Totaal aantal pageviews

donderdag 13 mei 2021

De laatste

 
De (voor ons) laatste fontein, dat was de fontein in Bolsward. 

Om de een of andere reden had ik in mijn hoofd dat Bolsward groot was. Maar dat is niet het geval. 
Er is wel een grote kerk, echt groot. Maar verder 'gewoon', een mooie oude stad. 
En in Bolsward werd gewerkt, dat was wel heel opvallend vonden wij. Er is, had ik van tevoren gezien, een prachtig oud stadhuis, maar daar konden we jammer genoeg niet veel van zien. Het stond in de steigers. Overal werd geklust en dat was eigenlijk ook wel weer aardig om te zien. 


Bovendien konden we ook genieten van resultaten van al dat werken. Zo is er in Bolsward een ruïne van een kerk, de Broerekerk. En die ruïne kreeg een prachtige glazen overkapping. Heel mooi om te zien op een rest kerk uit 1280.


Deze ruïne hadden we niet kunnen missen, want de fontein van Bolsward, stond er pal voor. 
'De Vleermuis', is de naam van de fontein en dat is heel logisch want het ís ook een vleermuis. Een hele grote! 
Persoonlijk heb ik het niet op vleermuizen, hoe interessant ze ook zijn,  Maar zo eentje van steen, dat is te doen:


Ik vond de plaats erg goed gekozen. Vleermuizen plegen zich vaak op te houden in oude ruïnes en kerktorens en zo , toch? 

De Belg Johan Creten is de ontwerper. 
En over de reden dat hier een vleermuis staat,  las ik het volgende: 

Vleermuizen zijn intrigerende, nuttige dieren die met hun jacht op insecten cruciaal zijn in het ecologisch systeem In Azië staat de vleermuis voor rijkdom, geluk en een gezegende ouderdom. Bij ons symboliseert hij zowel duistere krachten, als een positieve, reddende kracht. Denk aan Batman, of aan de gevels van kathedralen, waar de vleermuis in de vorm van een waterspuwer de demonen op afstand houdt. 
De trap aan de achterkant nodigt de bezoeker uit om de vleermuis symbolisch te overwinnen. En... om zichzelf te overstijgen. 


Nou, ik héb me zelf overstegen hoor, ik ben er opgeklommen en dat zou ik kunnen bewijzen met een foto. Maar dat doe ik niet! 

De laatste foto is overigens gemaakt door mijn man. Hij zag dat mannetje zitten op een bankje. Zie je het ook? 

21 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Oh, I love bats, but never knew the Asian meaning, thank you!
What a nice find (fruit bats (or megabats) are even cuter btw), we saw them in Australia, so darn cute, like flying little dogs).
Yes, I see the man sitting there :-)

Mevrouw W. zei

Deze is ook leuk!
Ik heb wel iets met vleermuizen, sinds er op het werk van mijn vader (lang geleden) eens eentje in een waterbakje van de radiator terecht gekomen was. Ik was onder de indruk van dat kleine zachte lijfje. Uiteindelijk heeft het beestje het toen niet overleefd, maar het had wel mijn hart veroverd.

Judy zei

Er werd hier ook veel geklust toen de winkels dicht waren, logisch wel. Wat mooi, die oude kerk die nu een moderne overkapping heeft! En tot slot een leuke fontein!

miekequilt zei

Jammer dat de tocht afgelopen is. Ik vond het leuk om de fonteinen te zien en met je mee te reizen. Hebben jullie ze alle elf gezien? Door je eerste regel twijfel ik daarover.

sjannesblog.com zei

Leuke afsluiter!

klaproos zei

dit is wel een hele mooi bertie, een vleermuis, :-)
zodra het warm is zien we ze hier ook weer vliegen zo gaaf

In de weer zei

Jazeker, grappig mannetje !
De oplossing om dit glazen dak op de ruïne te maken vonden we geweldig.
We reden er met onze fietsen naar binnen, geweldig, we zijn er best een tijdje binnen geweest en hebben veel foto’s genomen.
Mooi dat de kerk nu voor heel veel doeleinden gebruikt wordt.
Ik vond dit een van de leukste verrassingen op onze Elfstedenfonteinenroute.

KnutzEls zei

Bij jou moest ik dus zoeken naar dat mannetje. Gevonden. Leuk al die fontein verhalen.

Emie zei

Mannetje gevonden. Ik vind vleermuizen ook een beetje eng maar zo als fontein is ie fantastisch!

Koffie Digitalix zei

Ik moest even in mijn beeldscherm kruipen maar heb het mannetje gevonden....

Jolande zei

Wat een mooie afsluiting deze fontein.
Ik vind vleermuizen wel leuk.
In de zomer vliegen ze 's avonds altijd rondjes in de tuin.
Het mannetje heb ik gezien; grappig.

conny's quilts en creaties zei

Och wat leuk dat dat blauwe mannetje er nog zit. Ik heb ergens een foto van man en dochter die naar hem zitten. Dat was van vor de vleermuis. Bolsward is mooi.

Petra1945 zei

Moeten jullie nog een keer terug naar die ene fontein die toen weg was voor een opknapbeurt?

Sjoerd zei

Ik vind het ook een beetje een mystiek dier, de vleermuis. Mooi dat ze toch moeite doen om het oude te bewaren, tenminste dat wat er nog van over is.

biebkriebels zei

Een mooie fontein met die vleermuis!

all types recepies and desert zei

Very nice

Ferrara zei

Misschien vind ik dat mannetje wel leuker, ik hou wel van dergelijke grappigheden in de vrije ruimte. De fontein is voor een vleermuis zwaar uitgevallen. Het zijn van die ranke snelle vliegertjes.

Marleen zei

Een fontein in de vorm van een vleermuis, dat is toch zeker origineel! Hele leuke foto die laatste, met dat mannetje in de achtergrond.

Jeanne zei

Ik heb het niet op vleermuizen, vind het enge dieren.
Maar de fonteinenserie is een hele mooie geworden.
En ik had graag die foto van je beklimming gezien, haha.

elly zei

Dat gebouwen in de steigers staan is ons ook vaak overkomen. Maar die glazen overkapping is schitterend en mooi in beeld gebracht door jou

Mrs. T. zei

Mijn ouders zijn vandaag teruggekomen van het fietsen van de Elfstedentocht. Ze hebben in totaal 700 kilometers gefietst want camper ergens kamperen, de ene kant op fietsen en weer terug. De volgende dag de andere kant op fietsen en weer terug. De volgende dag de camper verzetten et cetera. En ze fietsten ook nog de lange fietsroute. Maar ze hebben genoten! En ik zag vanavond heel veel van de foto's die jij de laatste tijd ook deelde. Leuk!