Totaal aantal pageviews

dinsdag 22 december 2020

De appel in het paradijs

 
Kijk, daar is Sonja weer eens. Sonja Barend. Ik ben een van haar fans. 

Vorige week of zo, zag ik haar weer eens in een praatprogramma en zoals altijd was wat ze zei duidelijk, to the point en prettig.
Er zijn meer goeie interviewers hoor, daar niet van, maar Sonja is in mijn ogen onovertroffen. 
Bovendien vond ik niet alleen haar programma's goed. Ook haar vorige  bóek vond ik heel erg goed. 

En nu is er weer een nieuw boek. Nou ja boekje, 69 bladzijdes slechts. 
Ik wilde het onmiddellijk lezen. Ik reserveerde het in de bieb terwijl het er nog niet eens was.
Nou, zo'n dun boekje, je hebt het zo uit. Wat jammer is, ik had met plezier nog verder willen lezen. 
Het is geen verhaal, Sonja springt van de hak op de tak en dat levert scherpe observaties en meningen op. 
Vaak ziet ze iets, hoort ze iets en denkt dan dat het een zeer geschikt onderwerp voor een programma zou zijn. 
Ik vind het ook leuk dat ik het zo met haar eens ben. 
Dan schrijft ze bijvoorbeeld over hoe oudere mensen worden bekeken in de media. 
'Het NOS-journaal moet bakken vol hebben van bingo-spelende bloemetjesjurken met dezelfde grijze permanentkrullen. Nooit zie je een normaal bewegend persoon die met z'n kleinkinderen in een bos wandelt, vrolijk pratend op een terrasje zit. Nooit een beeld van een oud mens dat uit de leesclub komt met een boek in de hand. Nooit tonen ze die niet-uitzonderlijke mensensoort als vertegenwoordiger van 'oud'. 

Oh ja, het gaat ook over Corona, over de miljarden van John de Mol, over de misselijk makende uitspraken van Jort Kelder, over dingen uit haar leven. 
Ik zou nog veel meer willen citeren, maar dat is misschien niet zo netjes. 

NB: Ik zie in de reacties dat er mensen zijn die het boek nu willen gaan lezen. Ik wil nog even zeggen dat het echt anders is dan 'Je ziet mij nooit meer terug'.

17 opmerkingen:

KnutzEls zei

Een dame met een uitgesproken mening.

Alet Venhuizen zei

Ik vond dat vorige boek ook erg goed en ga deze ook absoluut lezen!
Dankje voor de tip :-)

sjannesblog.com zei

Lijkt me leuk om even te lezen.

Judy zei

Wat je erover schrijft, daar ben ik het nu al mee eens!

Emie zei

Wat een heerlijke passage heb je uit haar boekje gehaald. Smaakt naar meer!

Sjoerd zei

Ze neemt absoluut geen blad voor haar mond, en dat waardeer ik aan haar.

nicole orriens zei

Ik vind de titel ook erg leuk! Dit boek ga ik zeker ook reserveren.

Nietzomaarzooo zei

Zag een interview met haar waarin ze al aangaf dat de omroepen kennelijk denken dat alle oude mensen grijs en saai zijn. Daar mag inderdaad die omroep Max ook wel eens aan gaan werken. Niet alleen maar ouderen met een camper laten zien.

Iris Flavia zei

She seems to be great - is it available in English?
See you. ... ?

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ja... ik ben ook één van de fans van Sonja Barend.
Wat een geweldig fijn en gaaf mens.
Dit lijkt me wel een fijn boekje.
Wat mij betreft had je wel meer mogen citeren hoor...

groetjes!

biebkriebels zei

Ja ze is leuk ben altijd een grote fan van haar geweest, ga het ook lezen!

Ferrara zei

Heerlijk mens. Zo met haar eens wat betreft bejaard zijn en hoe daar tegenaan wordt gekeken.

Marthy zei

Prettig mens.

In de weer zei

Hier ook twee fans !

miekequilt zei

Oei, ik durf het bijna niet te schrijven, maar ik vind haar vreselijk. Tegenover al die fans, durf ik wel een weerwoord te geven. Veel leesplezier voor jullie allemaal.

Mrs. T. zei

Klinkt interessant. Wat me me doet realiseren dat ik 'Je ziet me nooit meer terug' ook nog ergens in mijn digitale lijst moet hebben staan.

Mirjam Kakelbont zei

Hier nog een fan!
Mijn ouders hebben sinds hun trouwen een abonnement op de VARA-gids. Daarin stonden altijd interviews en columns van Sonja. Ze heeft een uitgesproken mening, maar maakt nooit een uitglijder. Dat vind ik knap. Haar boek "Je ziet mij nooit meer terug" vond ik meer dan bijzonder. Dank voor je tip!