Totaal aantal pageviews

woensdag 12 mei 2021

Vervallen en verlaten

Gisteren gingen we weer eens fietsen. Eigenlijk zonder doel en maar zien waar we uitkomen.
Als vanzelf gingen we naar de Beemster. Vorige zomer hebben we dat gebied uitgebreid verkend op de fiets en we vonden het prachtig. 
Het is zeer zeker niet voor niets ook een Unesco Werelderfgoed site.
En ook nu weer vonden we het geweldig.
Heel erg groen in deze natte periode, maar ook geel van de paardenbloemen en het koolzaad. 
En tussendoor ook hier nog veel bollenvelden, juist in de regen lichten die op. 

We hadden wel gekeken naar de regenvoorspelling, het zou droog zijn. Maar na zo'n 25 km begon het helaas toch te regenen. Een zacht regentje was het en het waaide niet. Eigenlijk was het niet eens vervelend. 
Bovendien hadden we net voor het ging regenen een verlaten boerderij gespot en daar word ik  blij van. 

Ik hou er van om daar dan even rond te kijken, al snap ik zelf niet waarom.  Ik snap niet waarom ik  het zo mooi vind om dat verval, die leegte, die ouderdom te aanschouwen. Nou ja, ik hoef het ook niet te snappen, het is zo.

Moet je deze nou zien. Heel groot, met een hoge deur en een balkonnetje. Er was niemand, dus ik kon op mijn zeven gemakken om de boerderij heen lopen en rond kijken



En in dit geval konden we ook een blik naar binnen werpen, dat is helemáál leuk. 





Later zag ik pas dat er achter een bouwkeet stond en zo'n toilet. Er wordt dus gewerkt. 
Het zal een enorme klus worden, wij hebben er niet echt verstand van, maar ik denk wel dat alles op de schop zal moeten, Echt alles. 
Zeker is,  dat we even gaan kijken als we in de Beemster fietsen. En ik wens de eigenaren en de werkers veel geluk:



23 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Interesting, I love such places, thank you for sharing.

KnutzEls zei

Dat zal mooi worden. Leuk even binnengluren.

izerina zei

Fantaseer je dan ook,hoe men er vroeger leefde?

Sjoerd zei

Zo te zien zijn ze goed bezig met restaureren. Een geweldige uitdaging.

Alet Venhuizen zei

Ik begrijp je goed, ik word ook altijd aangetrokken door oude en vervallen gebouwen. En ik zou het inderdaad ook niet duidelijk uit kunnen leggen waarom......

Judy zei

Wat een prachtige woning! Geweldig dat die weer in ere hersteld gaat worden. Al zal dat wel een hele klus zijn.

Jeanette Renting zei

Heel benieuwd hoe het verder gaat. Mooi om even een blik naar binnen te hebben kunnen werpen. Ik vraag mij altijd af, hoe dat gegaan is. Hoe en waarom is het verlaten....

Anoniem zei

Oud is prachtig. Kijk eens hoe kunstig die kelder met die boogjes. Zo te zien hebben ze er nu een betonvloer ingestort en wordt de kelder dus minder diep. In het boekje met tekeningen van C.Jetses staat de boerin in zo'n kelder boter te karnen. Koel in de zomer. En dan het dak van binnen, mooi!

Emie zei

Het zet je fantasie volop aan het werk.Wat een mooie details zijn hier nog te vinden, trouwens. Helemaal waard om op te knappen.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ohohoh... wat was ik vanmorgen blij verrast!
Dank je wel.
Ik wilde je een appje sturen, maar heb je 06 niet...
(heb ook een mini filmpje gemaakt)

En jij bent lekker op stap geweest...
Heet dat niet zoiets als Urban Fotografie?
Schitterend...

Groetjes!

sjannesblog.com zei

Het wordt vast weer heel mooi daar. Hoewel de urban-foto's ook prachtig zijn!

Ferrara zei

Daar gaat een flink kapitaal aan verspijkerd worden, maar mooi dat er mensen zijn die dit soort bouwwerken in ere houden, als het dan ook nog met gevoel voor originele ornamenten, zoals de schouw, wordt gedaan, is het helemaal top.

biebkriebels zei

Wat spannend om daar rond te kunnen kijken, ben benieuwd wat het voor bestemming krijgt, woonhuis?

miekequilt zei

Wat heerlijk dat jullie daar konden rondkijken. Ik geniet ook erg van oud en vervallen, behalve als ik in de spiegel kijk.

klaproos zei

Fantastisch bertie ik vind dat ook supertof, en ja er wordt gewerkt zie ik aan de vloer in de huiskamer, het is vast een supergroot project maar als het klaar is een geweldig pareltje,
wat vond ik het leuk om je live te zien op het filmpje voor loutje :-)

Jolande zei

Ik vraag me dan altijd af hoe het zo ver is kunnen komen.
Wij hebben de afgelopen weken ook een aantal huizen gezien op schitterende plaatsen en de natuur neemt het dan helemaal in bezit.
En we hebben natuurlijk ook een aantal jaren ons eigen vervallen huis gehad hahaha
Het lijkt me een enorme klus om deze boerderij weer opgeknapt te krijgen, maar het zal vast heel mooi worden.

madelief zei

Heel bijzonder dit blogje.... mijn schoonvader zou vandaag 100 geworden zijn en hij woonde in de Beemster! Heb ook het idee dat ik de boerderij ken en er zelfs binnen ben geweest.

conny's quilts en creaties zei

Leuk om die bouwval van binnen te bekijken.

Marthy zei

Net als jij ben ik gek op deze plekken en wat heerlijk dat je er even vrij kon rondlopen. In de Krimpenerwaard kom je dit niet meer veel tegen maar hier in Frankrijk gelukkig wel en dan wint mijn nieuwsgierigheid het altijd van Mart zijn overdreven fatsoen, haha.

Els04 zei

Ik vind dat ook zo tof! Een opwijking ;)

Nietzomaarzooo zei

Leuk zo'n inkijkje en inderdaad...hoe is dat zo gekomen?

schrijfselsvanmij zei

Dat wordt vast een heel mooi gerenoveerde woning

elly zei

Juist die vergankelijkheid. Zo mooi om te zien. Zo vaak kom je dat in dit land niet tegen.