Totaal aantal pageviews

woensdag 26 juni 2019

Stokrozen

Stokrozen zijn verbazingwekkend.
Kijk dan. In zo'n klein kiertje groeit deze. Dat is toch bijna niet te geloven. Wat een kracht


Ieder jaar heb ik geloof ik wel iets over mijn stokrozen te zeggen. Ik heb ze al vaak tot lievelingsbloem gebombardeerd, maar ja als er pioenen zijn, zijn die weer lievelings en vlak de rozen niet uit en het zeepkruid en...


Dit jaar zijn de stokrozen allemaal rood. Vrij donker rood. Op twee na, die zijn roze


 Het combineert fantastisch. Wat kleur betreft moet je het altijd een beetje afwachten. Dat vind ik spannend en als er dan eentje kleur bekent, is het altijd anders dan verwacht.
Ik heb ze net even geteld. Twintig stokken staan er.
En bij mijn keukenraam, aan de andere kant van het huis.  groeien er ook nog een paar, daar is de kleur nu net, sinds gisteren ook van bekend'



En het is nog maar net begonnen met de bloemen hoor. Er zijn nog een paar beloftes...


24 opmerkingen:

Judy zei

Het zijn echt doorzetters, stokrozen! Ik zie ze hier in de stad ook overal. Altijd zulke mooie kleuren!

miekequilt zei

Ze zijn prachtig. Leuk om af te moeten wachten welke kleur ze krijgen.

Jeanne zei

Mooi zeg!
En je hebt er weer hele mooie foto’s van gemaakt.
Ik houd ook erg van stokrozen, wilde ze altijd graag in de tuin hebben en toch kwam het er niet van.
Tot ze vorig jaar ineens spontaan in mijn voortuintje opkwamen.
Overgesprongen vanaf de buren, haha

izerina zei

Misschien toch eindelijk ook eens zaaien

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat zijn ze mooi!
Hier in de hele straat staan ze overal... dit jaar alleen niet bij mij. Jammerrrr!

groetjes van Marlou

.

Lot zei

Vanuit mijn zitplaats in de kamer zie ik een woud van 1 meter gele en stukje verder een diep rode bijna zwarte en weer iets verder een donker roze. De als zwart gekochte zal volgend jaar pas bloeien.

Mijn buurvrouw omschrijft ze als afschuwelijk, vind ik zo naar om dat zo te zeggen. Haar gladiolen vind ik niet mooi en zij wel heel erg maar ik zal nooit zeggen dat ik ze afschuwelijk vind.

Sjoerd zei

Hier beginnen ze pas in de bloei te komen, ik heb Zeeuwse stokrozen... Ik heb zaad gekregen van twee bloggers en het is na drie jaar nu de eerste keer dat ze gaan bloeien.

Nietzomaarzooo zei

In mijn voortuin gaat eindelijk een aangewaaide stokroos bloeien zo te zien. En tussen de tegels inderdaad.

Neeltje zei

Prachtig!

Marleen zei

Ja mooi zijn ze. Grappig om af te wachten wat voor kleur het gaat worden.

Ferrara zei

Prachtig zijn ze. Ik heb twee rode. Van de zaadjes (heel donkere) die ik vorig jaar in de grond heb gestopt, heb ik dit jaar nog niets gevonden, maar wie weet komen ze volgend jaar op.

Janne zei

Prachtig! Ik heb rode, roze, witte, gele en zalmkleurige stokrozen her en der in mijn tuin. Allemaal aan komen waaien. Veel zaad uitgedeeld aan familie en vrienden want bijna iedereen houdt van stokrozen!

Anoniem zei

Ze zijn prachtig. Stokrozen en pioenrozen zijn mijn favorieten.
Bedankt voor het mooie kaartje dat ik mocht ontvangen Bettie. Ik ben er heel blij mee! Dank je!

KnutzEls zei

Ze zijn elk jaar weer prachtig. Verzamelde vorig jaar zaad en vergat het te zaaien. Binnenkort dus maar een plekje zoeken en volgend jaar kijken wat het geworden is.

Els04 zei

moooooi!

Vlimbouter zei

Wat een prachtige exemplaren! Die van mij staan nog niet in bloei.

juffrouw Ooievaar zei

Ik vind ze ook super mooi, ik denk dat ik dubbele rozen heb
Jouw kleuren zijn prachtig en inderdaad hoe kan het groeien :)
Nu heb ik zalmroze, geel en wit, maar volgend jaar hoop ik diep paarse te hebben.
Groetjes Anita

Floor zei

Stokrozen zijn prachtig, alleen jammer dat je een jaar moet wachten voordat ze bloeien.
Maar als je het goed uitkient wat jij kennelijk doet, heb je er ieder jaar weer een hoop. Lekker genieten.

Marthy zei

Juist vandaag zei Mart dat de stokrozen gaan bloeien. De meesten staan op het begraafplaatsje en dat is nog onder de groentetuin. De planten hebben dan wel veel blad verloren door de hagelbui maar de meeste bloemen hebben het overleefd. Ik heb veel gele maar die rode van jou zijn eigenlijk nog mooier.

In de weer zei

Prachtige kleuren stokrozen heb jij. Ik heb ooit zachtgele in de tuin gehad, waren zomaar komen aanwaaien en ook weer verdwenen. Volgens mij heb ik nog ergens zaad liggen, misschien moet ik dat maar eens rond gaan strooien. Bedankt voor de weer mooie, lieve, grappige kaart. Ben er superblij mee.

lien zei

Ja mooi zijn ze! Ik vind dat ook altijd indrukwekkend als een bloemetje in de smalle kier tussen stenen groeit. Een echte doorzetter :-)

Ineke zei

Ze zijn prachtig. De stokrozen hier zijn niet zo ooi en er zitten rare vlekken op de bladeren. Misschien zijn ze ziek :(

Rianne zei

Ik heb er een paar in potten staan. Die groeien pak 'em beet drie centimeter per jaar. In dit tempo heb ik over 25 jaar de eerste bloem.
Toch blijven ze staan, tegen beter weten in. Want ik vind stokrozen zo mooi.

Alet Venhuizen zei

Hier staan ze in de knop. Stokrozen zijn inderdaad prachtig en ook één van mijn lievelingsbloemen.