Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 juni 2019

Red Joan

Tja, een film met Judi  Dench en dan ook nog met een onderwerp dat me interesseert, dat valt niet te missen.

Het is een spionageverhaal, gebaseerd op ware gebeurtenissen.
In de film is Joan de hoofdpersoon. Zij is al oud en als zij op een dag aan het werk is in haar tuin, koffie drinkend uit een Che Guevara-mok, wordt ze opgepakt op verdenking van spionage.
Die verdenking klopt.
Terugblikkend zien we hoe het allemaal zo gekomen is.
Joan is o.a. door haar liefde voor Leo communist geworden.Zij studeerde natuurkunde, maar ze wordt gerekruteerd door de KGB en speelt atoomgeheimen door aan de Russen. Die daardoor hun achterstand op dat gebied kunnen wegwerken.
Joan doet dat niet om de Britten tegen te gaan, ze doet het omdat het haar belangrijk voorkomt, dat er een soort evenwicht ontstaat tussen Russen en Britten en daardoor een evenwicht in de wereld.
Op de poster zie je de oude Joan en de jonge Joan

Het film verhaal van Joan is gebaseerd op het echte verhaal van Melita Norwood en dat maakte het voor mij interessant. Die Norwood was ambtenaar en spioneerde bijna veertig jaar lang voor de Russen. Haar activiteiten werden op hoge leeftijd (87) bekend gemaakt. Het werd toen een beetje afgedaan alsof het niet zo belangrijk was geweest, maar dat was het wel degelijk. Vanwege die leeftijd werd ze niet gestraft.

Ik vond het een goeie film. Eentje die in de kranten niet heel goed werd beoordeeld (saai, niet spannend), maar waar ik zeer geboeid naar heb gekeken. Tja.
Dus ik doe gewoon de trailer. Lekker puh:

Helaas, dat kan ik nou wel willen, maar het lukt niet. Geen trailer dus, maar dat is dus niet omdat ik het geen goede film vind.
En ik vergeet ook nog te zeggen dat Judi Dench inderdaad fantastisch was. Geen grote rol, wel erg goed!Dit jaar wordt ze vijfentachtig!





10 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Ja, ik vond het ook een boeiende film over een nog boeiender onderwerp. Wat een geweldige actrice en wat een prestatie als je 87 bent!

Jolande zei

Dit lijkt mij ook een boeiende film en Judi Dench vind ik fantastisch.
Op IMDB kun je de trailer bekijken en dat heb ik net even gedaan.
Ps ik denk dat je in het laatste stukje van je blog even van geen goede film, een goede film moet maken ;-)

Bertiebo zei

Jolande? Ik snap het niet geloof ik?

Jolande zei

whahah nee dat snap ik.
Ik lees soms scheel en las dus dat het kwam omdat je het dus geen goede film vond.
Mijn hersens zijn nu al gesmolten en dan moet de hittegolf nog komen...

Sjoerd zei

Lijkt me inderdaad een mooi verhaal. Je vraagt je af hoe het zo is gekomen.

Wieneke zei

Oh, wat ben ik blij dat je hierover schrijft. Ik zag in de filmclub-agenda, waar ik meteen op heb gekeken, dat Red Joan vanaf 1 juli in Drachten draait. Ik dacht namelijk dat hij al geweest was tijdens onze Kent-reis.

Neeltje zei

Geweldige actrice! Ik onthoud de tip.

Nietzomaarzooo zei

Interessante actrice in een interessante film.

Judy zei

Het lijkt me ook een interessant verhaal, hoe iemand hier zo toe gekomen is. Zou hem zeker willen zien, als is het maar om Judi Dench.

Els04 zei

Oh ziet er goed uit!