Totaal aantal pageviews

donderdag 15 december 2022

Nog even over de Sansevieria

 En om precies te zijn over mijn sansevieria. Een van de inmiddels vier stuks. Ze zijn alle vier best verschillend. Maar deze is degene die ik het langst heb.


En kijk nou toch eens even hoe leuk: deze is gaan bloeien. 
Ik wist niet eens dat-ie dat kon, bloeien. 
Misschien heeft hij gehoord dat ik heel blij met hem ben. Misschien helpt het dat ik hem af en toe een complimentje geef. En heel weinig water. 
Waarschijnlijker is het dat de sansevieria goed tegen kou kan. 

Wij hebben onze verwarming pas sinds 1 december aan. En dan nog maar  af en toe een uurtje. Dus ja, het is koud in huis en dat kan deze plant aan. Z'n familie wacht nog even, maar hun bloei gaat vast ook nog wel komen. 
Ik kan er nog aan toe voegen dat wij er ook tegen kunnen, het went, echt waar. 

Helaas moet ik ook zeggen dat het voor sommige planten te koud is geweest. Ook al zette ik ze in de middag even op de vensterbank in de slaapkamer,  waar de zon komt, het heeft niet echt geholpen. 
Dus nogmaals: leve de sansevieria!!!



18 opmerkingen:

Judy zei

Dat is dankbaarheid: een bloem voor jou!

In de weer zei

Die Sansevieria toch :-)

Els04 zei

Wow, knap!

Iris Flavia zei

I don´t even dare to look outside. My wild strawberries hopefully make it (-7C right now). I was told to leave them out side...

KnutzEls zei

Dat zie je niet vaak, goeie verzorging

Kitty zei

Pas sinds 1 december de kachel aan? Brrr, bij ons brandt hij al wat langer. Wel op een graadje minder. Eerst twee graden. Ik had mezelf twee weken gegeven om te wennen maar liep zo te kleumen dat we hem daarna toch iets hoger hebben gezet.

Sjoerd zei

Die kan idd heel veel hebben. Hier op het terras laten veel planten het nu afeten. Het is jaren niet zo koud geweest...

biebkriebels zei

Mijn moeder had zo'n plant, vond er niet zo veel aan, hij zag er altijd hetzelfde uit.

Lot zei

Ik had eens een cilindrica sanseveria, waren ronde "bladeren/stelen. Hele lange stengel met bloemetjes die pas in de avond opengingen en heel lekker roken. Maar helaas ging hij daarna dood 😢

Ellen zei

De Sanseveria is altijd een hele sterke plant geweest. Je zag ze vaak in de Belgische stamineekes. Ze zijn tevreden met minimale zorg. Dat ze kon bloeien wist ik ook niet. Ziet er wel mooi uit.

Marthy zei

Mijn schoondochter heeft ze, kan er goed mee om gaan. Ik hoef ze niet, vind het saaie planten.

miekequilt zei

Vroeger vond ik het een saaie plant, maar tegenwoordig staat hij hier ook. Dus ik snap jouw gevoelens voor deze mooie plant.
Heb je echt pas deze maand de kachel aan? Bibber de bibber.

Ferrara zei

Vroeger op kamers was dit een dankbare plant, weinig verzorging nodig.
Laag pitje stoken, ik vind het verschil in temperatuur moeilijk wennen. In de gang, de keuken enz. de verwarming niet aan of op een lage stand. Maar wij kunnen nog kiezen stook ik wel of niet, dat is al luxe.

Elizabeth zei

Zo mooi staan ze bij mij niet... Maar ik denk dat ik ze toch teveel water geef. En van de zomer zijn ze wat verkleurd in de zon.
Wat leuk dat ze ook bloeien bij jou!

Josephine zei

Leuk om te zien en voor mij heel herkenbaar Bettie, heb zelf hier al vanaf 1994
twee behoorlijk grote Sansevieria's staan en de laatste 10 jaren bloeien ze steeds.
In België noemen ze deze planten 'Vrouwentongen' maar dat wist jij vast al?
Alleen op een gegeven moment worden die bloemstengels met witte bloemen heel
plakkerig. Deze planten zijn zo sterk ze groeien zelfs in de vuilnisbak nog verder.
Maar het komt vooral ook omdat je de planten met liefde behandeld ;-)

Miriam zei

Als sanseveria's bloeien is dat mooi om te zien en ook geurend. Maar .... volgens mij komt het door echt weinig water en zijn de planten dan niet zo happy. Wij hebben het weleens gehad bij veel te hoge temperaturen.

Jolande zei

Ik ben er niet echt een fan van, maar heb er twee omdat de katten eraf blijven.
Ze hebben niet zo lang geleden ook gebloeid.
Op São Miguel zie je ze veel in de tuin staan, maar wij hebben ze niet.

Willem zei

@ Miriam, die gedachte kwam ook bij mij op toen ik al die lovende reacties las op de inderdaad erg geurige bloemen. Rob Herwig zegt het al in een van zijn plantenboeken; sansevieria's zijn armoedebloeiers. Ze bloeien omdat ze op die manier nog voor 'nageslacht' in de vorm van zaad kunnen zorgen. Ze gaan niet per definitie dood na de bloei, maar de kans is wel groot omdat de knopvorming en de daarna volgende bloei, veel energie gevraagd heeft en de plant dan niet meer voldoende conditie heeft om 'opnieuw' te kunnen beginnen.