Totaal aantal pageviews

zondag 16 juni 2019

Poëzieclub


We hadden afgelopen vrijdag weer eens poëzieclub en dat is altijd erg gezellig.
Met z'n vijven waren we deze keer en we waren verplaatst naar een ander restaurant. Eentje met een beetje een aparte ruimte én met een ronde tafel. Dat werkte heel goed. Vooral die ronde tafel.
Voor wie hier nog niet zo lang leest: we gaan lekker en gezellig uit eten met elkaar en ieder heeft een gedicht uitgekozen en leest dat voor. Dan wordt erover gepraat. Er wordt sowieso de hele avond gepraat en echt niet alleen over de gedichten.
Het gedicht moet passen in het thema. Deze keer was dat 'Tijd'.
Ik had 's morgens nog niet bedacht welk gedicht het moest worden, maar toen ik mijn gedichtenboeken  pakte, viel deze kaart eruit. Ik las het en mijn keuze was gemaakt.
Ik ken het gedicht heel goed, houd erg van het werk van Vasalis.
Zo zeer dat ik dit gedicht heb voorgelezen bij de crematie van mijn moeder.
Toen ik het voor het eerst las, was ik  geraakt.
Hoe kan het zijn dat iemand zo precies jouw gevoelens, zo mooi, weergeeft?
Ik verwonder(de) me. Toen en nu weer.



Ook de andere gedichten waren zeer de moeite waard.
Er was er nog eentje van Vasalis, zelfs met de titel Tijd.
Als je geïnteresseerd bent kun je het hier lezen.
Er was er ook een van Rutger Kopland,dat vind je hier
(Op die Rutger Kopland- tekst  heeft Harrie Bannink trouwens een prachtig liedje gemaakt)
Dit gedichtje vond ik ook zeer geslaagd: klik  Er was een mooi Plint-gedicht van Kees van Domselaar
En tenslotte nog dit gedicht over de Hema.
In alle gedichten speelde Tijd, DE Tijd een rol. 

16 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Wat een prachtig gedicht van Vasalis, het raakte me direct. Mooie club waar je bij hoort. Met plezier de gedichten gelezen, bedankt.

Sjoerd zei

Een mooi gedicht, en inderdaad zo gaat dat als je later de weg kwijt raakt. Het Hema gedicht vond ik minder treffend.

baukje zei

Wat mooi en bedankt voor de linken

Lot zei

Wat knap dat je zo'n gedicht bij de crematie kon voordragen.

Kitty zei

Prachtig gedicht, de andere gedichten ga ik zo nog lezen. De afbeelding van Klimt is trouwens ook geweldig!

lien zei

Wat een ontzettend mooi gedicht! Zegt zoveel!!

sjannesblog.com zei

Wat leuk zo'n ronde tafel sessie en 'jouw'gedicht vind ik echt pakkend.

KnutzEls zei

Wat een schitterend gedicht!

miekequilt zei

Wat een mooi gedicht. Ik herken de situatie met mijn moeder. Dank je voor het delen.

In de weer zei

Een mooi gedicht Bettie.
Van een heel andere orde dan Hema, maar daar zit toch ook een mooi tijdsbeeld in.
Bij het gedicht De appelboom van Kopland moesten we, toen ik op intuïtief schilderen zat, een werkstuk maken.

Anoniem zei

Een pracht van een gedicht.

Jeanne zei

Wat mooi!

Ferrara zei

Wat een leuke club lijkt me dat. Poëzie is niet altijd makkelijk om te lezen, soms moet je het horen om het goed te begrijpen. Bij de gedichten waarover jij schrijft is dat niet het geval. Mooi blog!

Rianne zei

Ik lees het gedicht en de tranen springen spontaan in mijn ogen.
Prachtig..

Marthy zei

Wat kan die Vasalis toch prachten dichten. Die van de HEMA vond ik leuk.

Els04 zei

Tof zo een avond!