Totaal aantal pageviews

donderdag 25 mei 2023

Op weg naar Vermeer

 In de Coronatijd wandelden we vaak op de vroege zondagmorgen in een heel rustig en prachtig Amsterdam. Dat was lang geleden. 
Afgelopen zondag waren we weer vroeg. We waren met de bus en liepen vanaf het station in de richting van het Rijksmuseum. Op ons dooie gemak want ons tijdslot voor de Vermeertentoonstelling was om half twaalf. 

Rustig was het nu niet. Vies wel op sommige plekken. Maar mooi ook,  zeker wel. 
Tja en als je dan een hoek omslaat en een beetje afwijkt van de route en dan bijvoorbeeld zomaar terecht komt in de Langstraat, ja dan is het toch weer stil.
De Langestraat is echt een lange straat. 
We liepen hem helemaal uit en toen we dat gedaan hadden begon ik te vrezen voor het aantal foto's dat ik nog zou kunnen maken in het museum. Zoveel foto's had ik toen al gemaakt en was ik wel genoeg opgeladen?

Amsterdam in deze tijd van het jaar bloeit. Zoveel was meteen wel duidelijk.


Geveltuintjes en sowieso van alles te zien. Maar vooral dus bloemen en nog eens bloemen en groen.


Een mooie gevelsteen ook nog:


Een moderne gevelsteen, ontworpen en gemaakt door Hans 't Mannetje. De betekenis heb ik opgezocht. 
Het St. Pietersscheepje was een zinnebeeld dat veel gebruikt werd door schuitenvoerders. Het verwijst naar een bijbeltekst,  Mattheus 8: 23-27, die gaat over de storm op zee. St Pieter was de oude huisnaam van het pand (eind 16e eeuw), het perceel werd toen bebouwd door een schipper. 
De steen werd,  als afronding van de restauratie van het huis, in 1999 aangebracht. 

Daar kan ik echt van smullen, van zulke verhalen. Maar goed. we waren dus op weg naar de Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum. Het meisje met de parel is al lang weer terug in het Mauritshuis, maar er werd in Amsterdam nog wel gebruik van haar gemaakt:


17 opmerkingen:

Sjoerd zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sjoerd zei

Leuk toch al die beelden die voorbij komen en een foto waard zijn.

izerina zei

Die geveltuintjes,net stillevens

sjannesblog.com zei

En dit is nog maar op weg ernaar toe!

Petra1945 zei

Ik "transcribeer" het jaartal op die prachtige gevelsteen overigens niet als 1999 maar als 1979.

Bertiebo zei

Ik schreef dat de steen als afronding van de restauratie in 1999 werd geplaatst. Die restauratie begon in 1979. Vandaar

Judy zei

Veel te zien onderweg, leuke geveltuintjes!

Emie zei

Er is zoveel de moeite van een foto waard.

Tine de Jong zei

Als ik ergens heen gaat wijk ik ook soms van de route af en dan ontmoet je ook soms iets wat je aandacht trekt. Mooi zeker die gevelsteen en het verhaal erachter.

Jolande zei

Kan me voorstellen dat je zoveel foto's maakte, ik hoop voor je dat je er daarna nog meer kon maken.

Floor zei

Heb net het boek Melkmeisje uit, en ben nu begonnen aan Het Meisje met de parel.
Dus helemaal in de Vermeer stemming :-)

11 zei

Tja de Langestraat, heeft ook mooie geveltjes!
De leukste straatnaam van Amsterdam vind ik nog altijd de Onbekendegracht, vlak achter Carré.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat zou ik graag nog eens door Amsterdam slenteren. Maar ja, de benen van de chef kunnen hoogstens 50meter vooruit.

Marthy zei

Echt leuk, die geveltuintjes,

miekequilt zei

Wat een leuke wandeling. De wandelingen die je in Coronatijd ,maakte vond ik altijd erg leuk. Deze trouwens ook weer.

Nietzomaarzooo zei

Wandel lekker met je mee. Wat zie je veel als je kijkt.

roentare zei

That rustic door caught my attention