Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 juni 2018

Cadeau


Toen mijn nichtje laatst de naaidoos van mijn moeder terugbracht en deTjeerd Bottema ets, kreeg ik dit schilderijtje van haar.
Het is een stukje Dordrecht dat je hier ziet.
De moeder van mijn nichtje was bevriend met de vrouw van de kunstenaar, vandaar.
Mijn nichtje is geen Dordtenaar en ik wel en dat is de reden dat ik het van haar kreeg.
Ik vind het prachtig. Ik wist ook wel ongeveer waar dit zou kunnen zijn , maar helemaal zeker was ik er niet van.
Nou wil het toeval dat ik net lid was geworden van een groep op Facebook waar foto's van Oud-Dordrecht worden geplaatst. Heel leuk om te zien.
Dus ik dacht dat als ik een foto op die groep zou plaatsen, dat er dan vast wel mensen zouden zijn die de plek herkenden.
Nou... die waren er. Ik kreeg meer dan honderd reacties.
De meeste mensen waren het eens: dit moest wel de Lombardbrug zijn, vlakbij het stadhuis. Er waren een paar mensen met een andere mening, maar dat vond ik juist wel handig. Ik wilde beslist gaan kijken op die plek en zo had ik in ieder geval twee kansen.

Na ons bezoek aan Delft, treinden we (nog steeds op dat goedkope kaartje), door naar Dordrecht. Op zoek naar de plek.


En ik denk dat het klopt. dat dit het is.  Het is een boogbrug uit de 19e eeuw en nu een Rijksmonument. Het was moeilijk te fotograferen. Ik kon dat trappetje daar rechts wel af, maar dat veranderde het standpunt niet.
Ook deze aquarel komt aan onze muur  en ik vind het leuk dat ik er dan iets van af weet.
De kunstenaar was dus C(lement) Bezemer (1910-2002). Hij was autodidact, lid van Pictura, het Dordts tekengenootschap en hij kwam uit Zwijndrecht. Dat klopt ook, mijn tante, de moeder van mijn nichtje kwam daar ook vandaan.



Hoe dan ook, mission completed.
En het was ook weer heerlijk om even in Dordrecht te zijn. Die stad heeft me toch een sfeer...
We zaten er aan het eind van de dag echt even bij te komen aan het water. Wat zeg ik drie wateren die daar samen vloeien, de Noord, de Oude Maas en de Beneden Merwede. Druk bevaren daar en toch zo rustig...




11 opmerkingen:

Wieneke zei

Dat is inderdaad erg leuk en heel verstandig dat jullie meteen zijn gaan kijken om zekerheid. Het is een mooi schilderijtje. Ik ben al heel lang niet meer in het centrum van Dordrecht geweest, maar toen wij in de zeventiger jaren in Papendrecht woonden (we keken vanaf 8 hoog op de Noord) kwam ik er regelmatig. Even op de fiets en dan met het pontje over, he? Je hebt helemaal gelijk: het is een sfeervolle stad en het gezegde: hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt..... heb ik echt nooit begrepen.

Ageeth Mooij zei

Wat een bijzondere aanleiding en afsluiting van jullie uitstap!
De uitdrukking die Wieneke aanhaalt heeft te maken met het bereiken van Dordrecht vroeger via het water en de problemen die dat opleverde: vastlopen, vergaan, tijdsverlies en/of hoge kosten. De herkomsten van uitdrukkingen en gezegdes zijn zo interessant!

Ivy zei

Ik vind het een prachtig schilderijtje, mooie kleuren ook.
Dordrecht is inderdaad een mooie stad, hoewel is het gezegde niet: hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt? :-)
Zonder gekheid, je kunt er prachtig wandelen en er is veel ouds bewaard gebleven.

Nietzomaarzooo zei

Dan heb je die dag toch nog wel aardig wat gelopen, zowel in Delft als in Dordrecht. Dan wordt zo'n schilderij nog interessanter met dit soort achtergrond-informatie.

Sjoerd zei

Heel mooi dat schilderij, ik denk dat ik ook zou gaan kijken waar het gemaakt is.

Marthy zei

Ik ben het met je eens, Dordrecht is een fijne stad!

Floor zei

Vind het er toch wel erg anders uitzien in het echt.
Ik bedoel dan de huizen die ik zie. Op het schilderijtje is er ook een ander standpunt ingenomen dan op de foto. Misschien ligt het daaraan of zijn de huizen in die tijd veranderd, gesloopt of verbouwd.
Maar wel leuk om op onderzoek uit te gaan.
Op t.v. was er eens een uitzending over het schilderij "Het straatje van Vermeer".
Daar was ook het één en ander veranderd, maar ze hebben de plek in Delft toch wel min of meer teruggevonden.

Neeltje zei

Mooie stad!

Onliemie zei

Dordrecht is heel leuk. We waren er ooit "op weg naar" Rotterdam. Het was toen ijsijsijskoud! Als ik er nog aan denk, krijg is weer kou. Dus we moeten dat zeer zeker nog eens overdoen. De foto lijkt wel het spiegelbeeld van het schilderijtje? Ben ik nu de enige die dat vind?
Tof hé dat je zoveel reacties kreeg!

Emie zei

Ik sluit me aan in de rij van mensen die Dordrecht mooi vinden. Onze dochter en haar man die nu nog met hun gezin in Zwijndrecht wonen zeggen vaak: als we later groot zijn gaan we in het centrum van Dordrecht wonen. En ik geef ze geen ongeljk.

In de weer zei

Het lijkt wel of het in spiegelbeeld is getekend / gefotografeerd.