Totaal aantal pageviews

dinsdag 10 september 2019

Anastasia

Als er een grote nieuwe musical is, dan willen wij,  musicalliefhebbers,  die graag zien.
Dus toen Pourqoi Pas maanden geleden over Anstasia schreef, googelde ik meteen en bestelden we kaarten.
Het Circustheater in Scheveningen.
Leuk, gaan we eerst even naar Odin en misschien wel lopend over het strand naar het theater.
's Middags, want de heenreis is altijd leuk, maar 's avonds wordt het echt laat. Te laat.
Goed bedacht en zo gezegd zo gedaan.

Het verhaal: het weesmeisje Anya herinnert zich niets van vroeger en heeft geen idee wie ze is. Dan gaat ze (met een muziekdoosje als bagage) op zoek naar haar verleden. Hoe kan het dat ze sprekend lijkt op Anastasia Romanov. Is ze echt een kind uit het uitgemoorde gezin van Tsaar Nicolaas? Langzaam en al zingend ontdekt ze wie ze echt is.

Ik vond het verhaal in de musical heel erg goed in elkaar gezet. Het klopte werkelijk van A-Z. Ik had me van tevoren afgevraagd hoe zo'n verhaal, zo'n onwaarschijnlijk verhaal, verteld zou worden.
Tenslotte weten we al heel lang dat er geen grootvorstin Anastasia meer bestaat. Zij is vermoord, samen met de tsaar en de tsarina,  haar ouders. En haar zusjes en broertje. Er zijn geen Romanovs meer.  Er zijn wel veel valse Anastasia's geweest, die op geld uit waren. En om dat in een verhaal te verwerken, dat leek me lastig. Vooral hoe het dan moest aflopen.

Wat ook heel erg mooi was in dit spektakel, waren de decors. Zo veel veranderingen en zo ontzettend mooi gedaan. Ik waande me iedere keer echt in Parijs, of in St Petersburg, of in de trein. Ongelooflijk knap.
Er was nog geen programmaboekje, ( de premiere moet nog komen), dus ik weet niet wie de decors heeft bedacht, maar een extra compliment zou zeer verdiend zijn.

Ook voor de kleding trouwens een extra compliment: ook al zo mooi.

Last but zeker not least:  het ensemble. Mooi, goed getimed en zeer aanwezig!

De spelers, de hoofdrolspelers. Spelen, zingen en dansen, dat is musical.
Ik geef het je te doen. Maar ze kunnen het en dan ook nog zo dat het je raakt en soms ontroert. Ik noem speciaal Tessa Sunniva van Tol als Anya. Had nog nooit van haar gehoord, maar wat een talent. En Gerrie van der Klei als Maria Fjodorovna. Omanido, zal ik maar zeggen.

Kortom, je gaat vast wel genieten van de musical als je de reis en het geld er voor over hebt, natuurlijk.

13 opmerkingen:

nicole orriens zei

Alleen de poster al vind ik er prachtig en veelbelovend uit zien!

miekequilt zei

Een heel interessant verhaal. Knap dat er een musical van gemaakt is. Maar ik ben niet zo’n musicalfan dat ik er heen ga.

Judy zei

Wat leuk dat jullie er tegelijkertijd waren. Ziet er prachtig uit!

Sjoerd zei

Dat klinkt als een goede aanbeveling..

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... ik zag bij Helene al, dat ze er geweest is en heeeeel enthousiast!!
Ik dacht meteen: daar wil ik naar toe.
En nu ik jouw verhaal lees denk ik het wéér!! Fijn!

Groetjes van Marlou

.

pourquoi pas ??? zei

Wat een feest was het. Ik heb programmaboekje bestelt, doe ik zelden maar ik wil er van kunnen blijven genieten en aan anderen laten zien. Jammer dat we elkaar niet gezien hebben. Heb wel gekeken hoor en als iemand naar mij keek dacht ik; he is dat Bertie?

Kitty zei

Dit soort uitjes lukken mij niet maar ik geniet wel een beetje mee door jouw stukjes. Dat omanido, waar kende ik dat ook alweer van.... oja, dat dus, haha. #dankjewelgoogle

Floor zei

Altijd heerlijk om naar een musical te gaan. Heb er al zoveel gezien en natuurlijk heel vaak The Lion King die toen in dat theater speelde.
Wel een eindje van Utrecht vandaan helaas.
Ik kan je Mamma Mia ook aanraden. Die is verlengd tot december en speelt in Utrecht.
Al 4 x gezien en ik zou nog wel een keer willen.
Heerlijke musical en zeker de moeite waard om naar toe te gaan.

Nietzomaarzooo zei

Lijkt me een heel erg mooie ervaring en wat grappig dat je tegelijk met Pourquoi Pas in de zaal zat. Wie weet zaten er nog wel meer bloglezers :)

Ineke zei

Wat een leuke musical. En zelfs een prachtige poster!

Marthy zei

Hmmm, ga de dochter eens polsen, die houdt ook van musicals. Scheveningen is voor ons geen probleem, ook wij hebben daar familie.

pourquoi pas ??? zei

Bij de Libelle (misschien ook Margriet) kun je 15 euro korting krijgen per kaartje als je snel gaat.
Let op want er is meestal wel ergens korting te krijgen. Wij zaten op rij 2 en hadden 20 euro korting.
De voorstellingen komende weken zijn nog voorpremieres

simone zei

Wij hadden een bijzonder fijne avond en kunnen het zeer aanbevelen!