Totaal aantal pageviews

zaterdag 15 juni 2019

Het regent, - o wat regent het!




Het regent, - o wat regent het!
Ik hoor het uit mijn warme bed,
Ik hoor de regen zingen,-
Het regent, regent dat het giet-
Dat niemand daar nou iets van ziet
Van al die donkre dingen!


Dit is de eerste strofe uit het gedicht Kindergedachten van C. S. Adama van Scheltema.
En altijd, altijd als ik wakker word en het regent, denk ik aan dit gedicht, dat ik ken sinds mijn kindertijd.
Maar hebben jullie dat nou ook, dat je in je bed ligt en bijna blij bent dat je het hoort regenen?
We zijn vorig jaar denk ik toch allemaal een beetje bang geworden van het weer.
Het was dan wel lekker warm en een prachtige zomer, maar ergens klopte het toch niet hè.
En dan die droogte natuurlijk. En dat we zuinig moesten zijn met water...

Hoe dan ook, toen ik vanmorgen geen vogels hoorde fluiten en zelfs de irritante duif, die als ik niet uit mezelf wakker word, mij wakker maakt vanaf de dakgoot boven mijn slaapkamerraam, toen zelfs die duif zich niet liet horen, lag ik tevreden te luisteren naar de regen.
Terwijl ik vroeger gedacht zou hebben: getver, alweer regen.
Nu denk ik dat het goed is voor de tuin

Waar de kruiden groeien en de stokrozen hun kleur laten zien. Waar de rozen overvloedig staan te bloeien en waar het heerlijk toeven is.
En goed voor de natuur in het algemeen en voor de boeren en voor het waterbeheer  en voor iedereen eigenlijk.
Ons tweetal trekt zich ook nergens wat van aan. Ze zijn weer lekker schoon.


Het hele gedicht vind je hier: klik

25 opmerkingen:

Sjoerd zei

Om heel eerlijk te zijn heb ik deze gedachte over het weer van vroeger in mijn hoofd zitten. Wat regen, wat zon en een lekkere temperatuur.... Alles met mate.

Lot zei

De 3 regentonnen zitten vol, en de afgelopen week is ook de grote vierkante container vol gekomen door een overhevelingssysteem dat partner heeft aangelegd.
De komende 14 dagn komt er nauwelijks wat bij.
Vorig jaar ving ik veel op in de keuken, zelfs een bak in wasbak gezet en je bent verbaast hoe snel je die gevuld hebt met kleine beetje water, elke dag ook wel 2-3 emmers.

Marleen zei

Daarom vind ik de herfst ook een fijn seizoen, als het dan waait en regent.. een fijn geluid! Afgezien dat het nu ook vooral nodig is natuurlijk.

Happy Earl Grey zei

Dat tikken van de regen geeft rust, ik geniet er ook van. Het doet mij altijd denken aan kampeervakanties. Heerlijk!

Kitty zei

Ik kan op het moment alleen maar denken aan de lekkage bij onze dochter thuis... :’(

KnutzEls zei

Lekker in je warme bed, luisteren naar de regen en dan denken oh ik draai me nog even om. Heerlijk en al die regen laat de natuur om rijkelijk groeien. Mooi hè...

Anoniem zei

Zo’n fijn gedacht, ik denk er ook vaak aan oo ochtenden als deze!

Anoniem zei

Ben er ook blij om. Goed voor iedereen. Had ook al schrik dat het weer zo,n gortdroge lente en zomer zou worden.

Judy zei

Ik geniet ontzettend van al het groen! Niet voor te stellen dat vorig jaar de droogte begon en al het groen in geel veranderde. Dus laat het maar lekker regenen!

Nietzomaarzooo zei

Ja, goed voor de natuur. Slaap onder een schuin dak en hoor dan de regen extra hard vallen. Inderdaad lekker als je nergens heen hoeft. Leuke beeldjes!

Bertiebo zei

Oei, dat komt dan wel erg slecht uit

izerina zei

Dat soort gedachten heb ik ook Regenpak aan en naar buiten. Goed voor de boeren en de waterstand. Misschien minder voor de strandtenten,maar die hadden gelukkig al een goede Pasen.

Jeanne zei

Wat ziet jouw tuin er leuk uit!
Bij mij beginnen de plantjes naar veel zon te verlangen.
Ik ook.
Ik ben regen supersnel beu.

Onliemie zei

Geweldig gezellig zo warm in bed met de regen tikkend tegen het raam. Maar te lang moet dat ook weer niet duren. Een beetje afwisseling is ook leuk. Wat een mooi tweetal daar zo op dat muurtje. Daar ben ik wel wat jaloers op. :-)

Jeanette Renting zei

Heerlijke tuin, alles groeit en bloeit.
Qua weer graag alles met mate!!

Anoniem zei

De zomerregens, die recht uit de hemel komen, klinken mooier dan de herfstvlagen die tegen de ramen zwiepen door de wind. Ik hou er ook van. Het geeft iets rustgevend.

In de weer zei

Knap tuintje, ja door de regen staat alles er fris bij. Daar kun je echt niet tegen sproeien.

Marthy zei

Door die regen staat je tuin er in ieder geval prachtig bij.

Ineke zei

Net weer binnen van een rondje tuin, de planten zagen er heerlijk fris uit en genieten van het regenwater.

blauwruitje zei

Ik hoorde het ook tikken vanmorgen en heerlijk voor de tuin maar ik had wel een beetje medelijden met de kinderen die vanmorgen om half 9 moesten aantreden voor een voetbaltoernooi. Ik vrees dat het eerst baantjes zwemmen is geworden voordat ze konden gaan voetballen.

Mrs. T. zei

Ben net kletsnat geworden tijdens een hoosbui. Maar dat het regent, dát is fijn. Alleen zou ik het toch leuker vinden als dat tussen middernacht en 6 uur 's ochtends gebeurd. Standaard.

Ferrara zei

Heerlijk opfrisbuitje voor de natuur. Wat mij betreft mag dat gerust 's nachts vallen, gezellig geluid zowel thuis als in de caravan.

sjannesblog.com zei

Alles op zijn tijd en niet te lang vind ik regen wel gezellig. Vooral als je niets buiten de deur hoeft.

Els04 zei

wat een gezellige tuin!

Vlimbouter zei

Wat leuk dat koppeltje op het muurtje