Totaal aantal pageviews

zondag 2 juni 2019

Meer goud

In Deventer, waar we na het museumbezoek, nog een heleboel tijd voor hadden, vond ik nog twee Gouden boekjes. Oh die stad zit vol winkels met tweedehands boeken en allemaal hebben ze ook kinderboeken. En ik had mazzel. In de eerste winkel vond ik dit boekje.

Ik was blij want ik had dit deeltje nog niet eerder in het echt gezien. Maar de prijs was het dubbele van wat ik er voor wil betalen. Dus, met pijn in mijn hart, deed ik het niet. Dat was een goede beslissing, want in de volgende winkel, lag hetzelfde boekje voor precies de prijs die ik in mijn hoofd had.
Het is een bijzonder boekje vind ik. Een verhaal dat in deze tijd niet meer zo gemaakt zou worden. Zelfs niet door Annie MG. die het bewerkte.


Het boekje is van 1957. Het verhaal van de Indianenjongen Aquila, een Apache in Arizona. Aquila wil heel graag een held worden, net als zijn vader en hij oefent heel hard zijn vaardigheden. Maar dan komen er blanken  en die eigenen zich het land toe. 'Nu word ik een held',  denkt Aquila, 'want nu komt er oorlog'. 'Nee', zegt zijn opperhoofd Cochise, ,nee, niet alle blanken zijn slecht,  er zijn ook goede blanken we moeten proberen in vrede te leven'.
Dat gaat een hele tijd goed, maar uiteindelijk gaan de blanken  te ver en zegt het opperhoofd dat ze toch gaan vechten.
Aquila is blij en helemaal als hij de kans krijgt een blanke jongen van zijn leeftijd te vangen. Hij is zo trots als een pauw, maar dan wordt hij van zijn plotsklaps steigerende paard geworpen. De blanke jongen denkt te kunnen ontsnappen. Opeens verschijnt er een lynx die de bewusteloze Indianenjongen zo zou kunnen pakken. Dus gaat de brave blanke eerst de lynx wegjagen en redt zo Aquila.
Ze worden vrienden natuurlijk en Aquila wil geen oorlogsheld meer zijn maar in vrede leven. Een tijdsbeeld, dit boekje.


Het tweede boekje is totaal verschillend. Freddy is een jongetje dat een vriendje zoekt bij de dieren.
Gewoon een heel lief verhaaltje met lieve plaatjes:


Ik vind Deventer een heel leuke stad, toch is het maa goed dat ik er niet woon!

En vlak na Deventer vond ik er nog een, nog een gouden boekje, in Haarlem. Als ik goed geteld heb, heb ik er nu tweeënvijftig. Dat schiet al lekker op, deze verzameling. Nog ruim vijfentwintig te gaan.
Ik ben dol op de boekjes en waarschijnlijk zou ik ze allemaal op internet kunnen vinden en kopen.  Maar juist het zoeken (en vinden) in kringlopen en op rommelmarkten, is zo leuk.
Ik ga voor de eerste negenenzeventig deeltjes en als ik die allemaal heb, is mijn verzameling compleet met zo'n negentig boekjes. De laatste tien zijn wat nieuwere boekjes die ik om een of andere reden erg leuk vind. Bijvoorbeeld het boekje over het eerste Albert Heijn winkeltje en dat over het meisje op het schilderij van Rembrandt.


19 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat ben je goed geslaagd!! De kleinkinderen vinden jouw verzameling vast ook wel leuk.

Bertiebo zei

Ja, ik lees de boekjes vaak voor. Ze zijn bijna allemaal nog steeds leuk. Zelfs Sambo, het kleine zwarte jongetje 'lees ik voor', al pas ik de tekst aan.

izerina zei

Nooit zo nagedacht over de menselijke verhoudingen in oude boeken. Ik moet ineens aan Arendsoog en witte veder denken.

Judy zei

Goed geslaagd! Ja in Deventer zit op elke hoek wel een antiquariaat. Leuk hoe je zo langzaam je verzameling uitbreidt!

sjannesblog.com zei

Leuk weer.

Sjoerd zei

Zo heeft iedereen denk ik wel een hobby...

Rianne zei

Ik vind dit toch wel een van de leukste verzamelingen die er is...
Sommige boekjes kunnen nu inderdaad niet meer ...

Ageeth Mooij zei

Wij zijn fan van deel 77 Meneer Mooi Weer, omdat de achternaam van mijn man en zonen Mooiweer is en die van mij Mooijweer. Ik heb ze in de familie vaak als (extra) kraamkadootje gegeven en onze drie zonen hebben er één in hun bewaardoos. En ik heb het verhaal vaak voorgelezen natuurlijk. Ik hou van de illustraties uit de oude boekjes, o.a. die van Tibor Gergely.
Leuk zo'n verzameling Bertie!

Bertiebo zei

Dat is wel bijzonder, Ageeth. Ik heb 77 nog niet, maar ga extra speuren nu. Tibor Gergely vind ik ook fantastische. Het gaat heel vaak om de illustraties hè.

Vlimbouter zei

Heerlijk vind ik dat, zo'n verzameling oude kinderboekjes.

Floor zei

Leuk dat je er weer een paar bij hebt. Lijkt me een mooie verhaaltje over de Indianen jongen.
Je schiet al lekker op met je verzameling.

KnutzEls zei

Deventer is superleuk en zeker voor zo'n boekenwurm als jij 🤗

Nietzomaarzooo zei

Snap goed dat de jacht bijna leuker is dat het bezit. Bestond er maar zoiets als kleiduivenboeken zoeken!

Ferrara zei

Ik begrijp die jacht om een verzameling compleet te krijgen. Ik had het met Havank-De Schaduw en Olaf de Landell. Meneer F. heeft bijna alles van Jo Spier.
Onze zoon heeft in Deventer gewoond, we kwamen er regelmatig. Leuke stad.

Marleen zei

Ik denk inderdaad dat de voldoening van het vinden van zo'n mooi boekje minstens zo fijn is als het hebben.

Marthy zei

Ik was vroeger gek op die indianenverhalen. Gesmuld van Arendsoog.

Alet Venhuizen zei

Alleen de illustraties al....... Erg mooi!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een heerlijke verzameling, die Gouden Boekjes.
Ja... soms wat belerend, maar so what.
Gewoon door blijven zoeken!

Groetjes van Marlou

.

Anoniem zei

Bij de indianen, mijn eerste gouden boekje, idd 1957. Ik heb hem nog steeds, prachtige tekeningen. Voor zijn tijd minder belerend dan vele anderen.