Vervolgens togen we naar Gorssel voor die vier Zwitserse broers.
Maar wat ik niet wist, was dat er daar in Gorssel ook een grote tentoonstelling was, gewijd aan het tv-programma Het Geheim van de Meester.
Een programma waar ik heel erg van heb genoten. Dus dat was niet alleen een verrassing, maar ook een cadeautje.
De foto's hieronder zijn trouwens niet van mij, maar van mijn man.
Carel Willink, Portret van Wilma, 1938 |
En vooral met het juiste talent!!! Want dat heeft ze. Tsjonge, dat heeft ze echt!
In Gorssel hing al dat werk tentoongesteld en kon je zelf proberen, erachter te komen wat het origineel was. Bij het voorbeeld hierboven wist ik het. Misschien omdat ik het origineel heel goed ken. Maar er waren er ook bij waar ik heel erg twijfelde.
Wat moet het moeilijk geweest zijn (en leuk en spannend).
Dit Portret van Wilma, het origineel, werd bijvoorbeeld maar een dag uitgeleend. Het moest diezelfde avond terug naar de Fundatie. Eén dag maar om cm voor cm onder een microscoop alles te bestuderen. Met bewakers erbij! Met röntgenstralen onderzoeken of er een ondertekening is gemaakt, een verfmonster nemen, de lak en de lijst onderzoeken enz. enz. En Charlotte ging in gesprek met Sylvia , de laatste vrouw van Willink, die haar weer wijzer maakte over zijn werkwijze.
Zelfportret met bontkraag, Charley Toorop, 1940 |
Veel informatie in deze tentoonstelling en heel veel moois te zien. Ik was al fan en blijf dat voor altijd, van het museum, van het programma, maar vooral van Charlotte Caspers. Nog te zien tot 10 juni. Meer info: klik
Ps. Toen ik aan enthousiast aan iemand vertelde wat ik had gezien, zei diegene: 'Maar waarom ? Waarom zou je zo'n bekend werk na schilderen? Het is er toch gewoon?'
Tja...
Ps 2: Ik geloof dat de meeste uitzendingen van het Geheim van de Meester nog te zien zijn. Deze in ieder geval wel en hier is een link: https://www.avrotros.nl/hetgeheimvandemeester/gemist/detail/item/charley-toorop-zelfportret-met-bontkraag-26-02-2019/
6 opmerkingen:
Ja fantastisch, ik heb ook zo genoten van dat programma! Het achterliggende onderzoek over de gebruikte materialen en technieken vond ik heel interessant. Het is niet alleen 'naschilderen', het is in de huid kruipen van...
Tot 10 juni nog, dus ik kan nog gaan.
Natuurlijk heeft het geen zin om iets wat al bestaat na te schilderen, daar heeft die persoon gelijk in.
Maar het gaat om te ontdekken hoe de schilder destijds heeft gewerkt en wat voor materialen er zijn gebruikt. Soms zelfs heel giftige verf!
Ook interessant om te ontdekken dat schijnbaar eenvoudige schilderijen toch heel ingewikkeld in elkaar zitten.
Door dat naschilderen komt er gewoon een heel mooi programma op de buis.
Leuk dat je die tentoonstelling hebt bezocht.
Oh wat een leuke tentoonstelling lijkt me dat. Om het echte werk, naast het werk van Charlotte te zien.
Ben haast jaloers op alle leuke musea die je bezoekt. Maar fijn dat je veel deelt hier. Zijn we er toch een beetje bij.
Haha, was ik bijna verdwaald in het programma en niet meer teruggekomen... Mooi programma, erg interessant. Ik heb zelf een ets van haar vader.
Eh... Sjoerd? Vader van?
Mooi verslag. Je hebt je lezers wel weer warm gemaakt. Wie weet gaat een aantal nog naar Gorssel. Ik zou zeggen vooral doen!
Een reactie posten