Totaal aantal pageviews

woensdag 16 december 2020

Zeemeermin



Het begon met een prachtige deur. 
We zagen die in Monnickendam. Waar we vorige week een uitgebreide wandeling maakten.
Die wandeling waar mijn man steeds maar geduld had. 
Ik hou er van. Van deuren met een trapje ervoor. Van deuren met een lantaarn ernaast. 
Van deuren die zo goed in de verf zitten dat je er in weerspiegeld wordt. Of  juist van verwaarloosde deuren. 
Ha Ferrara is niet de enige die van deuren houdt en van alles wat daarbij hoort.  Ik heb zelf ook een flinke verzameling deuren. Op foto's dan hè. (Op Pinterest)
Deze deur had ook nog een extraatje, nl. een prachtige klopper in de vorm van een zeemeermin. Ik weet niet wat dat is, met zeemeerminnen. Ik vind ze fascinerend. Je ziet ze vaak in gevelstenen, maar deze dus op een deur.


Verder lopend vonden we er nog een,  nog een zeemeermin en inderdaad op een gevelsteen. Dit is trouwens een moderne steen en ik vind haar prachtig. De maker is Herman van Elteren.



Ik moest meteen denken aan het sprookje van de Kleine Zeemeermin. 
Dat was als kind al een favoriet sprookje. 
Ik had een sprookjesboek van Andersen. Sommige sprookjes van Andersen vond ik een beetje eng. Maar dat van de kleine zeemeermin niet. Het boek heb ik niet meer, maar in 1975 kocht ik een nieuwe uitgave. Niet zozeer vanwege de sprookjes, maar vanwege de illustraties van Lidia Postma. Zo mooi!


Zeemeerminnen, eenhoorns... tja, wat doe je er aan? 



29 opmerkingen:

Judy zei

Wel bijzonder om twee zeemeerminnen tegen te komen op je wandeling!

Sjoerd zei

Gewoon niets aan doen en verder sparen... Leuk toch.

sjannesblog.com zei

Leuk al die details in zo'n monumentaal stadje. Blijft genieten!

klaproos zei

mooie wezens, ze spreken tot de verbeelding hé

Emie zei

Oh...die deurklopper!

KnutzEls zei

Zo'n klopper is toch veel mooier dan een saaie deurbel. Zou haar ook wel willen hebben.

Kitty zei

Can’t help it... 😉 Er zijn zelfs plaatjes van eenhoornzeemeerminnen zag ik 🥰

Marlou zei

ha Bertiebo,

mooi, die deurkloppers daar!!
Ik snap waarom jij ze "spaart"...

groetjes, Marlou

Jolande zei

Mooie zeemeerminnen.
Ik heb er ook iets mee en heb dus ook een mapje waarin ik zeemeerminnen spaar, dus ik snap je helemaal.

anneke broos zei

Over zeemeerminnen gesproken...Het kinderboek ,,lampje,,van Annet schaap is een toppertje om te lezen.

Bertiebo zei

Anneke... jaaaa!Staat in mijn top 2

Bertiebo zei

Ha, waarom verbaast me dat nou he-le-maal niet, Jolande?

Bertiebo zei

https://bertiebo.blogspot.com/2018/10/lampje.html?m=1

Ageeth Mooij zei

De deurklopper vind ik prachtig! Ik hoop dat het stukje tape niet betekent dat ze stuk is.

schrijfsels zei

mooi, zo'n deurklopper

biebkriebels zei

Een zeemeermin als deurklopper, daar zou nou nooit opkomen.

Floor zei

Vind het zo goed van je dat je altijd zoveel ziet onderweg. Ik let altijd zo goed op waar ik loop, of op etalages, dat ik van deuren, gevelstenen en deurkloppers niets zie.
Mooi hoor die deurklopper.

Ferrara zei

Tja wat doe je, gewoon blijven bewonderen en vastleggen. Er is veel moois te zien, maar dat wist je al.

Nietzomaarzooo zei

Moest ook aan Lampje denken. Dat boek ga ik nog echt voor mijn kleindochters kopen. Heb het als luisterboek 'gelezen'. Dat was al prachtig.

Die klopper is echt heel erg mooi vormgegeven. Ik voel een nieuwe serie aankomen!

elly zei

Wat leuk. Jij brengt me steeds weer op gedachten. OOOO dat heb ik ook nog en ja dat mooie boek in de kast met die prachtige tekeningen. Misschien ga ik er ooit ook iets van plaatsen. Jouw blog inspireert. Er is eigenlijk zoveel om te delen op blogger. Leuk he.

Marleen zei

Gewoon van blijven genieten hoor.

miekequilt zei

Mooi hoor, Bertie. Blijf jij maar lekker genieten, dan genieten wij ook. Ik heb dat boek ook. Maar waar?.

Marthy zei

Ik vond de gevelsteen van Herman van Elteren zo mooi dat ik even op zijn naam klikte. Hij woont in Monnickendam waar verschillende van zijn beelden te zien zijn. Ga eens op zoek voor mij naar 'De Schutsengel'.

Onliemie zei

Dat heb ik nu ook met deuren. Mooi of krottig... ze moeten op de foto. Meerminnen heb ik nog nergens ontdekt. Misschien moet je daarvoor dichter bij de kust zijn.

Bertiebo zei

Ik heb de Schutsengel gezien en gefotografeerd. Komt nog, Marthy.

Bertiebo zei

Dat vind ik een groot compliment, Elly. Dankjewel

Mirjam Kakelbont zei

Zeemeerminnen zijn prachtige wezens. Ik wou dat ze bestonden.
Die blauwe deur is prachtig en dan nog die klopper erop. Die gevelsteen steelt wat mij betreft de show.

Bertiebo zei

Nou was ik er van overtuigd dat ik de schutsengel op de foto had, Marthy. Maar nu net ging ik zoeken en ik vind haar niet. Ga nog wel een keer kijken!

Els04 zei

Knap!!! Ik hou ook zo van zeemeerminnen!