Totaal aantal pageviews

woensdag 25 januari 2023

Hoe een serie je bezig kan houden


Wat een mazzel dat ik vanuit mijn bed tv kan kijken.

Helemaal verslaafd ben ik aan de Netflix-serie The Crown. Iedereen heeft  die serie vast al lang gezien, maar bij mij kwam het er niet van. 
Tot nu...En het is heerlijk. Ik geniet er van. 
Ik zit nu zowat aan het eind van het eerste seizoen en dat gaat over de jaren vijftig. 
Zo mooi gefilmd, vaak in London

 Prachtige kleding, fraaie interieurs en natuurlijk heel veel over mijn favoriete Queen en haar familie. Ik denk dat het voor een heel groot deel gebaseerd is op feiten, maar ja,  we zullen natuurlijk nooit weten wat er nu echt waar is. 

Het leuke is dat je tegelijk een prachtig tijdsbeeld krijgt. Zo wist ik wel van het verschijnsel smog in London, maar dat die in 1952 misschien wel zo'n 12000 dodelijke slachtoffers maakte wist ik niet.

En dan het verhaal van Churchill, de meest bekende prime minister en de eerste waar de jonge koningin mee te maken kreeg. Hij was een held, maar ook dwars, koppig en eigengereid. Toen hij tachtig werd kreeg hij als cadeau van the house of commons en the house of lords een geschilderd portret. Gemaakt door de modernist Graham Sutherland. Churchill poseerde wel, maar had er geen vertrouwen in,  dat zag je. 
Daarna heb ik even gegoogeld. 

Hierboven zie je het schilderij. Ik vind het prachtig. Maar Churchill niet. Hij heeft het nog wel aanvaard maar nooit opgehangen. Zijn vrouw heeft het gewoon verbrand! Of de secretaresse deed dat  met instemming van zijn vrouw. Wat een verhaal!

19 opmerkingen:

Kitty zei

Dat was voor mij een van de plusjes van de serie: het stukje geschiedenis. Het schilderij is op zich prachtig, maar Churchill staat er nou niet bepaald vrolijk op. Ik denk dat ik het ook niet op zou hangen ;)

Judy zei

Wat een verhaal, en wat zonde van dat schilderij.

Marieke zei

Fijn dat je lekker 't.v. kunt kijken. Zo kom je de dagen een beetje door.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik zag de serie "The Queen" en was ook helemaal verkocht. Zooo goed gemaakt!

biebkriebels zei

Nou ik moet toegeven dat Churchill niet zo leuk is afgebeeld, zou hem ook niet aan de muur hangen....:)

Ellen zei

Prachtige serie!!! Geniet ervan!!

Jolande zei

Oh daar ben ik nou toch wel verbaasd over dat jij de serie nu pas kijkt.
Hier kan ik niet zoveel tv volgen en daarom hebben we Netflix genomen en ik heb The Crown ook gekeken.
Van dat schilderij had ik ook een kampvuur gemaakt :-)

sjannesblog.com zei

Fijn dat je met TV series je tijd toch goed om krijgt. Ik ben wel aan The Crown begonnen, maar realiseer me nu, dat ik ergens ben blijven steken. Toch maar weer eens verder kijken.

KnutzEls zei

Lekkere serie. Heerlijk zulke series te kijken.

Elizabeth zei

Groot gelijk dat je nu lekker gaat kijken! Je zou toch gek worden als je de hele dag in je bed ligt...
Ik heb de serie ook niet gezien hoor. Daar ben ik gewoon te ongeduldig voor... Maar als ik verplicht zou moeten liggen, dan ging ik ook kijken. Wat het is idd mooi met al die kleding, dat heb ik wel eens in een trailer gezien.
Lekker blijven kijken hoor en geniet ervan!

Sjoerd zei

Als je toch de tijd hebt is dit natuurlijk echt ideaal. Jammer dat het schilderij verbrand is.

Jeanette Renting zei

Heel fijn dat je dat in eider geval wel kunt doen. En dan ook nog Engeland en jouw geliefde Queen.

Emie zei

The crown vonden wij alletwee geweldig. Precies om dezelfde reden. Ga je alvast ook naar verheugen op Thatcher!

Miriam zei

Waar komt deze afbeelding vandaan? Ik ben wel benieuwd.

Anoniem zei

Gewoon grgoogeld hoor

miekequilt zei

Ik dacht dat jij de hele serie wel allang gezien zou hebben. Maar nu heb je er de tijd voor en is het een fijne afleiding. Ik heb hem ook nog niet gezien, maar ben dan ook niet zo’n Engeland fan. En het schilderij vind ik prachtig. Ik snap wel dat hij het niet mooi vond, want hij staat er niet bepaald gezellig op.

Marthy zei

Ik had dat verhaal van dat schilderij weleens gelezen maar leuk om de foto van het schilderij nog eens te zien. Wat een mannetje hè. Ik heb de Crown nog niet gezien, moet toch eens verandering in komen.

Josephine zei

Jammer van dat prachtige schilderij, wat een verhaal zeg.
Beetje TV sappen is gelukkig toch een fijne afleiding, geniet volop!!!

Iris Flavia zei

Are you home or do you get Netflix in hospital these days?
I hope for... the first and the second.

Sounds very interesting!
I only saw a docu that revealed Churchill had his own secret railway station so no one saw he is handicapped.