Totaal aantal pageviews

woensdag 21 december 2022

Over de reis naar London

 

Er werd mij van verschillende kanten gevraagd naar de treinreis naar London. Met de Euro Star. 
Nou, ik mag wel zeggen dat die uitstekend beviel. 
Wij moesten vroeg op,  we moesten natuurlijk eerst nog naar Amsterdam en je moet er negentig minuten van te voren zijn. Maar dan is het ook klaar. De douane heb je dan gehad. 
Je gaat zitten op je gereserveerde plaats en je kunt blijven zitten tot St Pancras. Midden in London. 
Vroeger moest je in Brussel overstappen, maar dat gedoe is voorbij. 
Ik vind het echt een comfortabele reis. We doen het al jaren op deze manier. 
Angst voor de tunnel? Nee helemaal niet, je merkt het nauwelijks. De eerste keer in de tunnel was ik in slaap gevallen, kan je nagaan. 
Jaren geleden, ik weet niet eens meer hoe lang geleden, hebben we wel eens gevlogen. Maar dit is echt veel handiger. 
Vroeg boeken, mijn man deed dat voor ons in september, scheelt aanmerkelijk in de prijs. 
Het is in London een uur vroeger, dus na een reis van vier uur en een beetje, heb je nog een groot deel van de dag voor je. 

Dit is de eerste foto die ik maakte in London, met mijn telefoon. Ik maakte deze omdat dit, Sheperd's Bush,  het station is, het dichtst bij ons hotel. Maar vooral omdat ik het heerlijk vond om het vertrouwde underground teken weer te zien. Dat was precies drie jaar geleden. 

Het bordje laat ook meteen zien, dat er veel verval is in London. Op sommige plaatsen is dat overduidelijk, zoals hier. 
Het bordje laat niet zien hoe overweldigend druk het was in de metro. Echt ongekend. 
Dat kwam ook omdat er stakingen waren, met als gevolg 'severe delay' en soms een andere route of de bus. 

We maakten gebruik van een travelcard, die je aanschaft of oplaadt meteen in St Pancras. Geldig voor bus of tube. 


Ik had mazzel met onze handige dochter die in haar telefoon een app had die precies aangaf hoe of wat.  
'Oh', zei ze dan,  'we kunnen ook met de bus, die vertrekt daar en daar, drie minuten lopen, die kant op'. Het werkte perfect. 

Als ik weer ga wil ik die app ook!!! Nu liet ik het me allemaal aanleunen, mooi makkelijk. 

12 opmerkingen:

Emie zei

Het viel mij jaren geleden ook al op dat London er zo onverzorgd uit ziet maar je gaat vast ook iets van de kerstsfeer laten zien. Daarin zijn ze onovertroffen.

Judy zei

Wat fijn dat de treinreis zo goed beviel. Dat heb ik ook eens gedaan lang geleden, en inderdaad, heel comfortabel.

miekequilt zei

Wat een fijne start van jullie reis. Handige dochter met handige app heb je.
Wij zijn fan van Parijs en zien dat er daar ook veel vervallen raakt. Maar de liefde voor een stad maakt ( een beetje) blind hè. En er zijn nog altijd veel mooie plekken.

Miriam zei

Geweldig dat je in Londen bent geweest! Ooit reisde ik met mijn moeder in de eerste maand van in gebruikname door de tunnel. Ging prima, maar we bleven wel een half uur in de tunnel stilstaan. Ik moet zeggen dat ik 'm toen wel een beetje kneep. Een dag nadat we teruggereisd waren, blokkeerden stakende Fransen de tunnel! Wat was ik blij dat wij er nog door hadden gekund.
Overigens weet ik niet of je weleens in de armoediger wijken buiten het centrum bent geweest? De Britse armoede is echt niet te vergelijken met de onze, het is er veel erger. Ik ben weleens in een zeer troosteloos kindertehuis geweest. Dickens is er dichterbij dan je voor mogelijk houdt.

Sjoerd zei

Lijkt me weer een leke ervaring voor je, zo na Corona en de Bexit. Het verval is denk ik typisch voor London. Een totaal vervallen huis, maar wel een Jaguar voor de deur...

Jolande zei

Wij gaan ook altijd met de Eurostar en heb dezelfde ervaringen als jij.
Je hebt trouwens geluk dat ze rijden. Jasmine zou op Boxing Day een paar dagen naar London, maar dat is geannuleerd omdat de Eurostar staakt.

KnutzEls zei

Zo'n travelcard is heerlijk. Die app werkte nog niet zo goed destijds, of ik kon er niet mee omgaan.

biebkriebels zei

Het is al weer een tijdje geleden dat we in Londen zijn geweest. Klinkt wel weer leuk, zal best veel veranderd zijn.

Charlie zei

Wat handig allemaal die nee techniek en vooral als je je dochter bij je hebt, die erg op haar vader lijkt!?

sjannesblog.com zei

Ik ben al heel vaak in Engeland geweest, maar nog nooit in Londen. Moet ik toch maar eens verandering in gaan brengen, zeker als ik lees, dat de reis zo makkelijk gaat.

In de weer zei

Comfortabele manier van reizen en zeker met een bijdehante dochter :-)
Ben benieuwd naar het verslag van de Londenweek.

Marthy zei

Ik hoop veel mooie kerstfoto's te gaan zien. Heb goede herinneringen aan Londen in Kerstsfeer.
Handig, zo'n handige dochter bij je.