Totaal aantal pageviews

vrijdag 21 juni 2019

Steegjes

de steeg

zelfst.naamw. (m./v.)
Uitspraak:  [stex]
Verbuigingen:  stegen (meerv.)

smal straatje tussen gebouwen





Soms gebeurt dat hè. Dat je oog ineens op iets valt en dat je er dan op blijft letten en het ook ineens overal ziet.
In dit geval viel mijn oog op de bijzondere namen van allerlei stegen en steegjes.
Apart toch? Ik ben helaas vergeten te noteren waar ik ze zag.
De meeste steegjes  in Amsterdam,  maar de Pieter de Poepsteeg is in Hoorn en het Kreupeltje bevindt zich in Enkhuizen.
De meest intrigerende is de voormalige  Moordenaarssteeg. Die vervallen is. In 1832!



En waarom Fröbel slechts een steeg kreeg en niet een prachtige laan, dat snap ik ook niet.

25 opmerkingen:

Miriam zei

Dat is inderdaad intrigerend! En ik weet nog veel meer leuke namen van steegjes, in Amsterdam maar ook in Utrecht (waar ik woon). Misschien een goed onderwerp voor een Utrechts blogje.

Anoniem zei

De Korte Ademhalingssteeg in Zwolle is ook een mooie.

Mevrouw W. zei

Grappig. Ik let eigenlijk nooit zo op namen van straten en stegen.

Judy zei

Hier in Deventer heb je ook van die mooie steeg-namen. Waarvan ik de Treurnietsgang laatst gefotografeerd heb. Grappig, als je er eenmaal op gaat letten, zie er steeds meer.

Happy Earl Grey zei

Ja, dat herken ik, je oog valt op iets en ineens is het overal. Opmerkelijk! Fijn om dan altijd een foto te kunnen klikken. Heel leuk die stegen.

Jolande zei

Wat een leuke verzameling steegnamen.

Lot zei

Leuke nieuwe rubriek.

Zelf woon ik op een Pad

nicole orriens zei

Die Moordenaarsteeg vind ik geweldig. Woonde daar vroeger dan soms een moordenaar? En waarom hebben ze die naam weggedaan?

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een gaaf idee...
Leuk, dat je (dat heb ik tenminste) door het bloggen anders kijkt en op ideeën gebracht wordt.
Hier in Haarlem: Peuzelaarssteeg.
Het lidwoord staat er meestal niet bij.
Maar als je het er over hebt zeg je het er wel bij: "Waar woon jij?"
"In de Moordenaarssteeg"

Groetjes!
Marlou

.

izerina zei

Misschien vroeger een "fröbelschool"in de Fröbelsteeg? Toen ik op de kleuterschool zat,werd die oude naam nog wel gebruikt.

Nietzomaarzooo zei

Denk direct aan De Hardebollensteeg in Utrecht. Al wilde je daar liever niet gezien worden.

Sjoerd zei

Dat zijn schitterende vondsten. Mooi zo'n apart logje.

schrijfselsvanmij zei

Ik ga er eens op letten

Marleen zei

Ontzettend leuk dit, Bertie. Reuze grappig die Fröbelsteeg haha.

Ferrara zei

Oh zo leuk sloppen en stegen. Die in Zwolle zit ook in mijn fotoverzameling.
Bertie even naar Google en je komt uit in Edam, daar was je toch onlangs?

Bertiebo zei

Ja nu weet ik het weer

Crealice zei

leuk om op te gaan letten (maar ik weet niet of ik er aan zal gaan denken)

Jeanette Renting zei

Oh heel leuk. En zo waar, wat sommigen al zeggen, door bloggen zie je meer!!

Anoniem zei

Een heel leuk logje. Weer een mooie vondst!

Marthy zei

Waarom is die Moordenaarssteeg vervallen in 1832, dat intrigeert mij.

Marthy zei

Ik heb toch even gegoogled en vond dit: https://www.stadskrant.net/nieuws/de-moordenaarssteeg-is-terug

Bertiebo zei

Wat grappig dat je het opzocht, Marthy.
Dank.

Ageeth Mooij zei

De oude bordjes zijn ook zo mooi!

Alet Venhuizen zei

Wat leuk om ons dit hier te laten zien.

Rianne zei

Ik kwam in Vaals een, vrij vertaald uit het limburgs, schijtsteegje tegen. Was inderdaad maar een steegje van niets.