Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 mei 2023

Voor twee schilderijen

Zo liepen we na Het oudheidkundig museum in Leiden terug naar het station en namen de trein naar Den Haag. Doel: het Mauritshuis. 
We waren net uit het station toen ik werd aangeklampt door een buitenander die de weg vroeg naar het Mauritshuis. Een oudere Amerikaan was het, overduidelijk, maar hij knauwde zo erg dat ik hem bijna niet kon verstaan. 
Hoe dan ook,  ik zei dat wij er ook heen gingen en dat hij met ons mee kon lopen. Vond-ie prettig. 
Het bleek dat hij uit New Orleans kwam en alleen voor Het Meisje met de Parel. 
Niet Amsterdam voor de Vermeertentoonstelling? Nee, alleen het meisje. En oh ja,  morgen ga ik naar Parijs. 
Ik zei: zeker de Mona Lisa bekijken? En ja hoor dat was het geval en daarna ging hij meteen terug. 
Ik vroeg of hij zelf ook schilderde of kunsthistoricus was en dat was ook zo. 
Bijzonder hè,  even een tripje naar Europa voor twee  verschillende schilderijen.  Misschien had hij een bucketlist. Misschien eerst Mona zien en dan sterven? Maar ja,  dat kon ik niet vragen natuurlijk. 


In het Mauritshuis namen we afscheid. 
Wij kwamen niet voor het meisje, wij kwamen voor een andere tentoonstelling daar,  waarover later meer.  
In sommige zalen was het echt heel erg druk, dus ik hoop maar dat de Amerikaan toch goed heeft kunnen kijken. 

Wij liepen er alleen even langs om te zien hoe druk het was. En doordat we dat deden zag ik nog net iets van de inzendingen van mensen die hun eigen, zelfgemaakte meisje hadden gestuurd. Die inzendingen  hingen daar toen het echte meisje 'op bezoek' was in het Rijksmuseum. 
Deze foto vond ik echt prachtig:


En heel apart en anders maar toch ook weer niet: 


De makers: Valerie Enriquez (USA) en Julian van Dieken (Duitsland). 

Onze kleindochters hadden een paar maanden geleden al in het Rijks een workshop Vermeerfoto's maken gedaan. Dat was een enorme bof, want er waren toen al geen kaarten meer te krijgen voor de tentoonstelling. Vanwege die workshop hebben zij (en hun moeder) toch alles kunnen bekijken. Hier is Noor:


15 opmerkingen:

Judy zei

Bijzonder zeg, die Amerikaan. Noor staat er mooi op!

Marieke zei

Mooie foto van Noor.

Sjoerd zei

Die Amerikaan had dus het geluk om jullie te treffen. Zo gebeurd er altijd wel wat. Mooie foto van Noor als "Meisje".

Kitty zei

Prachtig die "eigen meisjes". En Noor staat er ook hartstikke mooi op, echt leuk!

In de weer zei

Prachtig die “Vermeer meisjes” .

Jolande zei

Dat is een eind 'fietsen' voor twee schilderijen.
Leuke foto van Noor.

biebkriebels zei

Mooie foto van je kleindochter.

KnutzEls zei

Wat een mooie foto van Noor. Om groot in te lijsten.

Iris Flavia zei

Interesting encounter with the American and such a wonderful last pic!

Willy zei

Zo hebben jullie een eigen Vermeer in de familie.

miekequilt zei

Mijn hemel, even op en neer voor twee schilderijen?!
Mooie foto van Noor, jullie eigen Vermeer.

sjannesblog.com zei

Leuk, die Noor. Amerikanen zitten nu eenmaal anders in elkaar dan wij.

Hans zei

Het zijn mooie foto's van de schilderijen, dan zeggen we het was de moeite waard. Hans

Josephine zei

Prachtige foto's zijn het maar de allermooiste vind i toch
de foto waar Noor zo fantastisch op staat, geweldig!!!

roentare zei

Really serious fantastic arts