Totaal aantal pageviews

woensdag 5 mei 2021

Zeekool

 Het was dus prachtig op die pier in Harlingen. De geur, de frisheid, de zee, de fontein en vooral ook de kleuren:


En we zagen nog iets anders, iets dat ik nog niet eerder had gezien. Terwijl ik toch vaak aan zee en op dijken ben geweest. Het leek wel een beetje op kool.


In combinatie met paardenbloemen, paarsig of groen. 
Dus ik ging het maar eens vragen aan mensen die ook op die lange pier liepen. Dat waren er vier in totaal. 
De eerste drie hadden geen idee, maar de vierde was vrij stellig: 'Dat is zeekool en je kunt het eten'. 
Thuis nog even gezocht en ja hoor... zeekool. Er zijn zelfs recepten voor te vinden. 



Zeekool (Crambe maritima) is een zoutminnende vaste plant die vooral in Europa langs de kustlijn voorkomt en eetbaar is. Het is een relatief nieuwe groente voor Nederland. In omringende landen wordt het al beschreven als eetbaar sinds half 18e eeuw. Zeekool gedijt goed op zilte grond. In Nederland wordt het in de winter via twee groothandels verkocht, of kan het in het wild langs de Afsluitdijk of op de Waddeneilanden worden gevonden. Op Texel wordt het ook verbouwd. De stengels of stammen van de plant kunnen worden gegeten, en hebben een lichte koolsmaak. Hiertoe worden de stengels geblancheerd, of in plakjes geroerbakt. Ook is de stengel rauw te consumeren. De plant heeft grote, groene bladeren, die echter niet eetbaar zijn. Wel kunnen de jonge scheuten, al dan niet gebleekt, worden gegeten

21 opmerkingen:

KnutzEls zei

En bloeit mooi, met soms wel 180 cm hoge stengels.
https://www.mijntuin.org/plants/403-zeekool#:~:text=ZEEKOOL%20(Crambe%20maritime%3B%20seakale),gipskruid%20tot%20de%20macht%2010.

Iris Flavia zei

Wow, this is very interesting! Let me know, please, if or when you tried and what it was like.

Anoniem zei

Nooit van gehoord. Het ziet er wel mooi uit.

izerina zei

Dat zou ik wel eens willen proberen

miekequilt zei

Ik had er wel eens van gehoord. Maar nog nooit gegeten. Grappig dat het gewoon tussen stenen groeit. Zo kan de liefhebber makkelijk een kropje plukken.

Judy zei

Ook nog nooit van gehoord. Interessant, want er schijnen veel planten te zijn die het goed doen op zilte grond, ook groentes.

sjannesblog.com zei

Weer wat geleerd! Leuk dat je het zag staan.

Sjoerd zei

Dat het bestond wist ik, maar dat het ook gegeten wordt is nieuw voor me.

schrijfselsvanmij zei

Nog nooit van gehoord, ziet er mooi uit, zou het ook wel eens willen proeven

biebkriebels zei

Nou volgende keer je boodschappentas meenemen!

Marleen zei

Weer wat geleerd. Bijzonder!

Emie zei

Dat zou ik best eens willen eten!

Marlou zei

ha Bertiebo,

zeekool.
Lijkt me gezond ook nog!

groetjes, Marlou

Neeltje zei

Grappig!

Mevrouw W. zei

Zeekool ken ik niet en zo te lezen groeit dat bij ons niet, maar ik zal eens opletten of ik het hier ook tegenkom.

klaproos zei

lijkt me lekker, heb je het meegenomen ??

Ferrara zei

Als het net zo lekker is als zeekraal, wil ik het wel op mijn bord.

Marthy zei

Zeekool, ik had er weleens over gelezen en ook foto's van gezien in een culinair tijdschrift. Leuk dat jij het zo aantreft.

Elizabeth zei

Daar had ik dus nog echt nooit van gehoord. Had je een stukje mee naar huis genomen?
Dan had je het meteen kunnen proberen...

Jolande zei

Ik heb er wel eens van gehoord, maar kan me niet herinneren het gezien te hebben.
Sinds een jaartje heb ik een plantenapp op mijn telefoon en dat vind ik echt een fantastische uitvinding.
Als je iets ziet waarvan je niet weet wat het is, maak je even een foto en de app verteld je wat het is.
Ik gebruik hem heel regelmatig en heb ontzettend veel bijgeleerd.

Jolande zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.