Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 juni 2019

Rembrandtboek

Tja, het is Rembrandt-jaar. Volgens mij is het trouwens altijd Rembrandt-jaar, maar hoe dan ook, we worden overspoeld met tentoonstellingen en boeken en lezingen en documentaires.
Ik wilde wel graag een en ander zien, maar ik wilde zeker geen boeken of kaarten of kopjes of sokken of sjaals met een schilderij of ets van Rembrandt erop kopen.
Tot ik dit boek zag: Het grote Rembrandt Voorleesboek.
Dit boek kon ik echt niet weerstaan.
Bekende kinderboekenschrijvers en echt niet de eersten de besten, hebben  allemaal een verhaal geschreven bij een werk van Rembrandt. En die verhalen staan in dit boek.
Je ziet een afbeelding van het kunstwerk en het verhaal staat er naast.
Heerlijke verhalen over de wereld van Rembrandt, geschreven voor nieuwsgierige kinderen én voor  hun ouders en grootouders.
Ik heb altijd een goed excuus om zo'n boek te kopen. Vier excuses eigenlijk, nl onze vier kleinkinderen. Maar ja, die zijn er nog niet aan toe en tot die tijd ben ik degene die van het boek geniet.
Een voorbeeldje?

Bij deze prachtige tekening van een schelp, schreef  Jan Paul Schutte het verhaal 'De schelp van Titus'.
Roef is een jongen die bevriend is met Rembrandts zoon Titus. Op een dag komt Roefs vader thuis met een zak met 'spullen'.
Die blijken van Rembrandt te zijn. Rembrandt kocht altijd veel bijzondere en dure spullen, maar had daar geen geld meer voor. Roefs vader had hem geld geleend, maar toen hij dat maar steeds niet terug kreeg, nam hij maar genoegen met wat spullen, waaronder deze schelp.
De vader geeft de schelp aan Roef. Maar Roef weet dat de schelp niet van Rembrandt is. Die had hem namelijk aan Titus gegeven. Roef brengt de schelp terug. Rembrandt waardeert dat. Hij pakt een koperen plaatje en laat Roef zien dat de schelp daar op getekend is. Dan smeert hij het plaatje in met inkt, schraapt de inkt weer weg en maakt een afdruk op papier. Een echte ets voor Roef.


13 opmerkingen:

izerina zei

Misschien komt het boek wel bij de bieb

Sjoerd zei

Lijkt me leuk om al die verhalen te lezen.

Jeanne zei

Wat een leuk boek.
Het zou sowieso op alle scholen moeten staan vind ik.

Judy zei

Wat een ontzettend leuk boek!

Neeltje zei

Lijkt me een heel leuk boek. Ik ga het eens opzoeken.

nicole orriens zei

Wat een leuk idee dit boek! Ik ga kijken of ik het kan reserveren in de bieb!

Kitty zei

Wat een leuk boek! Zijn de verhalen volledig fictie of zit er wel een grond van waarheid in?

Nietzomaarzooo zei

Lijkt me inderdaad een leuk boek en niet alleen voor kinderen. Ga ook eens in onze bieb kijken.

Emie zei

Elk kinderboek dat ik koop, lees ik eerst zelf. Dit lijkt me ook een hele fijne!

Pippa's Hus zei

Wat een leuk boek! XX Esther

Els04 zei

Tof!

Marthy zei

Een mooie manier oom kinderen met kunst in aanraking te brengen.

Anoniem zei

Dit boek kan niet ontbreken in de boekenkast van de liefhebber. Lijkt me heel interessant en natuurlijk leuk om uit voor te lezen.