te drinken in de wachtkamer 'der eerste klasse'.

Even kijken of de papegaai er nog zit. En ja hij zat er en krijste net zo hard als anders. Ook de wc was nog hetzelfde. En ik wil ook altijd even uit het raam kijken, daar.


We waren deze keer wel erg vroeg, dus mijn man nam nog een kopje koffie en ik ging een rondje station doen.
Eerst de gewone stationshal en daarna de IJpassage, die iets luxer is. De ingang was afgesloten.
'Neemt  u de ingang aan de IJzijde'.
Dat deed ik en checkte uit met mijn Ns-kaart.
Huh, 10 euro afgeschreven?? Enfin ik keek verder rond en bedacht toen ineens dat dat natuurlijk niet kon. Oh ja,suffe tut, je was ingecheckt met je code op het papier voor de reis naar London. Ik had helemaal niet kunnen uitchecken.
Gelukkig zijn daar dan altijd loketten, bemand door behulpzame mensen en vriendelijk ook.
'Geeft helemaal  niks, mevrouw, komt helemaal goed hoor en u ben echt de enige niet en kijk als u nu dit nummer belt als u terug bent uit London, dan wordt het bedrag zo terug gestort op uw rekening'.
Ha, hij zij zei nog net niet mevrouwtje.
'Dankuwel, maar hoe kom ik nu weer bij mijn man,daar in de wachtkamer der eerste klasse?'
'Kijkt u eens, hier is een kaartje voor eenmalig gebruik. De groeten aan uw man en heel veel plezier in London'.
En toen was het tijd om naar de trein te gaan. Die bijna een half uur vertraging opliep door rookontwikkeling in de Schipholtunnel
Ai, hoe zou dat gaan in Brussel. Paspoortencontrole en koffercontrole, zouden wij de aansluiting halen?
We haalden het, dankzij de machinist die het halve uur terug wist te brengen tot 4 minuten.
'Geef de machinist onze complimenten', zei ik tegen de conducteur. 'Ja goed hè' zei hij met een big smile, 'Ik zal het overbrengen hoor. En is Londen al in de feestverlichting? Dat is toch zo mooi'.


Enfin toen nog een poosje in de trein en daar waren we weer. St Pancras. Heerlijk.
We gingen eerst lekker eten bij onze vertrouwde Griek en daarna naar Trafalgar Square. Dat is traditie, op de eerste avond.
Het stroomde van de regen, maar dat mocht de pret niet drukken. Gauw in de bus, bovenin natuurlijk en genieten van de kerstverlichting. Ook mooi in de regen.



 Trafalgar Square was donker, nat en koud, dus terug naar het hotel. Waar weer eens bleek dat de  Britten nog steeds grappig zijn:


18 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat heerlijk om zo naar jullie geliefde Londen te gaan. En de service van NS was keurig.

Judy zei

Wat een behulpzame mensen van de NS! En mooie beelden van de verlichting in de regen! Leuk verslagje om te lezen. Heel veel plezier in London, heel benieuwd naar nog meer verhalen!

Jolande zei

Gelukkig dat de trein naar Brussel toch nog op tijd was.
Die Britse humor blijft fantastisch.
En je kent mijn motto, liever in de regen in London dan in de regen in Belgie. :-)

Onliemie zei

Super hoe je ons meeneemt op je citytrip. En haha dat zou mij nu precies zo kunnen overkomen. Weet je dat is het voordeel van onze leeftijd, dat ze de "oudjes" zo graag helpen. ;-) Leuk toilet daar in het station van Amsterdam. Geniet nog verder van Londen hé, met of zonder regen. En verwen ons ook nog maar met meer mooie foto's!

Céline zei

Ik waan mijzelf door jouw reisverslag weer in Londen. Ik ben er in mijn middelbare schooltijd geweest,zo'n 20 jaar geleden.

sjannesblog.com zei

Heerlijk reisverslag inclusief de haken en ogen, die aan zo'n reisdocument zitten. Heel herkenbaar. Herkenbaar trouwens ook de geweldige service van de NS.

Floor zei

Jammer van de regen, maar jullie gaan vast toch wel genieten.
Leuk dat alles daar al in kerstsfeer is.
Veel plezier!

mar zei

Zo maak je nog eens wat mee op het station. Hopelijk trekt de regen weg. Veel plezier in Londen.

Marthy zei

Heerlijk vind ik het als ik zo vriendelijk geholpen wordt. En alleen al voor die wc zou je naar het station daar gaan.

Anoniem zei

Wat fijn om te lezen; het lijkt of ik erbij ben. Je doet me dromen van een citytrip aar Londen. Het is al héél héél lang geleden.
Ik kijk uit naar het vervolg!

Saralien zei

Geniet! Klinkt super.

Ben zelf nog niet met de trein naar Londen geweest. Sterker nog, de laatste keer dat ik er was reed er uberhaupt geen trein heen.... Moet ik tpoch eens gaan proberen.

Neeltje zei

Veel plezier daar!

Ageeth Mooij zei

Wat leuk om mee te lezen! Ik wens jullie nog veel meer om van te genieten!

Sjoerd zei

De laatste trip naar London was met de boot, en storm too... Heerlijk, maar dat was mijn mening. Mijn reisgenoten waren als team helemaal ziek...

schrijfselsvanmij zei

Ooit wil ik er weer eens naartoe, en dan ook met de trein

lien zei

Oh heerlijk! Ik moet echt ook weer eens gaan!

Alet Venhuizen zei

Prachtig die sfeer daar, ook met regen!

Marlou zei

We gaan ook met de trein... ben zo benieuwd!!