Totaal aantal pageviews

donderdag 1 november 2018

Rotterdammer(tjes)

Dinsdag had ik bezoek van een Rotterdamse, een echte, zo eentje die trots is op haar stad.
We hadden een hele gezellige dag, met appeltaart, een lekkere lunch, een gedeeltelijk mislukte maaltijd en een heleboel verhalen, gekwek en plezier.
De Rotterdamse bracht een cadeautje mee, dat ik heel erg leuk vond. Het zijn Rotterdammertjes. Bouwsteentjes
'Bij ons wordt altijd wel ergens iets gebouwd of afgebroken en vernieuwd',  zei de Rotterdamse, 'vandaar'.
Dit zijn die bouwstenen en deze kun je eten.
Ik had gewoon een zere keel van al dat gepraat en deze steentjes kwamen dus ook nog eens heel goed van pas. Het is een soort menthol, met kaneel en... Heerlijk.
Een groter muurtje kon ik niet meer maken, er zijn al teveel steentjes op.

In het doosje zat een gedicht. En dat gedicht geeft in mijn ogen de essentie van Rotterdam heel goed weer.

Wij zijn heel vaak in Amsterdam. Veel vaker dan in Rotterdam.
Dat komt omdat Amsterdam lekker dicht bij is en ik van de stad houd.
Maar ik houd ook van Rotterdam.
Als kind woonde ik in Dordrecht en als er een uitstapje werd gemaakt was dat vaak naar Rotterdam.
Met mijn moeder naar de Lijnbaan. En de Bijenkorf uiteraard.
De eerste dierentuin die ik zag was Blijdorp. Diergáárde bedoel ik natuurlijk.
Menig keer wandelden we langs de Maas.
Mijn allereerste rondvaart was in Rotterdam.
Mijn eerste schoolreisje als juf ook. 
Mijn vader ging met enige regelmaat naar Feijenoord.
En toen ik later een jaartje in Oostvoorne werkte, was ik iedere vrije woensdagmiddag in Rotterdam te vinden.
Het is nu anders dan toen. Maar ik ben nog steeds gesteld op de stad.

Die Rotterdamse trouwens, die echte, dat  was Els,  En wij hadden natuurlijk weer een heel gezellige dag.
Dankjewel, Els.

17 opmerkingen:

KnutzEls zei

Nou kommie toch zekers gauw weer naar Rotjeknor? Kenne we lekker verder kletse....

Elizabeth zei

Ik denk dat jullie een fantastisch leuke dag hebben gehad...
Nu nog een poosje na genieten!

izerina zei

Heerlijk,zo'n overvloed aan gespreksstof. Ik ben opgegroeid in den Briel. Ook voor ons was Rotterdam de stad van winkelen en uitjes.

schrijfselsvanmij zei

Mijn eerste dierentuin ooit was ook Blijdorp

mar zei

Leuk zo'n vriendinnendag.

Nietzomaarzooo zei

Mooi gedicht en lekkere steentjes.

Anoniem zei

Wat een prachtig gedicht!
Die bouwstenen zien er verdomd lekker uit.
Jaarlijks kom ik samen met 3 rasechte Rotterdamse vrouwen. Ze zijn zo recht voor de raap. Leuk om ze bezig te horen!

Judy zei

Ja, Rotterdam, voor mij ook herinneringen. Lijnbaan, Bijenkorf, Blijdorp...

Sjoerd zei

Ik heb er in mijn jeugd korte tijd gewoond. Het is me altijd bijgebleven.

Jeanne zei

Leuk! Ik ken de stad niet erg goed, maar heb er wel een aantal leuke dagen doorgebracht.

Wieneke zei

Was vorige week nog twee dagen en twee nachten in mijn geboortestad en het was erg leuk. Boymans, museum Rotterdam, centrum door gewandeld, oude plekjes bezocht (die vaak inmiddels gewoon weg zijn). Er is wel ontzettend veel veranderd in al die jaren. Het voelt dus best vreemd aan voor ons, maar toch was het verblijf prima, hoor. Ik kan me ook levendig voorstellen dat het een aantrekkelijker stad voor jonge mensen is dan Amsterdam.

Die dropdingetjes zijn trouwens veel te lekker. Ik heb ze ook gekocht :-)

Marthy zei

Ik leerde Rotterdam kennen toen we 42 jaar geleden in Stolwijk kwamen wonen. In het begin vond ik behalve de Bijenkorf Rotterdam maar niets. Ik kende de stad natuurlijk ook niet maar nu wat beter en Rotterdam is ook ontzettend in zijn voordeel veranderd. Nu is het een moderne, prachtige stad en Els mag er met recht trots op zijn.

Kitty zei

Wij zijn in onze verkeringstijd wel eens naar Rotterdam geweest. Lang geleden hoor, pffff... en verder haalden we vroeger een gesneden Rotterdammer bij de warme bakker, haha. Van die snoepjes had ik nog nooit gehoord.

Emie zei

Wat zullen jullie het gezellig hebben gehad. En de reactie van Els op dit blog is ook heel fijn om te lezen! Ik hou zeer van Rotterdam, meer zelfs dan van Amsterdam. Maar ja, mijn man komt dan ook uit een echte Rotterdamse familie.

Jeanette Renting zei

Mooi, dat gedicht over Rotterdam.
Ik ben er nog veel te weinig geweest, maar wie weet, misschien verandert dat nog eens....

sjannesblog.com zei

Ik had het dus goed geraden........... je sprak Els weer. Leuk zo'n vriendinnendag!

sanpiseth40 zei

nice article great post comment information thanks for sharing.
หนังใหม่