Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 september 2019

Tja, wat was er nou allemaal zo leuk op Schiermonnikoog?
Daar is eigenlijk maar een antwoord op: de natuur. Het wad vooral.

Of je nou deze fraaie kwelderbegroeiing ziet, of je ziet zo'n piepklein bloemetje.

Op dit bloemetje werden we door de gids van Natuurmonumenten tijdens de excursie  op het wad gewezen. Het is de zilte schijnspurrie. En het is een heel bijzonder bloemetje. Als de plant bij vloed onder water komt te staan, gaan de bloemblaadjes dicht. Daartussen blijft een luchtbel die de bloem beschermt tegen het water.
De gids liet het zien, door een bloempje even onder water te houden.
Hij liet nog veel meer zien. Als ik zo op het wad loop, heb ik de neiging om het grote geheel te zien

Terwijl het onder je voeten, in die modder, bruist van leven. Hoorbaar zelfs. Daar werden we op gewezen.


Echt heel erg leuk. Ik ben maar een keer in de modder blijven steken. Maar de gids was nabij en trok me er zo uit, samen met Frits. Het was wel een raar gevoel. Zo zal het zijn als je in drijfzand blijft steken.

Dezelfde gids zou ons 's avonds de sterren laten zien. Dat is helaas niet doorgegaan, het was inmiddels te bewolkt en het zou om half elf gaan regenen. Dat was ook zo. Erg jammer. Het geld dat we voor die excursie hadden betaald werd een week later  teruggestort, zonder dat we het daarover hadden gehad. Zo netjes vond ik dat, dus dat zal ik weer  terugstorten op de rekening van Natuurmonumenten. Want dat die wadden wel wat steun kunnen gebruiken is duidelijk. En het is er zo mooi. Ik wil dat onze kleinkinderen er ook nog van kunnen genieten.

Mijn echtgenoot had het ook naar zijn zin, dat zie je zo wel, toch?

Ik stop over Schier. Hoe fijn we het ook hadden en hoe mooi ook, het gaat niet ons favoriete eiland worden. Dus ik denk niet dat we er nog eens komen, zeker niet meer in 2019.  We hebben nog meer te doen.




15 opmerkingen:

Marleen zei

Wat een bijzondere naam voor zo'n klein en prachtig bloemetje.

Sjoerd zei

Lijkt me een heel bijzondere toch. Wij zijn ook al vele jaren lid van Natuurmonumenten en ik vind dat ze het prima doen.

sjannesblog.com zei

Ik ga eens op zoek naar dat prachtige bloemetje, ik ben aan de Waddenzee momenteel.

Nietzomaarzooo zei

Mooi verhaal bij dat zo te zien simpele bloemetje. Nog meer te doen :) :)

Judy zei

Prachtig op het wad! En wat je nog meer te doen hebt, daar geniet ik weer graag van mee.

Jeanette Renting zei

Prachtige foto van je man!!

Els04 zei

klinkt super tof en boeiend!

Ferrara zei

Wat weer een fijn verslag van jullie activiteiten. Knap hoor dat je met jouw fysiek het Wad opgaat, je moet 's avonds wel voor pampus (een geheel andere plek ) liggen of valt dat mee?

guusje zei

Ik bemerk dat we een beetje de zelfde smaak hebben qua land, qua stad en denk ook qua eiland. Zeker de moeite waard om dat eiland verder te exploren en je niet te beperken tot die prachtige stad (waarvan je never nooit tired wordt). Btw ben nooit op Schier geweest wel op Texel, Terschelling en Ameland.

schrijfselsvanmij zei

Grappig, dat bloemetje

Matroos Beek zei

Wat zit de natuur toch mooi vernuftig in elkaar. Zelfs daar in het slik.

Happy Earl Grey zei

Wat een bijzonder bloemetje. Ik ben nooit op Schier geweest, maar wel op Texel en Ameland. Prachtig die eilanden!

Marthy zei

Ik heb verschillende keren op het was gelopen. Prachtig vond ik het, vooral die weidsheid. Spannend ook wel, al dat water om je heen.

Ineke zei

Wat een leuk bloemetje. Vind de laatste foto ook heel geslaagd ;-)

Bertiebo zei

Nee, ik ben 's avonds inderdaad volkomen versleten. Ook als ik gewoon thuis ben