Totaal aantal pageviews

zaterdag 24 december 2022

Richard III, voor de IIIe keer

Dus wij deden een London Walk met Richard III. En hij wees ons bij het eind van de wandeling op The Wallace Collection, vlakbij. 'Gratis ook nog' zei hij. 
(Overigens zijn bijna alle musea in London gratis, al moet je voor speciale tentoonstellingen betalen). 

We vonden het een uitstekend idee. Het museum heeft vaker op mijn lijst gestaan, maar was een keer gesloten. Ik ben er heel lang geleden eens geweest, maar aangezien ik me daar niets van herinnerde en we net dringend toe waren aan onze eerste scone, gingen we naar binnen.

Wat denk je? Is me daar een kleine tentoonstelling over... Richard III. Wat een bijzonder toeval.
Dus eerst zie ik thuis de film, daarna volgde ik een gids met die naam  en tenslotte dit. Wat een bijzonder toeval.

Wat ik ook leuk vind is dat die King Richard altijd werd afgeschilderd als een slecht mens, een kindermoordenaar zelfs,  maar de laatste jaren, voortschrijdend inzicht, veranderde dat beeld nogal. Beter laat dan nooit. 
 

Allemaal goed en wel, maar we gingen toch echt eerst aan de scone. Richard kwam daarna. En vooral: de rest van het museum kwam daarna. 
Wat een pracht en wat een hoeveelheid schitterende schilderijen. Het huis waar het museum in is gevestigd is een 'Legacy to the Nation' geweest van Lady Wallace en zij schonk ook de collectie. 

Ik zag schilderijen die ik wel kende, maar nooit eerder in het echt zag, zoals bijvoorbeeld dit portret dat Rembrandt schilderde van zijn zoon Titus. 

Rembrandt: Titus, The Artist's Son, ca 1657. The Wallace Collection, London

Er was zoveel te zien, als ik weer in London ben ga ik zeker terug en verdiep ik me wat meer in het huis zelf,  met zijn zeer verschillende kamers. Nog eentje, om het af te leren:

Joshua Reynolds: Miss Jane Bowles. Ca 1775. The Wallace Collection, London

12 opmerkingen:

Sjoerd zei

Zo te zien hebben jullie je daar heel goed vermaakt Ook London is een mooie wereldstad, maar voorkeur gaat toch naar Berlin.

KnutzEls zei

Wij kregen ook een tip om er heen te gaan. Prachtig huis, en zoveel te zien.

sjannesblog.com zei

Wat leuk nog eens zo'n extra verrassing!

miekequilt zei

Wat een topdag voor jullie. Leuk om te lezen dat je zo'n fijne dag kunt hebben. Ik denk dat je binnenkort misschien weer eens die kant op gaat.

Emie zei

Meisje met hondje, wat een schatjes!

Lot zei

Bij The Wallace collection denk ik meteen aan een Belgische groep die Daydream zingt. Een van mijn favoriete nummers

Judy zei

Ik hou van dit soort toeval! Geweldig museum! En nou wil ik ook naar Londen. :)

biebkriebels zei

Wat een mooie schilderijen.

Jolande zei

Ik zal het onthouden, maar dan alleen voor de scones hahaha

In de weer zei

Geweldig toch, al dat toeval , en elke dag ook nog kleine geluksmomentjes !

Ferrara zei

Je kwam weer behoorlijk aan je trekken. Geweldig toch?

Marthy zei

Dat schilderij van Titus vind ik altijd mooi en die scones, wat een heerlijkheid.