Totaal aantal pageviews

donderdag 13 juni 2019

Even terug...

Even terug in de tijd:

Op Facebook ben ik lid van een groep, die begonnen is door een man, een Dordtenaar, die informatie zocht over zijn familie.
Dat is uitgegroeid tot een groep,  waar ik bijna dagelijks even kijk en smul.
Ik heb er zelf ook eens iets gepost en later heb ik daar over geblogd. Klik
Er verschijnen op de groep constant geweldige foto's en/of verhalen over mijn geboortestad.
Vandaag zag ik deze plaat. Een tekening van de bekende Dordtse tekenaar Otto Dicke.
Een herinnering, die jarenlang op mijn kamertje aan de muur hing.
Ik denk tot we verhuisden naar Zeeland.
Ik was zeven toen en ik weet dat ik ergens heb staan wachten tot de koningin langs kwam.
Langs flitste.
Ik weet dat ik een oranje sjerp had en dat ik diep teleurgesteld was, omdat ik haar, Koningin Juliana,  amper had gezien.
Ik weet niet meer of ik er met mijn schoolklas was, of met mijn moeder.
Maakt ook niet uit, het gaat me nu even om de herinnering en om de plaat. Het is zo'n geweldig mooie tekening. vind ik
Echt om een tijdje naar te kijken en weer even terug te zijn.

Otto Dicke, Gezicht op Nieuwe Haven en Grote Kerk Dordrecht, november 1973, collectie Dordrechts Museum, legaat 2013, foto Dordrechts Museum
 Natuurlijk googelde ik nog even verder op Otto Dicke (1918-1984) en vond deze tekening, hierboven. Dat is echt mijn geboortegrond. Je ziet de Lange IJzeren brug  en als je daar over heen gaat, stuit je op mijn geboortehuis.
Of iets heel anders:

Otto Dicke, Elsje, 1949.
Wat een kunstenaar, deze Otto Dicke. Een auto-didact die, zo lees ik, altijd, maar dan ook altijd tekende. Overal!

14 opmerkingen:

Sjoerd zei

Mooi om op deze wijze je herinneringen op te kunnen halen

Onliemie zei

Een man met talent dus als je dit als autodidact kunt. Op weg naar Rotterdam hielden wij eens halt in Dordrecht. Leuk stadje maar we troffen het toen niet zo met het weer. Bar koud maar welheel mooi en gezellig. Fijn hé zo die nostalgie. Ik kan daar ook zo van genieten. Zou dat met onze leeftijd te maken hebben? :-)

Emie zei

Wat heerlijk als je goed en raak kunt tekenen. Ik zou Elsje zo mee willen nemen.

sjannesblog.com zei

Mooie manier om herinneringen op te halen.

Jeanette Renting zei

Echt een mooie tekening, die gedenkplaat. Heb je hem nog?

Jeanne zei

Mooie herinneringen aan een prachtig stadje.
Wat leuk, zo’n gedenkplaat, dat je die zelf had...
En de plek op die mooie tekening komt me bekend voor.
Hebben wij daar ook gelopen, enkele jaren terug?

Pippa's Hus zei

De tekening van Elsje is zo mooi! XX Esther

Ferrara zei

Leuk kijkje terug in de tijd. Mooie tekeningen.
Dordrecht altijd een bezoek waard.

Nietzomaarzooo zei

Mooi die tekening van Elsje. Moet ik toch maar eens naar Dordrecht gaan.

Vlimbouter zei

Ik vind de drie tekeningen mooi. Dordrecht staat op mijn 'to see-lijstje'.

Els04 zei

Mooi, zeker dat Elsje ;)

Marthy zei

Op die ijzeren brug heb ik eens foto's gemaakt dus dat was tegenover jouw huis. En Elsje is beeldschoon, gemaakt in mijn geboortejaar.

Mrs. T. zei

Mooi!

In de weer zei

Ooh Elsje, prachtig !!!