Totaal aantal pageviews

donderdag 26 september 2019

Schilderslief

Frits kreeg een boekenbon en ik kreeg er ook eentje. Ik mocht die van Frits bij de mijne doen en dit is het boek dat ik toen koos.
Schilderslief van Simone van der Vlugt.

Het is het verhaal van Geertje Dircx en zij is inderdaad een Schilderslief, namelijk van Rembrandt van Rijn. Geertje heeft echt bestaan en er staan een heleboel feiten in het boek. Simone van der Vlugt pleegt, voor zover ik dat kan beoordelen,  deugdelijk onderzoek.

Maar Schilderslief is een roman, een mooie mengeling van feiten en fictie.
Er zijn zaken die we (nog) niet weten, maar het zou zo gegaan kunnen zijn. Ja het zou heel goed zo gegaan kunnen zijn.

En met die wetenschap is het een fijn boek om te lezen. Om mee te leven met Geertje.

Het verhaal teslotte:
Geertje was een meisje, afkomstig uit Edam. Daar moest ze hele dagen vis schoonmaken, waar ze schoon genoeg van kreeg. Ze verliet Edam, vertrok naar Hoorn, vond daar werk in een herberg, Het Morriaenshooft en  trouwde met een zeeman. Toen  die omkwam op zee, werkte ze lange tijd bij een familie Beets in Hoorn. Dat zijn allemaal feiten.
Op een gegeven moment gaat ze daar weg en komt terecht bij haar broer in Ransdorp. Vervolgens vertrekt ze naar Amsterdam en vindt werk in het huishouden van  Rembrandt. Tijdens de ziekte van diens vrouw Saskia, was Geertje eerst de verzorgster van Rembrandts zoon Titus en zorgde ze ook voor Saskia.
Na Saskia's dood wordt ze Rembrandts geliefde. Dan gaat er van alles mis met een erfenis en geld en wordt Rembrandt verliefd op de nieuwe, jonge huishoudster Hendrickje Stoffels.
Geertje raakt diep in de problemen en wordt, niet (geheel) terecht, veroordeeld tot twaalf jaar spinhuis.

13 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Ja, die moet ik ook nog lezen. Wat zijn er toch boeiende boeken.

Judy zei

Ik hoorde op de radio al over haar. Gek dat we zo weinig van haar weten en zoveel van Rembrandt.

miekequilt zei

Ik las al veel over dit boek. Lijkt me heel interessant.

Nietzomaarzooo zei

Mooie tegenhanger voor alle Rembrandt-verering in dit jaar.

KnutzEls zei

Toegevoegd aan mijn mijn leeslijst. Van dat soort romans hou ik!

Adriaantje zei

Oh die zet ik op m'n lijstje, Simone van der Vlugt heb ik dit jaar pas ontdekt en ik die niet zo van geschiedenisromans hield heb er al diverse van haar gelezen:
De lege stad
Jacoba dochter van Holland
Het laatste offer
Schaduwzuster
Rode sneeuw in december
En gisteren nam ik "Blauw water"mee uit de bieb

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

fijn, dat je twee boekenbonnen kon samenvoegen.
Het lijkt me een mooi boek!

Groetjes van Marlou

.

Floor zei

Heb dit boek ook gekocht en net uit.
Een prachtig verhaal wat grotendeels gebaseerd is op feiten, dat staat allemaal achterin vermeld.
Ze heeft een deel prachtig bedacht om het verhaal tot een roman te maken. Ga het zeker nog een keertje lezen.

Sjoerd zei

Het is niet helemaal het type boeken waar ik verzot op ben, maar ik zou voor deze een uitzondering maken.

Ferrara zei

Het feit dat van der Vlugt veel research doet maakt dat haar boeken prettig lezen. Bij haar komt geschiedenis echt tot leven.

Céline zei

Dit boek staat ook op mijn lijst.
Is helaas steeds weg in de bibliotheek.
Ik denk dat ik het reserveer.

Priepraat zei

Ik had hem als luisterboek. Mooi en interessant boek.

mirjam kakelbont zei

Dit boek heb ik onmiddellijk gereserveerd bij de bieb.
Dank voor de tip!
Deze post had ik speciaal bewaard in Bloglovin omdat ik 'm graag wilde lezen. Vandaar mijn wat late reactie.