Totaal aantal pageviews

zondag 7 mei 2023

Mevrouw mijn moeder

 

Dit boek was een cadeau van de bibliotheek. Een actie die ieder jaar in november wordt gehouden, bedoeld om lezen te bevorderen en mensen te verbinden doordat ze er met elkaar over praten. En het zijn meestal goede boeken vind ik. Het boek voor dit jaar (2023) bijvoorbeeld, is al bekend, dat wordt Sonny Boy, ik heb het heel toevallig kort geleden herlezen. Dat is toch een prachtcadeau vind je niet? 
Ik heb  overigens over dit boek met niemand gepraat, maar ik wijs er hier op mijn blog op. Da's ook goed, toch?

Ik heb meerdere boeken van Yvonne Keuls gelezen, ooit begonnen met Jan Rap en zijn maat. Daarna nog een paar titels en toen niet meer. Waarom weet ik eigenlijk niet. 
En nu dus dit boek. 

Yvonne Keuls (1931) is dochter van een Indische moeder en een Joodse vader. 
Het boek gaat (voornamelijk)over haar moeder. Een Indische dame die, zoals zovelen, met haar gezin vanuit Indië repatrieerde naar Nederland, Den Haag. 
Dat alleen al. Die overgang van een totaal andere wereld naar Nederland. Wat moet dat ook moeilijk en verdrietig zijn geweest. 
Gaandeweg lezen we heel wat herinneringen over de Indische tijd. Verhalen. 
(Yvonne Keuls werd  door haar moeder nooit Yvonne genoemd, maar Angin wat 'wind' betekent. En de wind neemt verhalen mee.) 
Het gaat ook over Yvonne, over hoe zij onderwijzeres moest worden en dat ook even werd. Over haar schrijverschap. En het gaat over haar verhouding tot haar moeder. 
Een zeer bijzondere, eigenwijze, dwarse en toch ook lieve moeder. En dat alles doorspekt met de taal van toen,   veel Indische uitdrukkingen en woorden. En humor.
Tenslotte gaat het over ouder worden en doodgaan. De dood van de moeder. Prachtig beschreven, ontroerend. Ik was meteen terug bij de dood van mijn eigen moeder hoewel de omstandigheden totaal verschillend waren, toch veel overeenkomsten. 

Een prachtig boek. Zo liefdevol geschreven. Het gaat in mijn kast 'geliefde boeken die niet weg mogen!'

17 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Sonny Boy heb ik gelezen en dat vind ik nog steeds één van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.
Van Yvonne Keuls las ik ook boeken, maar dit boek nog niet. Zoals je het beschrijft spreekt het me gelijk aan. Als ik het ergens tegenkom zal ik het meenemen.

Sjoerd zei

Een mooie traditie om ieder jaar een boek kado te doen.

izerina zei

Je maakt me nieuwsgierig

Anoniem zei

Ik heb er een groot aantal in de kast staan en herlees ze met enige regelmaat, Indische tantes óók zo mooi en humorvol beschreven. Mevr. Keuls deed veel voor mensen aan de zelfkant van het leven en beschreef dit o.a in "Het verrotte leven van Floortje Bloem" en "Gemmetje". Ook "Meneer en Mevrouw zijn gek" is een aanrader.

Veronique.

miekequilt zei

Haar oude boeken ken ik, maar deze heb ik niet gelezen. Sonny Boy vond ik een mooi boek en ook de film vond ik mooi.

Iris Flavia zei

A clever name to take out and about stories! "Wind" it was translated.
I had some Indian colleagues face to face before Covid. I learned a bit of their life there, too.

KnutzEls zei

Al weer een tijd geleden en nog steeds komen soms scenes in mijn gedachten terug. Ze kan schrijven, Yvonne! Om vaker te lezen.

Ellen zei

Een heerlijke schrijfster Yvonne Keuls. Ik geloof dat ik alle boeken van haar heb gelezen.

Iris Flavia zei

A new version of Rotkäppchen is on KIKA right now!!!

Anoniem zei

Een prachtig boek, heb het al jaren geleden gelezen, Lea.

Miriam zei

Ach, dat boek heb ik gemist hoewel ik regelmatig in de bibliotheek kom. Geeft niet, het is vast eenvoudig om het te lenen.

Ferrara zei

Het boek staat hier al jaren in de kast evenals haar andere werken. Ik lees, herlees haar graag.
Gemmetje Victoria vind ik ook een aanrader.

Bertiebo zei

Ja Gemmetje Victoria moet ik ook nog lezen. Is me van meerdere kanten geadviseerd en ik zag Yvonne Keuls een keer spreken over dat boek. Over een pleegkind toch? Toen wilde ik het al lezen, maar soms komt er van voornemens niks terecht. Er is zoveel.

Nietzomaarzooo zei

Mooi boek. Vond het grappig hoe ze de brede voeten van haar moeder omschreef. Begaafd schrijfster.

Lot zei

Een oud collega van mij had precies zo'n moeder, ze had het boek gelezen en echt alles klopte.

Marthy zei

Sonny Boy is echt een prachtig boek en ja, van Yvonne Keuls heb ik vroeger veel gelezen.

Jolande zei

Nu ik er zo eens over nadenk heb ik geloof ik nog nooit een boek van Yvonne Keuls gelezen.