Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 september 2019

Schier

We waren een paar dagen op Schiermonnikoog. Oftewel Schier zoals ik iedereen hoorde zeggen.
Dat kwam zo:
Ik heb eigenlijk in de loop van mijn leven wel zo'n beetje alle regio's in Nederland bezocht.
Dat begon al als kind: vakanties in Zeeland en dagjes uit.
Van een buitenland was geen sprake.
Ook later met onze eigen kinderen, waren we toch voornamelijk in Nederland met vakantie.
Het beste ken ik Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland, omdat ik er woonde en werkte natuurlijk. Maar ik ben wel in alle provincies geweest en bleef dan meestal niet op een plek. We kijken graag rond en Nederland is fantastisch.
Alleen die waddeneilanden hè.
Ik was tot nu toe alleen op Terschelling en Texel. Allebei geweldig.
Maar er waren er nog drie waar we nooit waren en ons doel is alle eilanden bezocht te hebben. Nou, Schier kunnen we afvinken. Ameland en Vlieland nog op de lijst!

Schier betekent grijs en oog betekent eiland. Het eiland van de grijze monniken dus.
Schiermonnikoog is ook de kleinste gemeente van Nederland, met 936 inwoners.
Maar wij waren er twee weken geleden, het was heel warm en heel druk. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen er tijdens ons bezoek op het eiland 'woonden'.
16 km lang en vier km breed en een en al natuur. Het is er prachtig, echt.
Die drukte merkte je alleen in de buurt van de hotels.
We gingen wandelen en fietsen en dan zie je andere mensen. Maar het leek echt niet op de Kalverstraat op zaterdagmiddag hoor. Volop rust en stilte.
Er zijn geen auto's op het eiland. Nou ja een paar natuurlijk, maar niet van toeristen. Het is er stil.
Bij de boot werden we afgehaald door een bus van het hotel. Prima geregeld. Er rijdt ook een gewone bus op het eiland.  'Naar de boot' staat er op.
De reis naar Schier was een hele onderneming voor ons. Eerst met de bus naar het station, vervolgens met de bus naar Den Oever. Vandaar uit met de bus naar Leeuwarden en met weer een andere bus naar Lauwersoog. Overvaren en met de bus naar het hotel.
't Was goed te doen, maar we deden er bijna net zo lang over als we doen over de reis naar dat andere eiland,  waar onze favoriete stad London ligt.
Op de terugweg kwam daar nog een uur bij, vanwege het gedonder op de Afsluitdijk en ook nog een brug die open ging. De chauffeur belde nog naar zijn collega om te vragen of die wilde wachten, maar die collega had daar zeker geen zin in,  zodat we in Den Oever een uur moesten wachten in de brandende zon. Langs een snelweg. Geen schuilmogelijkheid als het zou regenen. Dat was wel echt slecht.
Wordt vervolgd.


20 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Tja, alleen die boot doet er al zo lang over en als de rest er nog bijkomt is het een mijl op zeven. Maar dan heb je ook wat, toch? Op ons lijstje staat alleen nog Vlieland.

Judy zei

Dat was een hele onderneming met al die bussen. Ben benieuwd naar Schier!

Bertiebo zei

Veertig minuten deed de boot erover. Dat valt wel mee, toch?

nicole orriens zei

Ik ben nog nooit op de waddeneilanden geweest, maar ik zou ze graag eens bezoeken!

Nietzomaarzooo zei

Dan is een auto toch wel prettiger dan een paar keer overstappen en ook nog heel lang moeten wachten en daardoor een nog langere reistijd.
Wel een aantal keren op Texel geweest. Alleen die boottocht is al vakantie-gevoel.

Onliemie zei

Nederland kennen wij intussen ook al aardig maar op die waddeneilanden waren wij nog nooit. Die staan ook op ons lijstje. We moeten er toch eens werk van maken om er eentje af te vinken. Maar als wij met openbaar vervoer er ook zo lang over gaan doen, zijn we even snel in het zuiden van Frankrijk. Met "sleurhut" incluis. ;-)

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

ja... onze eigenste waddeneilanden!
Ik vind het er altijd heerlijk, maar ga veel te weinig.
Heb ze inmiddels allemaal bezocht!

Prettig weekend!
Marlou

.

Ferrara zei

De Wadden, in mijn tijd in Groningen kwam ik er regelmatig. Vanaf die plek deed je een dagje Schier met groot gemak. Vanuit jouw woonplaats met het OV is dat een hele onderneming.

Sjoerd zei

Tot nu toe heb ik er volgens mij nog geen ene gezien... Maar wie weet.

Adriaantje zei

Leuk hè, zo in eigen land, ik ben alleen nog niet in Groningen geweest...verder in elke provincie wel een paar keer, steeds ergens anders..
Ook de eilanden (behalve Texel) staan nog op m'n verlanglijstje.

Floor zei

Leuk dat jullie op Schier waren.
Daar hoef ik niet heen, want ik woon er al jaren.
Nee, niet op het eiland hoor, maar de straat waar ik woon heet Schiermonnikoog.
Omdat mijn vriend op Vlieland woont is er nog wel eens verwarring omdat mensen dan denken dat we ver moeten reizen om elkaar te zien :-)
Maar het echte eiland is natuurlijk leuker. Lekker uitwaaien en genieten van de rust.

schrijfselsvanmij zei

Ik ken alleen Texel

Marthy zei

We hadden het juist vandaag met Nederlandse vrienden over de eilanden en dat wij alleen nog maar op Texel zijn geweest. We stelden vast dat we nog wat in te halen hebben.

Matroos Beek zei

Een flinke reis, maar blijkbaar toch de moeite. De Wadden staan nog steeds op mijn verlanglijstje.

Marleen zei

Je moet er wel wat voor over hebben dus. Maar Schiermonninkoog is prachtig 😉

Rianne zei

Het ligt niet direct om de hoek, maar tot nu toe vind ik Schier het mooiste Waddeneiland wat ik heb bezocht. Omdat het zo klein is, en de wadden zo verradelijk.

Neeltje zei

Ben nog nooit op één van de eilanden geweest. Lijkt me prachtig daar. Maar blijf altijd steken bij mijn eigen zee.

Het lieve leven... zei

Staat zeker nog op mijn lijstje...komt vast nog een keer.

blauwruitje zei

Ik ben fan van Schier. Zo lekker rustig. Maar inderdaad ik heb ook al eens gekeken hoe we er met het openbaar vervoer zouden kunnen komen vanaf Hoorn maar dat is een behoorlijk reis (hebben jullie ondervonden).

Alet Venhuizen zei

Schier is een prachtig eiland! Ik kwam er al vaker. Jullie maakten wel een hele reis om er te komen.......