Totaal aantal pageviews

donderdag 30 april 2020

Kunstgeschiedenis

Eerst had ik er nog niet zo'n erg in, maar nu mis ik eigenlijk wel mijn cursus kunstgeschiedenis.
De lessen  mis ik, die we kregen van een prettige docent.
Ik heb al eerder gezegd dat ik niet veel mensen ken waar ik zo'n twee uur naar kan luisteren, zonder ook maar een moment mijn interesse te verliezen en/of af te dwalen. Maar deze man was enthousiast en kon erg goed vertellen.

Eén les had ik al gemist omdat ik al niet meer in het OV wilde en de laatste vier lessen gingen natuurlijk  niet meer door.
Ja,  dat vond ik wel jammer.
Geloof ik.

Geloof ik, want in de beginperiode was ik zo onrustig en ongerust over onze kinderen, dat ik er eigenlijk niet eens aan dacht.
Oudste zoon kreeg corona, denken we. Hij knapt nu pas wat op. Onze dochter moest werken, in het ziekenhuis, wat ik nou niet bepaald een geruststellende gedachte vond en jongste zoon en zijn vriendin zaten op Bali.Vandaar.

En toen kwam er een verrassing, we kregen de gemiste lessen on-line toegestuurd.
Met de melding dat we ze tot 30 april konden bekijken. Daarna niet meer.
Nou, dat was toch mooi bedacht van de Vrije Academie.
Maar ik kwam er niet toe. Mijn hoofd stond er niet naar.
Tot een paar dagen geleden, toen begon ik er toch aan.
Nog niet met veel zin, maar ja, dit was pas het eerste jaar en wie weet komt het tweede jaar er toch over een tijd.  En dan wil ik wel alles gehad hebben.

Ik heb ze bijna doorgewórsteld, die vier lessen. Echt.
Ik vond het lastig kijken, zo op de computer en met een koptelefoon. Bovendien bleek maar weer eens dat het niet iedereen gegeven is om zo'n goeie verteller te zijn. Het is natuurlijk ook niet fijn lesgeven, zonder publiek.
Maar ja.

Ik laat dat plaatje dat op mijn laptop stond toen ik de foto maakte, nog  even zien.  Een deel ervan,  het middenstuk van het drieluik. Zo mooi en er is zo veel over te vertellen. Misschien doe ik dat nog wel een keer.

Mérode-altaarstuk. Robert Campin, 1427-1432.
Hoe het verder gaat, weet niemand. Maar ik heb mijn eerste jaar toch maar mooi afgerond!

21 opmerkingen:

Judy zei

Dat waren wel zorgen om je kinderen, zeg. Logisch dat je hoofd niet naar studeren stond. Gefeliciteerd met jaar één!

izerina zei

Goed bedoeld,maar wel korte tijd om de lessen te kijken.

Sjoerd zei

Er zijn momenten dat je familie voor gaat, toch goed dat je de cursus hebt afgemaakt.

Floor zei

Gefeliciteerd! Goed dat je dat gedaan hebt, net op tijd klaar.
Zou zonde zijn als je het tweede jaar niet kon doen, want wie weet kan het dan weer in september.
Misschien op 1,5 meter afstand.

sjannesblog.com zei

Jeetje wat een zorgelijke tijden. Fijn dat je nu toch je zinnen wat kon verzetten.

Emie zei

Brrr...wat een zorgen. Dat is echt een pittige tijd geweest. Ik hoop voor je dat de rust een beetje weerkeert nu de situatie stabiliseert en je ruimte hebt voor leukere dingen.

Jeanette Renting zei

En bij al die zorgen om de kinderen, mag je er ook nog niet heen, ik vind het maar moeilijk. Gelukkig lijkt het beter te gaan bij je zoon, en die leuke actie van patat eten bij opa en oma in de tuin heb je ook maar mooi meegemaakt.
Gefeliciteerd met het afronden van het 1e jaar van de cursus. Knap gedaan.

Nietzomaarzooo zei

Al die zorgen over je kinderen hakken er flink in. Dan is je concentratievermogen ook lager. Compliment dat je het dan toch op tijd heb afgerond.
Hoop echt dat je een nieuw seizoen gewoon weer elke dag in de verleiding komt bij de Febo. Dus weer een normale les kan volgen (net als alle andere zaken).

Kitty zei

Die onrust herken ik wel maar wat mijn eigen kringetje betreft is daar tot nu toe gelukkig nog geen reden toe. Ik maak mijn hoofd leeg door te hobby-en, zou ook uitgebreid kunnen gaan poetsen maar daar kan ik me dan weer niet toe zetten.
Er wacht hier nog een digitale kliedercursus, daar zit ik ook tegenaan te hikken. Knap dat jij het eerste jaar toch hebt afgerond, chapeau!

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat gaaf dat je de lessen tóch kreeg...
Weliswaar niet zoals je helemaal wilde, maar je hebt daardoor toch mooi je jaar afgerond.

Blijf gezond!
(Overigens het lijkt alsof ik veel doe, maar het is allemaal in en rond het huis... behalve door de duinen dan)

Groetjes, Marlou

.

mar zei

Gefeliciteerd met jaar 1.

KnutzEls zei

De zorgen om de kinderen vreten energie. Begrijp heel goed dat je die cursus even parkeerde. Er komen betere tijden, maar ik vrees dat we nog lang moeten wachten voor het weer normaal wordt. Maar je cursus is toch mooi klaar nu!

Jolande zei

Zorgen om de kinderen herken ik helemaal en ik kan me dan ook voorstellen dat je hoofd niet naar lessen stond.
Jammer dat de lessen maar zo'n korte tijd beschikbaar waren, maar toch fijn dat je het jaar af hebt kunnen maken.

Els04 zei

Proficiat!

biebkriebels zei

Ja zo jammer dat alles so abrupt eindigt ineens en dat je dingen die je leuk vindt niet meer kan doen. Maar er zal eens wel een eind aan komen....hoop ik....

Ferrara zei

Goed van je dat je het cursusjaar, ondanks de zorgen om je kroost, toch hebt afgerond. Corona zo dicht in je buurt, dat hakt er behoorlijk in.

guusje zei

Eens moeder altijd moeder! Mochten we 100 worden, dan maken we ons nog druk om onze kleintjes.

Mevrouw W. zei

Dat was dus een erg zorgelijke tijd en misschien is het dat nog wel...
Knap dat je het toch nog kon opbrengen om het cursusjaar af te maken. Eigenlijk best wel jammer dat daar zo'n korte tijd voor stond. Toch zeker in deze tijd, want er waren misschien ook andere cursisten met zorgen of die zelf ziek waren.

Marthy zei

Ik had al een vermoeden dat er bij jullie wat aan de hand was. Ik kan me voorstellen dat je van slag was, dat gaat niet uit je kop, dat blijft malen. Flink van je dat je toch je cursus afgerond hebt.

Ineke zei

Ja, heel begrijpelijk, je hebt geen rust met zoveel zorgen!

Jeanne zei

Super gedaan, dat eerste jaar!
En de kids,... ik begrijp je bezorgdheid.