Totaal aantal pageviews

woensdag 5 juni 2019

Elementary

Van Sherlock Holmes heb ik (denk ik) heel lang geleden een boek gelezen: The Hound of the Baskervilles. Of eigenlijk moet ik zeggen van Arthur Conan Doyle, want dat was de schrijver en dus de schepper van Sherlock Holmes en zijn vriend Dr. Watson.
Van die Hound herinner ik me niks meer, ik heb ook geen films gezien en ik wéét dat er een serie is, maar die zag ik ook niet.
Toch ken ik dat zinnetje: 'Elementary, my dear Watson'. Toch weet ik dat hij van deduceren en combineren was, die Sherlock.
Bijzonder eigenlijk.

Tegeltjes in de metro
En nu was ik in zijn huis. Het huis waar Sherlock volgens de boeken heeft gewoond, Baker Street 221B
Dat was puur toeval dat we daar waren.
Als we die metrowandeling niet hadden gemaakt, waren we misschien wel nooit uitgestapt in Baker Street en hadden we het Sherlockmuseum waarschijnlijk gemist. Nu niet, het viel niet te missen.
Het is gevestigd in het huis waar Sherlock gewoond zou hebben.
De Sherlock Holmes Society kocht gewoon een pand in die straat en richtte dat vervolgens in als museum.
Met allerlei voorwerpen die Sherlock gehad zou kunnen hebben. Natuurlijk zijn pijp(en), zijn vergrootglas, zijn hoed. Boeken.
Enfin, alles zoals het in de boeken wordt beschreven en sowieso ingericht zoals in die tijd, (1881-1904).



Er staan ook nog wat opstellingen met figuren, misdadigers  uit de romans. Leuk gedaan.
Ik ben vast van plan om de serie te gaan bekijken en misschien een boek te lezen


Het was een leuk en onverwacht bezoek. 
Het huis is niet zo groot en we moesten wachten voor we naar binnen mochten. Daar namen we uitgebreid de tijd voor, door te genieten in de naast gelegen pub, van een voortreffelijke Sunday Roast

En dát hadden we in al die jaren London nou nog nooit gedaan. Terwijl dat toch eh... elementary is.



11 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Wat een leuk Sherlock avontuur, geweldig!

In de weer zei

Onverwachts, maar meestal o zo leuk !

Sjoerd zei

Het meeste wat er over hem geschreven is hebben we wel gelezen of gezien. Zelfs sommige stukken met verschillende acteurs. Ik vind het heerlijk om te zien en te lezen.

Nietzomaarzooo zei

Grappig; een verzonnen karakter met een eigen museum. Dat is nog eens goede marketing :) Maar wel interessant om een tijdsbeeld te krijgen.

miekequilt zei

Nog nooit een Sunday Roast gedaan? Ach, dan heb je iets gemist. Zo’n museum om een verzonnen figuur is toch wel heel leuk zeg.

Emie zei

Woonhuizen die museum zijn, ik ben er echt helemaal dol op.

nicole orriens zei

Hoewel ik de boeken nooit heb gelezen, zou ik zijn huis ook graag eens zien. Het ziet er heel sfeervol uit!

Vlimbouter zei

Wat een leuk museum.

Judy zei

Wat leuk dat er nu dit museum zit, want het adres in het boek bestond niet echt. Ziet er leuk uit, helemaal in stijl. En dat je nou toch nooit in een pub gegeten hebt, kan ik niet geloven! :)

Rianne zei

Nog iemand die het boek niet gelezen heeft. Yeah!! Ik ben niet meer alleen.

Leuke impressie, dat dan weer wel.

Ferrara zei

Leuk verhaal. Doyle de volgende keer in de bieb maar weer eens meenemen. Ben die hond in de loop der jaren totaal vergeten.