Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 mei 2021

Sloten en het Woudagemaal

 Sloten, ik zei het al, de kleinste stad van de Friese elf steden. Er wonen maar 750 mensen. Het is er rustig en erg mooi. Heerlijk om daar een rondwandeling te doen. Ik laat zomaar een paar dingen zien:



Nou ja, ik zou nog een hele tijd door kunnen gaan, fotogenieke plekken in overvloed. Maar ik hou me aan mijn eigen regel, meestal en die luidt nog steeds: niet al te veel foto's. 

Daarna, we waren al op de terugweg, zag ik dat het befaamde Wouda-gemaal dichtbij was en besloten we, daar ook nog even te gaan kijken. Unesco Wereld Erfgoed tenslotte en die titel wordt niet zomaar toegekend, natuurlijk. 


Het is het grootste nog (af en toe)werkende stoomgemaal ter Wereld. Het was heel erg jammer dat alles nu natuurlijk dicht was, maar ik wil hier zeker nog wel eens gaan kijken, als het open is en je er rondgeleid kunt worden


Het ligt daar ook zo mooi en zie je het Friese volkslied op deze lijst? Ik heb het zachtjes even gezongen, want het is toevallig een volkslied dat ik ken en mooi vind en over mijn uitspraak hoeven we het helemaal niet te hebben, want niemand hoorde het. Alleen mijn man en die is wel wat gewend.

Die pijp... Zestig meter hoog, dat is wat hoor.  


Het hele gemaal is mooi en dat zal binnen denk ik niet anders zijn. Het lijkt een beetje Amsterdamse School, maar dat is het toch net niet. De naamgever van het gemaal was ook de ontwerper: Ir. D.F. Wouda. 


Het was een leuk extraatje, deze dag. En nu ga ik toch eens even kijken wat er in Nederland nog meer aan Unesco Werelderfgoed te vinden is. 



22 opmerkingen:

miekequilt zei

Klein stadje, maar veel te zien. Ik denk dat wij wel meer Unesco hebben. Net even gespiekt , en ja hoor!! Laat je ze ons zien? Lijkt me weer een leuke serie.

Kitty zei

Prachtig weer!

Mevrouw W. zei

Zowel Sloten als het gemaal zien er mooi uit.

Judy zei

Dat is klein, maar een mooi stadje! Ben ook benieuwd naar nog meer Werelderfgoed.

izerina zei

Wat hebben jullie veel gezien en allemaal voor de toeristendrukte

Alet Venhuizen zei

Wat een prachtig gebouw!

Emie zei

Ik neurie het Friese volkslied met je mee!

mar zei

Bezoeken van het Wouda-gemaal is zeker de moeite waard.

Iris Flavia zei

Reminds me of our long Henry.
Sweet of you, singing :-)

Ferrara zei

Jaloers(😉) op de foto van de bruggenwipper, die van mij is minder geslaagd.
Erfgoed. De Beemster ligt om de hoek.

conny's quilts en creaties zei

Van binnen is het Wouda gemaal ook erg de moeite om te bekijken, hopelijk kun je er nog eens heen als het open is.

biebkriebels zei

Ben er ook nog nooit in geweest, iets voor na deze tijd.

Willy zei

Zeker een bezoek waard!

sjannesblog.com zei

Je hebt me weer een mooie indruk gegeven!

In de weer zei

Lijkt me ook prachtig om van binnen te gaan bekijken, de buitenkant is al zó mooi.

Dankjewel Bettie voor de prachtige kaart, een totale verrassing toen we gisteren thuiskwamen.

Jeanne zei

Mooie foto’s weer.
Het Friese volkslied ken ik ook, maar dat zal je niet verbazen.
Het is zelfs nog op mijn - ooit- bruiloft gezongen aan het diner.

Sjoerd zei

Dat Woudagemaal staat ook nog op mijn wensenlijstje. Mooie foto's weer.

Marthy zei

Jammer dat het voor ons zo ver is maar wie weet, een keertje combineren met een bezoek aan een vriendin in die buurt.

Marleen zei

Een rondleiding in het gemaal is echt de moeite waard, wij hebben het een aantal jaren geleden gedaan.

Onliemie zei

Ik had nooit eerder over een "gemaal" gehoord. Ben het dan maar even gaan opzoeken. En dankjewel. Weer wat bijgeleerd. :-) Mooi plekje daar. Ook om te onthouden.

Els04 zei

mooi!

Nicole Orriëns zei

Nu wil ik een keer naar Friesland! Het ziet er allemaal prachtig uit, en het spreekt me ook aan dat het daar niet zo druk is.