Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 mei 2021

Van Space invaders en een poortersvrouw.

Misschien herinner je je nog dat we een tijdlang in Amsterdam op zoek waren naar Space Invaders. 
Je weet wel, die grappige kleine mozaiekjes die overal in Amsterdam opdoken. 
En trouwens in alle grote steden, overal. De eerste zag ik in London.  
Ik heb er een paar laten zien, hier en hier. Het leuke is,  dat als je er eentje hebt gevonden, dan wil je er meer zien. En dat zoeken én vinden maakt dat je lekker aan de wandel bent en daarbij niet alleen Invaders ziet.
Want je ogen blijven open natuurlijk. 

Zo zagen we dit beeld, op een brug. 
Het stelt een poortersvrouw voor, hier geplaatst omdat hier ooit de Weesperpoort stond. 
Aan de andere kant is een poorter te vinden, een man dus. Maar die heb ik gemist. Nou ja, ik had de vrouw sowieso leuker gevonden. Omdat mannen vaker afgebeeld worden. 
Het beeld is van Hildo Krop en daar kom ik ooit nog wel eens op terug. 

Deze foto is trouwens van voor de crisis. Ik was het een beetje vergeten eigenlijk, tot we kort geleden op zondagochtend gingen wandelen en -  zonder dat we er speciaal op uit waren - een paar invaders ontdekten. 
Oh ja, dat was waar ook!

Déze is nog van toen,  op de brug daar en als je goed kijkt zie je nog net een klein stukje van de poortersvrouw.



14 opmerkingen:

Kitty zei

Mooi beeld. De mozaïekjes van de space invaders zijn erg leuk om te zien, je hebt ze alleen ‘hier en hier’ niet gelinkt zo te merken... 😉

Bertiebo zei

Nu wel, dankjewel, Kitty

Marleen zei

Er is zoveel leuks te ontdekken als je goed kijkt. Grappig die mozaïekjes.

Sjoerd zei

Soms raakt dat zomaar even in de vergetelheid. Ik vind ze leuk die stukjes mozaïek.

Iris Flavia zei

You sure make me looking for women and mosaics now! :-)
And faces, of course.

Judy zei

Ik vind ze leuk, die invaders.

Neeltje zei

Leuk, zo'n zoektocht!

Ferrara zei

Amsterdam zit vol met het prachtige werk van Hildo Krop. Er is een bruggenroute, maar die heb je vast al ontdekt. Helaas gaan wij dat fysiek, althans wandelend, niet meer redden. Misschien maar eens op het fietslijstje zetten.

Bertiebo zei

Ja, daarom kom ik er nog op terug. En die fietsroute is er!

Jolande zei

Oh ik krijg nu spontaan heimwee naar Parijs :-)
Flash je de invaders ook?

Marthy zei

Ik zag er veel toen we in Parijs waren. Hier en ook in Stolwijk kom je zoiets niet tegen maar ik vind ze wel leuk.

Bertiebo zei

@Jolande: Geen idee. Wat betekent dat?

Jolande zei

Foto's maken met de flashinvaders map en ze zo als het ware verzamelen.
Dat deed ik in Parijs, maar daar zijn er dan ook wel héél erg veel.

Jolande zei

en map moet app zijn.