Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 april 2020

Post over Post



Een koe 
is een merkwaardig beest
Wat er ook in haar geest 
moge zijn
haar laatste woord
is altijd
boe

Deze kaart, met een gedicht van K. Schippers, geschreven op de achterkant, kwam op een moment dat ik ongeveer zo voelde. BOE. 
Afgelopen woensdag was dat.

Maar post is heel erg leuk vind ik altijd en die dag knapte ik er ook erg van op. 
De Boe- kaart is van Toos, van In de weer en kwam onverwacht.
En het was nog niet alles, er zat nog een kaart in de envelop. Een huisje van vilt en genaaid op die kaart. Zelfgemaakt en zo móói zelf gemaakt!
Superleuk allemaal. 

Vervolgens was er een envelop van mijn oude vriendin Marga. 
Zij is degene die altijd Nomen est Omen zo wat in haar eentje vult en ik ken haar al vanaf dat ik veertien was en zij vijftien.
Marga stuurde een artikel, getiteld Hé, kijk naar je eigen!
Een vrachtwagen die naar je grijnst, een stopcontact dat je toelacht. Grafisch vormgever Irene Schampaert verzamelde een boek vol. En psycholoog Pieter Hulst keek ernaar. 
Het boek heet I see Faces. Dat is de titel die mijn rubriekje ook een tijdje heeft gehad en die toen bedacht was door Jeanette Renting. Jeanette had me trouwens ook al een link naar dat artikel gestuurd. Grappig toch. 

De psycholoog vertelt dat wij mensen experts zijn in het registreren, herkennen, lezen en onderhouden van gezichten. 
'Stelt u zich eens voor dat dat niet zo was', zegt hij en dat probeerde ik. 
En ik voorzag een heleboel problemen, net als die psycholoog. 
De psycholoog vindt ons vermogen om gezichten te zien essentieel. Recente studies tonen aan dat we met gemak 5000 gezichten kunnen onthouden. 
'Mensen zijn zelfs zo gespitst op gezichten dat we geneigd zijn ze overal in te herkennen: in deurklinken, gebouwen, aangebrande tosti's en zelf in zoiets eenvoudigs als een dubbele punt met een haakje :)'.


Marga, Toos en Jeanette... dankjulliewel. 
Ps. Ik heb op dit moment bijna geen gezichtjes meer in voorraad, dus: Blijf speuren, mensen.

18 opmerkingen:

Floor zei

Ben bang dat ik niet helemaal "normaal" ben :-)
Onthoud heel slecht gezichten en ziet ook nergens een gezichtje in....
Moet toch maar eens in therapie, misschien is het nog mogelijk om het te leren haha!
Ben trouwens wel heel erg een beelddenker, maar dat is meer met andere dingen.
Ga mijn best doen om ergens een gezichtje in te zien.

miekequilt zei

Wat is post toch fijn hè. Krijgen maar ook sturen. En bij jou op het juiste moment, dat is helemaal fijn.
En die gezichtjes: ik zie ze soms.
Fijn weekend.

nicole orriens zei

Wat een bijzonder leuke kaart, en wat fijn dat hij net op een baalmoment bij je aankwam. Daar knapt een mens van op : )

klaproos zei

whaahhaha leuk joh, ja er zijn mensen die zien "overal dingen in :-) ik heb niet aan jou gedacht met je snoetjes..
https://klaproosweblog.blogspot.com/2020/04/2004-gek-zijn-is-gezond.html
maar hier staat een héle mooie :-)
leuke kaarten heb je gekregen Bertie, die van Toos is zó super

Marlou zei

Leuk!

Prettig weekend enne... blijf gezond...

Nietzomaarzooo zei

Weet uit ervaring hoe hartverwarmend het is als je zomaar een lief kaartje ontvangt. Dan heb ik een blij gezichtje hoor :)

Geniet nog even van het weer, de zon. We doen wat we kunnen in deze tijd om contact te houden en onderhouden. Maar die onzichtbare verbindingen, die zijn er gewoon altijd. Ook zonder kaartjes. Hoop dat je binnenkort weer mag knuffelen met je kleinkinderen.

Sjoerd zei

Soms vind ik het jammer dat we nooit meer post versturen naar vrienden en bekenden en dat dat allemaal vervangen is door mail, Facebook, WhatsApp en ga zo maar door. Ik kom hier alleen maar leuke dingen tegen.

Judy zei

Leuk! Daar knap je van op!

Bertiebo zei

Nou je kunt dat op ieder gewenst moment veranderen, Sjoerd

Marga zei

Had je het artikel niet in de krant gezien?

Marleen zei

Zo houden we elkaar positief. Leuk altijd die gezichtjes.

Neeltje zei

Er bestaat een hersenaandoening waarbij men geen gezichten kan onthouden. Zelfs niet van eigen partner en kinderen. Wat moet dat een impact hebben.

In de weer zei

Bijna geen gezichtjes meer, ik fotografeerde er deze week nog een voor jou. Komt er binnenkort aan.
De vilt huisjes zijn leuk om te maken en ik heb inmiddels weer een nieuwe partij gemaakt, als ik niet uitkijk raak ik er nog aan verslaafd ;-)

Ferrara zei

Ja, ze zijn leuk die huisjes van 'in de weer'
Gisteren op een wandeling in de buurt een gezichtje gevonden, hij moet nog van het toestel, maar ik stuur hem op.
Goed weekend.

Marthy zei

Ik kan je niets aanleveren. Ik ben misschien niet normaal maar ik zie geen gezichtjes in voorwerpen. Voer voor de psygoloog waarschijnlijk.

blauwruitje zei

Ik zie helaas ook niet zo snel ergens een gezicht in, pas als iemand mij erop wijst. Het fenomeen vind ik wel grappig.

juffrouw Ooievaar zei

Wat fijn dat zo'n kaartje dan precies op het juiste moment komt :)
Ik zal eens goed opletten of ik gezichtjes zie ;)
Groetjes Anita

Els04 zei

https://www.zin.nl/2020/04/27/ik-zie-gezichten/?utm_source=zin&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=ZIN%20-%20Nieuwsbrieven%20Q2%20-%202020&utm_term=ZIN%20-%20Nieuwsbrief%20Zin%206.1%20-%202020&utm_content=Nieuwsbrief%20afbeelding%20boven

Gezichtjes!