Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 mei 2021

Het Zwanenwater

 

We gingen naar het Zwanenwater, dat is een prachtig natuurgebied, net onder Callantsoog. 
Hier liggen de grootste duinmeren van Europa. 
Vogels, bloemen, rust. Het was er prachtig. 
Er waren toch ook echt mooie dagen hoor, dit voorjaar. 

Maar toch had ik zwaar de pest in toen we thuis kwamen en ik mijn foto's bekeek. Alles heeft een blauwige glans, bijna alles. 

De bovenste foto laat het goed zien. De orchis is blauw. Best mooi, alleen... het klopt niet. Het is geen blauwe bloem, het is echt een paarse, geen twijfel mogelijk. 
Mijn man maakte ook een paar foto's en kijk: dit is de kleur zoals die in het echt is:


Niks blauw, zoals je ziet, gewoon paars. Het erge is dat ik niet weet wat ik er aan moet doen. 
Ik heb een nieuwe camera, dus er zal wel iets met instellingen zijn, maar wat? 


In het gebied staan overal banken, met van die naamplaatjes met een tekst, of een naam. Deze twee foto's zijn na elkaar gemaakt. De tweede is niet goed. 
Het is onvoorspelbaar en lastig
Vooral omdat op andere momenten de kleur gewoon klopt. Zoals deze:


Maar goed, het is een aanrader hoor, dat Zwanenwater. 
Omdat het nog broedtijd is, mag je niet overal lopen, maar er blijft genoeg over!

Ik heb gelachen ook trouwens. Het blijkt dat er een bijzonder vogeltje te zien valt daar: de Blauwborst. 
Twee keer werd ons onderweg gevraagd (door andere bejaarde echtparen) of we hem al hadden gespot. 
Dat hadden we natuurlijk niet.  We geven meestal onze ogen goed de kost hoor, daar niet van. Maar echt op zoek naar de vogel waren we niet. 
Toen we het gebied verlieten, kwamen we nog een van die stellen tegen. 
Ze hadden hem wel gehoord, maar niet gezien! Tja  voor ons gold het zelfde.

15 opmerkingen:

Judy zei

Ja, wat gek, het zal inderdaad aan de instellingen liggen. Daar kom je in de loop der tijd vanzelf achter is mijn ervaring. Wel blauwe foto's, geen blauwborst. :)

Iris Flavia zei

Huiiii, that IS a difference in color! (Both at least beautiful, not the point, I know)
Can you reset the cam? Take out the accu for a couple of hours before?

It sounds like a great place. And seems like you have great weather, too. I was in an Autumn-"storm" yesterday and today doesn´t look better. Weird weather.

Mevrouw W. zei

Misschien iets met de witbalans? Misschien kun je op internet vinden hoe het komt.

mar zei

Blauwborstje had wel goed gekleurd op een foto met jouw fototoestel.

miekequilt zei

Wat zijn jullie toch veel op pad ik geniet echt van jullie uitjes. Van fotograferen heb ik geen verstand maar anderen vast wel. Dus hopelijk kan iemand je helpen.

nicole orriens zei

Het klinkt als een prachtig plekje! Wat vervelend zeg, van die foto's. Soms kan apparatuur voor allerlei irritante problemen zorgen.

Neeltje zei

Het is inderdaad iets met de instelling witbalans. https://www.moorfotografie.nl/blauwe-fotos-check-witbalans/

conny's quilts en creaties zei

Ondanks de foto toestel problemen laat je mooie foto s zien. Hopelijk kun je het oplossen

Kitty zei

Dat is idd wel behoorlijk blauw, *shock!* Maar zo te zien krijg je hier al advies :)

Marthy zei

Prachtige orchideeën. Jammer dat ik ze niet kon fotograferen dit jaar. Tsa, een nieuw toestel, moeilijk. Ik heb ook een nieuwe, een behoorlijk ingewikkelde en soms zou ik hem wel in een hoek willen smijten. Doe ik niet want de foto's die lukken zijn heel mooi.

Ton zei

Hoi Betty, Ik ben dan weer aangenaam verrast door het bordje met de tekst over de wind. Het komt uit het lied An Irish blessing en wordt vaak gebruikt door pelgrims waardoor ik het ken. Het raakt me altijd. Met groetenTon

Ferrara zei

Techniek. GGGGRRR. Het moet gewoon werken. Neemt niet weg dat je foto's het aanzien waard zijn. Dat vogeltje met zijn blauwe borst brengt heel wat teweeg.

Sjoerd zei

Ai volgens mij staat de kleurtemperatuur niet goed. Normaliter krijg je dat als je buiten fotografeert met een instelling van je witbalans op kunstlicht.

Floor zei

Mooi die foto waar de bloem blauw is.
Heb ook wel eens gemerkt dat blauw en paars moeilijk te fotograferen zijn, maar ik doe het ook met mijn telefoon.
Met een echte camera moet je het kunnen corrigeren voor de opname, maar geen idee hoor!

Onliemie zei

Ik dacht ook aan de witbalans. Bij mij staat die meestal op automatisch. Nu had je best eender welk vogeltje kunnen fotograferen. Het was er vast eentje met een blauwe borst geweest. Haha. Kijk toch maar eens die witbalans na. Je weet maar nooit. Succes.