Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 mei 2023

Strawberries

 

Nou heb ik eindelijk begrepen waarom strawberries strawberries heten. Stro, dat is het.
De aardbeien in de volkstuin hebben een bed van stro gekregen. Van straw dus eigenlijk. 
Ha, een ontdekking op hoge leeftijd. 

Mijn man haalde het stro ergens in een dorp in de buurt en ik begrijp nu waarom. 
Je snapt dat ik op een rijke oogst reken. Vorig jaar was die,  toen we net begonnen,  al heel redelijk, maar nu gaat het echt wat worden. 
Ik vind af en toe een paar aardbeien lekker hoor, maar mijn man eet ze echt iedere dag (in het seizoen) op brood. 
En dat vind ik niks. Zo zompig. 

Hoe dan ook. Ik had echt grote plannen in die tuin. En nu is er bijna niets dat ik kan doen. Ja ik kan daar zitten in het zonnetje als dat schijnt. 
En er zijn wel dingen die ik zittend op mijn billen zou kunnen doen, maar dan moet ik toch weer overeind en verplaatsen en zo en dat is niet iets wat lekker gaat. 

Dus hij moet het bijna alleen doen. Jongste zoon doet ook een deel, maar die is er niet heel vaak. Hij heeft het druk en moet er voor uit Amsterdam komen. 
Al met al, mijn man heeft er veel werk aan. Maar hij vindt het leuk. En ik vind dat de tuin er supernetjes bij ligt.


Deze foto is trouwens van vorig jaar hè. Zo'n  mooie oogst was er toen al!

16 opmerkingen:

Sjoerd zei

Die foto, daar gaat het om. Niets is smakelijker dan groente uit eigen tuin.

izerina zei

Poeh,dat is accepteren. Zien werken en zelfs niets kunnen doen

Miriam zei

Ha, ik dacht al: een wondertuin! Er kan natuurlijk nog iets anders met de aardbeien uit eigen tuin, want je kunt er jam van maken. Mijn moeder van 82 heeft vorig jaar meer dan honderd potjes gemaakt met jam van respectievelijk aardbeien, rabarber, zwarte bessen (die jam vind ik heel lekker) en kweeperen. Het plukken van het kleine fruit is trouwens wel een dingetje. Je bent zo een uur aan het aardbeien plukken, om over zwarte bessen maar te zwijgen.

miekequilt zei

https://dientjes.blogspot.com/2023/05/rondje-door-de-tuin.html
Hier reageert Floor op een blog van Dientje. Misschien heb je er iets aan, het is een hulpmiddel voor in de tuin. Het is zo jammer van die mooie tuin dat je zo weinig kan doen. Maar genieten van het zonnetje daar is natuurlijk ook al fijn.
Fijn weekend!

Judy zei

Juist in dit seizoen veel werk, maar straks oogsten! Leuk weetje, die stro! Mijn aardbeienplantjes hebben de winter niet overleefd op het balkon, helaas.

Kitty zei

Ik hoop dat het met je herstel nog beter wordt, zó jammer dat je niks kunt doen.

Anoniem zei

Wat jammer dat je nog niet zoveel zelf in de tuin kan doen. Wel heb ik een paar tips:
* Wil je de aardbei extra versterking geven? Plant dan bijvoorbeeld knoflook of prei tussen de aardbei. De knoflook helpt tegen vruchtrot; hier is de aardbei erg gevoelig voor. De prei houdt weer hongerige insecten op veilige afstand.
* Wil je de allerlekkerste aardbeien kweken? Leg dan dennennaalden tussen de planten.
* Koffiedik is geweldige mest voor je planten, omdat het rijk is aan kalium en magnesium. Ze gaan er echt beter door groeien, maar let op: niet als je planten te vaak koffiedik geeft. Dan gaan ze juist dood. Gebruik koffiedik in je tuin dus met mate. En het werkt vooral goed voor planten die van een lichtzurige bodem houden, zoals rozen, hortensia’s, aardbeien en lavendel.

Groet, TinekeD.


Emie zei

Best frustrerend dat je zelf weinig kunt doen.Ik doe veel werk zittend op een krukje en als ik me al zittend een beetje ronddraai bewerk ik zonder me te verplaatsen toch al snel een vierkante meter . De oogst ziet er hoopvol uit zeg!

Floor zei

Mooi, die foto van vorig jaar, zo leuk om uit eigen tuin te eten.
Nu maar hopen op een goede aardbeien oogst.
Wie weet vind je die van eigen tuin veel lekkerder dan die gekochte.
Weet je trouwens dat er een heel handig hulpmiddel bestaat waarmee je makkelijk op kunt staan in de tuin als je op je knieën zit?
Dan kan je met een rechte rug toch wat doen.
Gebruik het zelf ook, kan niet meer zonder.
Mail me maar als je wilt weten wat het is.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Lekker aardbeien. Op een Hollands beschuitje

roentare zei

It makes sense for straw to grow berries hence strawberries

Jolande zei

Van dat straw had ik al eens gelezen. Ik vind aardbeien lekker op een broodje brie.

Josephine zei

Het gaat vast een uitbundig strobedje vol sappige zomerkoninkjes geven.
Geweldig ook de foto van de oogst van vorig jaar, het ziet er allemaal heel
sterk en gezond uit. De smaak van eigen grond is echt het allerlekkerst!!!
Wat naar voor je dat je nog steeds veel last hebt van je rug, en hoop
dat het na verloop van tijd steeds beter zal gaan. Het was ook niet niks
wat je allemaal hebt moeten doorstaan.

Marthy zei

Nou, als je dat het eerste jaar al kan oogstem doe je het goed. Ja, een moestuin is veel werk maar wel heel bevredigend werk.

Nietzomaarzooo zei

Dat van dat straw kwam ik jaren geleden achter via een BBC programma, Gardener's World. Oh ja...natuurlijk, daarom heten ze in het Engels STRAWberries.

Worden vast heerlijke aardbeien.

Iris Flavia zei

To Strawberries. I still have mine from 1974! Now we need bees... And I´ll plant seeds for flowers they can use.