Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 mei 2023

Een leeg museum

 Ik kan me best voorstellen dat mensen die dit bord zagen, dachten: huh, wat is dat nou weer voor onzin?

Een gesloten museum bezoeken? Bovendien was het museum toch helemaal leeg ivm een gigaverbouwing? Waren er daar niet een paar reuze schilderijen op spectaculaire wijze uitgehaald en ook nog meer dan 30.000 voorwerpen? Waarom zou je daar gaan kijken dan?

Ónze directeur, de directeur van het Westfries Museum, verwoordde het mooi: 
'Ervaar de monumentale sfeer van het lege monumentale museumgebouw, dwaal door de gangen en kijk naar de video’s en foto’s uit vervlogen tijden die de lege muren tijdelijk sieren. Zo stap je vanuit het heden nog even in het verleden, voordat de toekomst van het museum begint'.


Natuurlijk gingen we kijken en met ons vele anderen. Het was gewoon druk.  We zagen een heleboel bijv.  de oude houten vloer. De planken komen waarschijnlijk van een oud VOC-schip. Matrozen hebben daar het dek staan schrobben, want dat doen matrozen.  
We zagen het behang op de muur van de schilderijenzaal. 

En tot mijn grote verrassing was de kast er nog. Die kast was mijn lievelingsvoorwerp in het museum. Waarom weet ik zelf niet. Zo oud. zo prachtig  en met zoveel liefde gemaakt.(1648) en nog zo gaaf.


Die drie zuilen daar in het midden, verbeeldend Geloof, Hoop en Liefde. 
Dat is de volgorde: Geloof, Hoop en Liefde.   En van die drie is de Liefde de meeste, staat in de bijbel. Daarom is de ambachtsman (maar het was natuurlijk een kunstenaar), afgeweken van die volgorde en heeft hij de liefde in het midden gezet. Dat denk ik dan hè, maar het kan ook toeval zijn. 


Tenslotte nog een foto van het uitzicht op de Roode Steen, het plein voor het museum.


NB: Het slechte nieuws is dat de verbouwing een stuk langer gaat duren dan gepland. 


17 opmerkingen:

izerina zei

Wat apart om in zo'n bijna leeg gebouw rond te lopen

KnutzEls zei

Dat is zo'n aparte sfeer, lege zalen, de naaktheid van het gebouw. Leuk om mee te maken.

Judy zei

Ook leuk om het museum leeg te zien, in zijn nakie.

Elizabeth zei

Die naam is juist een goede lokker...

sjannesblog.com zei

Leuk idee om zo'n leeg museum te bekijken.

Sjoerd zei

Leuk om de tussenstap ook even te kunnen zien...

Emie zei

Wat bijzonder om nog een kijkje te mogen nemen en mooi dat de Liefde centraal staat!

Tine de Jong zei

Het is zeker een mooie kast die een verleden met zich meedraagt. Ziet er prachtig uit. En het heeft toch ook wel wat dat je een museum mag bezoeken in zijn leegte. Die eigenlijk dan niet echt leeg is.

Jolande zei

Wat apart dat je het museum nu ook leeg kon bekijken.
Ik heb nog nooit van een verbouwing gehoord die niet langer duurde dan de planning was.

nicole orriens zei

Wat een origineel idee om een leeg museum te bezoeken. Ik vind daar best iets voor te zeggen. Je proeft dan toch heel puur de sfeer van het gebouw denk ik.

Kitty zei

Het zal ook wel een stuk duurder worden dan gepland...
Die laatste foto, met De Waag in het ovaal van het raam, geweldig!

biebkriebels zei

Dat is wel bijzonder om even binnen te kunnen kijken.

Ferrara zei

Wat mooi om daar nu nog te kunnen kijken, nog even de sfeer proeven. Ja en dat het langer gaat duren, dat zat er wel in. Meestal het geval met dit soort projecten.

miekequilt zei

Een heel leuk bezoek, zeg. Ik vrees dat het behalve langer duren ook duurder gaat worden.

Josephine zei

Lijkt me toch heel interessant om daar in deze fase rond te kijken, maar
minder fijn om te vernemen dat de verbouwing een stuk langer gaat duren.

Iris Flavia zei

I sure would love to visit, too - "sad" it was so crowded.

blauwruitje zei

Ooh wat jammer dat hebben wij gemist. Dat had ik ook graag gezien. Mm maar niet fijn dat de verbouwing langer gaat duren.