Totaal aantal pageviews

maandag 29 mei 2023

Murals in Noord

We gingen oppassen en haalden de jongste kleindochters uit school. In Amsterdam Noord. 
We waren er veel te vroeg natuurlijk, want ik ben altijd bang dat we te laat zullen komen.
Dus we liepen een klein rondje extra en daar zagen we een aantal beschilderde deuren.

Twee afgebeelde mensen herkende ik en twee niet. Dat klopt ook,  die kan ik ook eigenlijk niet kennen. 
Het zijn namelijk allemaal mensen die veel voor de buurt betekenen.  Maar ja, de nrs.  1 en 3 zijn ook landelijk bekend. Eentje zelfs internationaal. Nr 2, dat is Merel en nr. 4 heet Rachid. 
Buurtbewoners hebben verteld wie hun helden zijn. Er is gestemd en er kwamen zes helden uit. Ik  heb er dus nog twee gemist. Misschien vind ik die nog wel een keer. 

Helden van de buurt, afgebeeld op deuren. Een samenwerking van de gemeente Amsterdam, de woningcorporatie en het buurthuis. Verschillende kunstenaars hebben er aan gewerkt: Nicolle Bütcher, Gabrielle Gordeau, Karski (Roy Valk) en Omikron 27 ( Leoni Reichel).

Ik vond het in ieder geval verrassend en een leuk idee. Het fleurt de buurt op en het heeft betekenis

Een eindje de andere kant op lopend, nóg een mural. Een hele grote met heel veel details. 



18 opmerkingen:

Judy zei

Ja, mooi!

Sjoerd zei

Dat zijn heel veel mooie mural op maandag... Leuk idee al die buurthelden.

In de weer zei

Prachtig en een goed idee ook, dit onderwerp.
Echte kunstenaars die hier bezig zijn geweest, super !

Emie zei

Ik herken ook ldemummers 1 en 3 niet echt. Is dat heel erg?

Emie zei

En zonder vingerfoutjes reageren, lukt me ook al niet!

Bertiebo zei

Nee, dat is helemaal niet erg, Emie. Toch weet ik zeker dat je ze herkent als je het eenmaal weet. Ik hou het nog even voor me, tot morgen kun je lekker nadenken of je toch niet iets bekends ziet

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mormorsweb.blogspot.com zei

Het fleurt echt op. Wat leuk om zo in et zonnetje te worden gezet.

Sami zei

So nice that local heroes are being commemorated.
I also like the other murals.
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Iris Flavia zei

LOL. My Father always said: better 5 minutes early than 10 minutes late.
Once I was driving 40km and due to traffic was one minute late - my friend called me!!! LOL.
Very nice murals. I think, though, I would not want to find my face on a wall (I was once in the newspaper at age 4, that was enough!).

biebkriebels zei

Grappig idee geschilderde deuren.

s.c zei

Tja noord wordt echt het mural gebied van Amsterdam.

Jolande zei

Ik herken ze wel alhoewel ik ze niet echt goed vind lijken.
Wel vrolijk zoveel murals.

Bleubeard and Elizabeth zei

It's nice when a local hero is popular enough they are honored with their very own mural. The other murals are great, too. I especially like the repeating love/heart sign.

miekequilt zei

Ik zag wel iets bekends maar kon ze niet thuisbrengen. Dus heb ik op Google gekeken. En ja, dan zie je het echt wel.
De laatste mural vind ik heel mooi. Mooie kleuren en mooie afbeelding.

Hans zei

Het zijn mooie murals, frisse kleuren. Hans

Josephine zei

Vind ze allemaal prachtig, en ik herken 1 en 3 zeker maar zal niets verklappen.
Heel bijzonder ook om buurhelden vast te leggen op deuren.

roentare zei

these murals are fantastic!